
Asa cum deja ne-am exprimat public, opinia, pe cei doi domni de la varful aparatului central, Predoiu si Despescu, ii doare drept in cot de reforma Politiei Romane. S-au trezit din letargie doar pentru ca seful cel mare le-a cerut imperativ sa raporteze niste reduceri “reformatoare”. Pana sa fluiere Bolojan din cladirea Guvernului, cei doi urmasi si continuatori ai lui Cuza Voda si comisarului Moldovan nu sesizasera ca e nevoie de vreo reforma, decat in privinta declansarii unor “operatiuni speciale” de eliminare a liderilor unor organizatii sindicale care tulburau pacea retreaturilor ayurvedice din MAI si IGPR ( doua centre spirituale tradiționale unde se practică yoga, meditația, terapia prin somn și diverse alte ritualuri spirituale, cu instructori de la control intern si resurse umane).
Un alt marker clar ca falsa initiativa de reforma este limitata la masuri de reducere a cheltuielilor financiare, solicitate de Bolojan, este ca sindicatele si alte entitati care reprezinta societatea civila au fost ignorate dispretuitor si nu au fost invitate sa formuleze propuneri de reformare in domeniile de activitate ale MAI.
Cum adica, organismul defect, nereformat, are capacitatea de autoevaluare si automedicatie? Anti-reformistii, coruptii, lenesii, imputernicitii ca Dorobantu si Minoiu, Lefterache, Iaru si Poschina, analfabetii functionali de la control intern, cei care au luat recent, note de 1 si 3 la concursul pentru sefia IPJ Calarasi, au capacitatea si vointa sa se auto-reformeze? Pai nu este evident ca ei sunt produsul sistemului corupt? Nu este evident ca lor le este bine asa?
Ati uitat ca i-am prins cu rofuri secretizate ilegal si inghetate in timp, nereformate de la demilitarizare? Ca aveau structuri care nu existau in rof-uri? Ca aveau compartimente de ” marketing” la structurile de resurse umane, ca cei care isi tatuau litere chinezesti de pe conserve importate, in anii 90, fara sa aiba habar ce inseamna? Ca i-am prins fara autorizatii sanitare? Ca nu aveau habar de pregatirea disciplinara, de audiere? Ca ei cred ca un compartiment are proceduri in proprietate? Ca marea si gaunoasa DGF are rof secretizat? Ca Grecu si Dorobantu v-au inselat cu excelenta si au scapat nepedepsiti? Ca va inseala inclusiv in prezent, continuat, cu un pretins ” demers” gol, iluzoriu, ca sa iesiti din termenul de prescriptie? Am primit mai multe sesizari ca, la DGA, ca sa scape de criticile noastre publice, s-ar fi refacut pe ascuns fisele de post la toti functionarii, ca sa ia in continuare, toata lumea, majorarea anticoruptie. Daca e adevarat, se confirma in fapt ce criticam noi, si anume ca primeau ilegal majorarea, in lumina deciziei ICCJ nr.75 din 2024, neavand in fisa postului, ambele activitati, prevenire si combatere. (Desi ma intreb si va intreb cum anume fac contabilul, juristul, dentistul sau psihologul DGA, cei de la parcul auto, prevenire si combatere coruptie in MAI?)
Chiar daca pretinsa reforma se anunta o facatura, noi ca sindicat competent, cu o baza semnificativa de membri valorosi si seriosi, finalizam azi, cu buna credinta, un set de propuneri importante pe care il vom trimite tot in cursul zilei de azi, catre ” reformatori”.
Deja v-am facut cunoscuta propunerea de transfer a sumei de peste 500 milioane de euro/an, reprezentand totalul contributiilor individuale la bugetul statului, retinute de la politisti si cadre militare, intr-un fond special de asigurari sociale la dispozitia casei sectoriale de pensii MAI, pentru a servi direct la plata pensiilor militare ( dupa modelul pensiilor civile, reglementate de legea 360/2023 privind sistemul public de pensii).
Avem multe alte propuneri de la specialistii nostri, inclusiv niste chestii care par sa fie foarte rationale pe partea de resurse umane, pe care le prezentam mai jos:
Activitatea îngreunată de gestionare a declarațiilor de avere și interese în format letric, în cadrul dosarului de personal
Începând cu anul 2024, legiuitorul a prevăzut obligativitatea completării și depunerii declarațiilor de avere și interese în format electronic, certificate cu semnătură electronică calificată, prin intermediul e-DAI. Această prevedere se aplică inclusiv polițiștilor.
