Home Articole Din activitatea normativa a MAI, sustrasa de la publicare: Ordinul nr. 323...

Din activitatea normativa a MAI, sustrasa de la publicare: Ordinul nr. 323 din 02.10.2002 privind reconversia profesională a personalului Ministerului de Interne

0
ORDINUL nr. 323 din 02.10.2002 privind reconversia profesională  a personalului Ministerului de Interne ((nesecret, nepublicat)

Având în vedere dispozițiile art. 103 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare și art. 71 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului;
În temeiul art. 13, alin. (2) din Legea nr. 40/1990 privind organizarea și funcționarea Ministerului de Interne, emit următorul

ORDIN

CAPITOLUL I
DISPOZIȚII GENERALE

Art. 1 — Reconversia profesională a personalului Ministerului de Interne constituie procesul instituționalizat prin care se realizează, după caz, consilierea, recalificarea și sprijinul pentru schimbarea profesiilor polițiștilor și cadrelor militare cu profesii/ocupații/specializări, în vederea constituirii unei noi cariere.

Art. 2 — Reconversia profesională a personalului Ministerului de Interne operează în condițiile legii pentru:
a) personalul disponibilizat ca urmare a reorganizării unor unități și a reducerii unor funcții din statele de organizare;
b) polițiștii/cadrele militare care neavând vârsta și vechimea în muncă necesare, nu le poate fi acordată pensia de serviciu;
c) în situația în care polițiștii/cadrele militare nu dețin specializări echivalente/similare celor existente pe piața muncii;
d) polițiștii/cadrele militare care se află în alte situații determinate de nevoile instituției.

Art. 3 — Prin reconversia profesională se urmărește realizarea următoarelor obiective:
a) consilierea și orientarea polițiștilor/cadrelor militare din Ministerul de Interne cu privire la posibilitatea de a adopta în cunoștință de cauză cea mai bună decizie privind dezvoltarea altor cariere, prin tranziția către noi locuri de muncă;
b) susținerea pentru calificare/recalificare în alte profesii/ocupații/specializări, precum și orientarea personalului pentru dobândirea cunoștințelor și deprinderilor necesare desfășurării unor activități economice pe baza liberei inițiative, potrivit opțiunilor individuale și în raport cu cerințele pieței muncii;
c) asigurarea protecției sociale în scopul diminuării efectelor negative generale de întreruperea carierei, prin sprijinirea nemijlocită a plasării pe piața muncii.

Art. 4 — Consilierea personalului care poate beneficia de reconversie profesională se realizează în scopul de a obține și oferi informațiile necesare fundamentării și desfășurării etapelor ulterioare și constă în:
a) informarea personalului asupra prevederilor existente în cadrul normativ național și a reglementărilor Ministerului de Interne privind reconversia personalului;
b) evaluarea acestora din perspectiva pregătirii profesionale și a experienței profesionale;
c) identificarea și detalierea alternativelor posibile privind noua carieră și particularizarea acestora în planuri personale de reconversie.

Art. 5 — (1) Prin recalificare profesională se înțelege obținerea unei profesii/ocupații/specializări prin intermediul unui demers instituționalizat de instruire, desfășurat în sistemul de reconversie profesională constituit pentru personalul Ministerului de Interne, cu sau fără utilizarea specializărilor dobândite ca urmare a absolvirii unităților școlare de formare a polițiștilor și cadrelor militare;

(2) Recalificarea personalului se realizează în raport cu nivelul studiilor absolvite, experiența profesională dobândită în Ministerul de Interne sau prin alte experiențe de muncă anterioare, calitățile individuale ale polițiștilor/cadrelor militare și în funcție de condițiile legale stabilite pentru obținerea calificării în profesia/ocupația/specializarea dorită.

Art. 6 — Scopul reconversiei profesionale îl constituie sprijinirea nemijlocită a personalului pentru plasarea pe piața muncii, potrivit noilor profesii/ocupații/specializări dobândite.

Art. 7 — (1) Sprijinirea nemijlocită de către Ministerul de Interne a personalului pentru reintegrarea socio-profesională se asigură prin serviciile și măsurile active de protecție socială proiectate în acest scop și realizate în cooperare cu agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București.

