Lecție de weekend pentru Miritescu, Olga Menaev si Direcția Control Intern: Regimul juridic al actelor normative administrative

0

În România, legile (actele normative emise de Parlamentul României) nu sunt „proprietatea” cuiva, în sensul clasic al dreptului de proprietate privată. Ele sunt acte publice, elaborate și adoptate de Parlament, care este organul legislativ al statului, în conformitate cu Constituția României.

Din punct de vedere juridic, legile sunt parte a domeniului public, ceea ce înseamnă că textul lor poate fi accesat și utilizat liber de către oricine, fără a exista drepturi de autor asupra conținutului lor. Totuși, ele nu pot fi modificate sau reinterpretate în afara procesului legislativ oficial.

Parlamentul României, format din Camera Deputaților și Senat, este cel care inițiază, dezbate și adoptă legile (conform Articolului 61 din Constituție, care stabilește că Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării).

Odată adoptate, legile sunt promulgate de Președintele României și publicate în Monitorul Oficial, devenind astfel obligatorii pentru toți cetățenii și instituțiile din țară.

Legea 8/1996 – Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe

Art. 9. –

Nu pot beneficia de protecţia legală a dreptului de autor următoarele:

a) ideile, teoriile, conceptele, descoperirile ştiinţifice, procedeele, metodele de funcţionare sau conceptele matematice ca atare şi invenţiile, conţinute într-o operă, oricare ar fi modul de preluare, de scriere, de explicare sau de exprimare;

b) textele oficiale de natură politică, legislativă, administrativă, judiciară şi traducerile oficiale ale acestora;

c) simbolurile oficiale ale statului, ale autorităţilor publice şi ale organizaţiilor, cum ar fi: stema, sigiliul, drapelul, emblema, blazonul, insigna, ecusonul şi medalia;

d) mijloacele de plată;

e) ştirile şi informaţiile de presă;

f) simplele fapte şi date.

Natura juridică a actelor normative administrative

Actele normative administrative emise pentru organizarea executării legilor (cum ar fi hotărârile de guvern, ordinele ministeriale, regulamentele sau alte acte emise de autorități publice) au un regim juridic specific, care derivă din natura lor de instrumente de aplicare a legilor.

Caracter public și lipsa proprietății private:


Asemenea legilor emise de Parlament, actele normative administrative nu sunt obiectul proprietății cuiva. Ele sunt elaborate de autorități publice (Guvern, ministere, agenții, autorități locale etc.) în exercitarea atribuțiilor lor legale și constituționale. Textul acestor acte intră în domeniul public odată ce sunt publicate în Monitorul Oficial sau în alte forme oficiale prevăzute de lege (ex. buletine oficiale ale autorităților).Actele normative administrative reprezintă instrumente juridice esențiale prin care autoritățile publice asigură implementarea și executarea legilor. Spre deosebire de bunurile proprietate privată, aceste acte:

  • Aparțin domeniului public
  • Nu fac obiectul drepturilor de autor (conform Legii nr. 8/1996)
  • Sunt elaborate în exercitarea unei competențe legale, nu a unui drept de proprietate

Regimul juridic al actelor normative administrative

Actele normative administrative se caracterizează printr-un regim juridic specific:

  • Sunt emise doar în baza și în executarea legii
  • Produc efecte juridice erga omnes (față de toți)
  • Nu pot contraveni actelor normative de rang superior

Ierarhia actelor normative în sistemul juridic românesc

În sistemul juridic românesc există o ierarhie clară a actelor normative:

  • Constituția și legile constituționale
  • Legile organice și ordinare
  • Ordonanțele de guvern (simple și de urgență)
  • Hotărârile de guvern
  • Ordinele și instrucțiunile ministeriale
  • Actele autorităților administrative autonome
  • Actele autorităților administrației publice locale

Problematica “proprietății” asupra actelor normative administrative

Deși nu vorbim de proprietate în sens clasic, există anumite entități care exercită control asupra acestor acte:

  • Autoritatea emitentă – pentru modificare, completare, abrogare
  • Instanțele de contencios administrativ – pentru controlul legalității
  • Cetățenii – pentru contestarea în justiție

Transparența și accesibilitatea actelor normative administrative

Principiile transparenței și accesibilității sunt esențiale în materia actelor administrative:

  • Obligativitatea publicării în Monitorul Oficial sau aducerii la cunoștință publică
  • Dreptul cetățenilor de a accesa liber aceste acte (Legea nr. 544/2001)
  • Obligația autorităților de a asigura transparența decizională (Legea nr. 52/2003)
  • Principiul predictibilității și stabilității normelor juridice

Emil Pascut

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here