Dificultatea apare la nivelul fiecărei structuri de resurse umane, prin responsabilitatea atribuită persoanei/persoanelor responsabile cu implementarea prevederilor referitoare la declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese, în sensul clasării fiecărei declarații de avere și interese la dosarul personal. Mai mult, aceste declarații supradimensionează artificial dosarul de personal și totodată necesită resurse logistice suplimentare, atât pe termen scurt (imprimarea fiecărei declarații de avere și interese), cât și pe termen mediu și lung (mai multe dosare de personal “umflate” cu hârtii necesită spații de depozitare suplimentare). Mai mult, declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese depuse prin e-DAI au acelaşi regim cu declaraţiile depuse în format hârtie, fiind transmise aceloraşi persoane şi entităţi, urmând ca acestea să îndeplinească procedurile prevăzute de lege, conform art. 21, alin. (4) din Legea 176/2010). Nu în ultimul rând, în cazul în care sunt solicitate aceste declarații de avere și interese în proceduri civile, disciplinare, administrative sau penale, există posibilitatea obținerii unor copii, fie prin persoana/persoanele responsabile cu implementarea prevederilor referitoare la declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese (numit/numiți ca atare prin dispoziție), care au acces la toate declarațiile de la nivelul entității respective, fie printr-o solicitare oficială adresată Agenției Naționale de Integritate, care gestionează efectiv platforma online e-DAI.
Soluții alternative:
Eliminarea prevederilor art. 3, alin. (2), lit. b), pct. iv) și v) din Anexa nr. 9 la O.M.A.I. 140/2016
sau
Modificarea prevederilor art. 3, alin. (2), lit. b), pct. iv) și v) din Anexa nr. 9 la O.M.A.I. 140/2016, astfel:
“iv) declarația de avere completată și depusă până în anul 2025 inclusiv”;
“v) declarația de interese completată și depusă până în anul 2025 inclusiv”.
Sincope în transmiterea avizelor psihologice, în cadrul procedurilor de selecție a personalului
În prezent, activitatea de evaluare psihologică în cadrul procedurilor de resurse umane urmărește selecționarea polițiștilor, în mai multe situații: admiterea candidaţilor în instituţiile de învăţământ care realizează formarea iniţială pentru nevoile MAI, încadrare directă, reîncadrare, trecerea în corpul ofițerilor a agenților de poliție sau ocuparea funcțiilor de conducere vacante.
Activitatea curentă de organizare a concursurilor este facilitată de portalul de servicii publice electronice (HUB MAI), pentru comisia de concurs. Sincopele apar în momentul în care candidații, deși au fost evaluați psihologic potrivit concursului la care s-au înscris, nu pot afla în timp util rezultatul întrucât Centrul de Psihosociologie din M.A.I. transmite avizele psihologice doar în format letric. În lipsa avizului, comisia de concurs nu poate valida îndeplinirea condițiilor de către candidați (și implicit nu poate afișa în portal rezultatul evaluării psihologice) sau, în cel mai bun caz, validează îndeplinirea condițiilor de către candidați, sub rezerva avizului psihologic, comisia fiind practic în așteptare (și pentru comunicarea rezultatului în portal), în ciuda faptului că există un grafic de concurs.
Soluție: Armonizarea prevederilor O.M.A.I. 23/2015 privind activitatea de psihologie în Ministerul Afacerilor Interne, a unui nou alineat (alineatul 3) la art. 54, care să aibă următorul cuprins:
“(3) În situaţii justificate, determinate de amploarea şi/sau celeritatea procedurilor de resurse umane sau pentru facilitarea selecţionării personalului, inclusiv prin reducerea consumului de mijloace, documentele prevăzute la alin. (1), certificate cu semnătură electronică calificată, pot fi transmise în format electronic, la adresa de e-mail indicată în procedura de resurse umane.”
Birocrație excesivă în procedura de selecționare a candidaților pentru admiterea în instituţiile de învăţământ pe locurile destinate formării iniţiale a poliţiştilor
Procedurile de recrutare în domeniul resurselor umane, pentru posturi de polițiști, realizate prin încadrare directă, reîncadrare, trecerea în corpul ofițerilor a agenților de poliție sau ocuparea funcțiilor de conducere vacante sunt facilitate în prezent de folosirea portalului de servicii publice electronice (HUB MAI – Secțiunea Carieră MAI).