(2) Serviciile de susținere a personalului, în contextul reconversiei profesionale, constau în:
a) informarea personalului asupra sistemului constituit în Ministerul de Interne pentru reconversie profesională;
b) evaluarea personalului beneficiar privind pregătirea, experiența profesională, calitățile și abilitățile personale în raport cu cerințele pieței civile a muncii;
c) detalierea alternativelor posibile de integrare socio-profesională a personalului;
d) orientarea personalului pentru dobândirea cunoștințelor necesare desfășurării unor activități economice pe baza liberei inițiative prin transmiterea unui minimum de informații de profil și îndrumarea acestora către instituțiile abilitate să ofere consultanță și sprijin în domeniu;
e) punerea în legătură a personalului cu agențiile județene/a municipiului București pentru ocuparea forței de muncă;
f) punerea la dispoziție a listei locurilor de muncă existente pe plan local și național, potrivit ariei de interes a personalului;
g) punerea în legătură cu posibili angajatori și susținerea intereselor personalului beneficiar în fața acestora.

(3) Măsurile active de protecție a personalului, în contextul reconversiei profesionale constau în:
a) susținerea personalului pentru calificare/recalificare în alte profesii/ocupații/specializări cerute pe piața muncii;
b) monitorizarea pe timp de 12 luni a personalului care a parcurs programe în cadrul reconversiei profesionale, după încetarea raporturilor de serviciu, în cooperare cu structurile de asistență ale serviciului acordat în vederea obținerii unei alte calificări profesionale.

Art. 8 — Reconversia profesională a personalului Ministerului de Interne se realizează potrivit următoarelor reguli:
a) sistemul de reconversie profesională este gestionat unitar de către structurile cu atribuții în domeniu;
b) polițiștii/cadrele militare, care, potrivit legii, beneficiază de reconversie profesională se bucură, la cerere, de pachetul de măsuri active oferit în cadrul acesteia, potrivit criteriilor de eligibilitate stabilite prin reglementările interne;
c) sistemul de reconversie profesională a lucrătorilor Ministerului de Interne se integrează în cel național de protecție socială și asigură, prin aceasta, exploatarea tuturor posibilităților oferite, după caz, la nivelul departamental, zonal sau al întregii țări;
d) alegerea programului de pregătire în cadrul reconversiei profesionale pentru dobândirea unei alte profesii/ocupații/specializări constituie o opțiune personală și depinde de interesele individuale ale polițiștilor/cadrelor militare care beneficiază de această măsură, dar și de oferta existentă pe piața civilă a muncii;
e) polițiștii și cadrele militare vor fi susținuți pentru încadrarea în posturile vacante de funcționari publici, respectiv personal contractual existente în Ministerul de Interne, dacă posedă calificarea profesională necesară.

Art. 9 — (1) Numărul polițiștilor/cadrelor militare care fac obiectul reconversiei profesionale se stabilește în luna iunie a anului în curs, pentru anul următor, pe categorii de personal, arme și specialități, grade profesionale/militare și structuri, de către Direcția Management Resurse Umane din Ministerul de Interne, la propunerea direcțiilor centrale, inspectoratelor generale/comandamentelor de armă și se aprobă de către ministrul de interne.

(2) Propunerile se înaintează la Direcția Management Resurse Umane din Ministerul de Interne până la 1 mai a fiecărui an.

(3) În cazul apariției unor situații neprevăzute, numărul polițiștilor/cadrelor militare care fac obiectul reconversiei profesionale se stabilește, de asemenea, pe categorii de personal, arme și specialități, grade profesionale/militare și structuri, de către Direcția Management Resurse Umane din Ministerul de Interne, la propunerea direcțiilor centrale, inspectoratelor generale/comandamentelor de armă și se aprobă de către ministrul de interne.

(4) Pentru situațiile prevăzute la alin. (3) propunerile se înaintează în termen de 5 zile de la apariția situației respective la Direcția Management Resurse Umane din Ministerul de Interne.

Art. 10 — (1) Cadrele militare disponibilizate ca urmare a reorganizării unor unități se pun la dispoziție în baza prevederilor actelor normative în vigoare și pot fi menținuți în activitate, în vederea participării la programele de reconversie profesională, cel mult 6 luni de la data disponibilizării.