Spre deosebire de acestea, conform dispozițiilor DGMRU, admiterea în instituţiile de învăţământ pe locurile destinate formării iniţiale a poliţiştilor se realizează în sistem hibrid (cererea-tip de înscriere este completată, semnată și transmisă de către candidat la adresa de e-mail a unității de recrutare, însă documentele ce constituie dosarul de recrutare al candidatului în format letric, la structurile de resurse umane de la nivelul unităților de recrutare.
Acest sistem a ridicat numeroase dificultăți în activitatea practică (necompletarea lizibilă a câmpurilor ori câmpuri obligatorii lăsate necompletate în cererea-tip de înscriere, transmiterea cererii-tip la unitatea de recrutare greșită sau câmpuri completate greșit în cererea-tip, după confruntarea celorlalte documente din dosarul de recrutare). De asemenea, au fost necesare eforturi suplimentare pentru unitățile de învățământ, în lipsa unei baze de date electronice comune cu unitățile de recrutare, în situația unor neconcordanțe între datele din tabelele nominale privind candidații și documentele transmise în format scanat (cererea de înscriere, diploma de bacalaureat, foaia matricolă).
Îmbunătățirea acestor activități printr-o procedura digitalizată ar crește baza de recrutare a candidaților, fiind de notorietate numărul scăzut al candidaților la ultimele sesiune de admitere în unitățile de învățământ postliceal ale Ministerului Afacerilor Interne.
Soluție : Utilizarea portalului de servicii publice electronice (HUB MAI) Secțiunea Învățământ, mai ales că aceasta a fost operaționalizată pentru cei care au dorit să candideze la Școala de Pregătire a Poliției de Frontieră „Avram Iancu” Oradea, în sesiunea martie-iunie 2025.
Facilitarea activităților de prevenire și protecție, în cadrul compartimentelor de securitate și sănătate în muncă
Activitatea de prevenire și protecție a personalului este importantă pentru orice angajator, însă profesia de polițist implică riscuri specifice, angajatorul având obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă.
Activitatea lucrătorilor desemnați cu securitatea și sănătatea în muncă este una care presupune atât activități în teren (de exemplu de cercetare a evenimentelor sau de identificare a riscurilor împreună cu conducătorii locurilor de muncă), cât și în birou (de exemplu întocmirea documentelor pentru identificarea, evaluarea și prevenirea riscurilor la fiecare loc de muncă respectiv stabilirea cauzelor și împrejurărilor care au condus la producerea evenimentelor și măsurilor ce se impun a fi luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare). Mai mult, activitatea acestora este îngreunată întrucât la nivelul entităților M.A.I. există, în cel mai bun caz, doi lucrători desemnați cu securitatea și sănătatea în muncă, în condițiile în care entitatea M.A.I. are sute sau chiar peste 1000 de angajați! De asemenea, un efort suplimentar apare în contextul dinamicii de personal la nivelul unităților (mutări, delegări, împuterniciri, încetări raporturi de serviciu), întrucât aceștia nu au acces la aplicația e-MRU, putând consulta documentele de personal doar în format letric.
Nu în ultimul rând, în activitatea specifică este nevoie de o foarte bună colaborare cu medicul de medicina muncii.
Soluție : Crearea unei aplicații, accesibilă pe platforma Intrapol, “Securitate și sănătate în muncă” cu următorul set de module minimale:
- Fișa de identificare a factorilor de risc profesional, pe posturi de lucru și pe lucrători;
- Evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională (preia în sistem centralizat riscurile de la punctul a);
- Planul de prevenire și protecție (preia riscurile evaluate de la litera b și creează măsuri de prevenire corespunzătoare);
- Urmărirea respectării planului de prevenire și protecție (pentru verificarea periodică a respectării măsurilor de la punctul c)
- Instrucțiuni proprii (după parcurgerea punctelor b și c, crearea unui set de instrucțiuni pentru fiecare loc de muncă);
- Definirea zonelor cu risc ridicat și specific;
- Evidența echipamentelor individuale de protecție și a echipamentelor individuale de lucru;
- Supravegherea sănătății lucrătorilor (aici poate fi creat o scurtătură către aplicația Medicina Muncii, recent creată);
- Protecția Maternității (pentru comunicarea mai ușoară cu medicul de medicina muncii și avizarea cu celeritate a măsurilor de protecție, în cazul salariatelor gravide/lăuze/care alăptează);
- Utilizare echipamente cu ecran de vizualizare (pentru personalul care folosește acest tip de echipament de lucru pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru).
Emil Pascut