(2) Polițiștii disponibilizați ca urmare a reorganizării unor unități de poliție sau a reducerii unor posturi de natura celor ocupate de către aceștia, beneficiază de programe de reconversie profesională în ultimele 6 luni dinaintea adoptării măsurilor respective, în baza prevederilor actelor normative în vigoare.

(3) Polițiștii beneficiază de programe de reconversie profesională, în condițiile prevăzute de lege, și în cazul pierderii capacității de muncă, după apariția unei astfel de situații.

Art. 11 — Reconversia profesională se desfășoară în colaborare cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, în baza prevederilor protocolului încheiat între Ministerul de Interne și această instituție.

Art. 12 — (1) Oferta de pregătire profesională este limitată la un singur curs de recalificare profesională.

(2) Recalificarea personalului în instituții de învățământ ale Ministerului de Interne se realizează prin cursuri de scurtă durată, organizate în raport cu resursele umane și materiale de care dispun, meseriile sau profesiile solicitate, precum și cu posibilitățile de absorbție ale pieței forței de muncă.

(3) Opțiunea pentru recalificare profesională aparține fiecărei persoane aflate în situațiile de la art. 2.

Art. 13 — Neîncadrarea imediată într-un loc de muncă nu obligă Ministerul de Interne la asigurarea unei noi calificări profesionale. Personalul aflat în această situație beneficiază, după trecerea în rezervă, de consiliere și asistență până la prima ofertă de loc de muncă prezentată de lucrătorul cu atribuții nemijlocite privind reconversia profesională a personalului.

CAPITOLUL II
RĂSPUNDERI ȘI ATRIBUȚII

Art. 14 — Structurile cu atribuții privind reconversia profesională a personalului Ministerului de Interne sunt următoarele:
a) Direcția Management Resurse Umane asigură gestionarea generală a reconversiei profesionale a personalului la nivelul Ministerului de Interne. În cadrul Direcției Management Resurse Umane funcționează compartimentul reconversie profesională a personalului;
b) Unitățile centrale de specialitate participă la elaborarea cadrului legal al reconversiei profesionale și la asigurarea resurselor financiare și materiale necesare;
c) Compartimentele de personal care au atribuții privind reconversia profesională de la nivelul inspectoratelor generale/comandamentelor de armă coordonează activitatea de reconversie profesională a personalului din subordine.

Art. 14 — Direcția Management Resurse Umane are în ceea ce privește reconversia profesională a personalului Ministerului de Interne următoarele atribuții:
a) elaborează concepția de reconversie profesională a personalului Ministerului de Interne și stabilește strategia privind dezvoltarea pachetului de măsuri active de protecție socială oferite în cadrul acesteia;
b) elaborează, împreună cu structurile Ministerului de Interne cu atribuții în domeniu, reglementările interne necesare organizării și funcționării sistemului de reconversie profesională în Ministerul de Interne și proiectele de protocoale de colaborare cu alte instituții cu responsabilități în acest sector de activitate;
c) elaborează, în conformitate cu specialiștii din Ministerul Muncii și Solidarității Sociale/Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, standardele de calitate pentru serviciile sociale oferite personalului Ministerului de Interne în cadrul reconversiei profesionale;
d) asigură prin programe de pregătire specifice instruirea personalului care va lucra în reconversie profesională a Ministerului de Interne;
e) stabilește, pe baza politicii de resurse umane a conducerii Ministerului de Interne, dinamica personalului care urmează să părăsească instituția și beneficiază ca atare, de reconversie profesională;
f) asigură informarea personalului afectat de măsuri de disponibilizare și care poate, astfel, beneficia de reconversie profesională;
g) ține evidența, pe categorii, a personalului inclus în programe de reconversie profesională;
h) coordonează desfășurarea programelor de reconversie profesională și analizează, semestrial, rezultatele acestora;
i) raportează, anual, conducerii Ministerului de Interne stadiul desfășurării activităților de reconversie profesională a personalului;
j) furnizează celorlalte unități ale Ministerului de Interne cu atribuții în domeniul reconversiei profesionale datele necesare fundamentării bugetului alocat acestei activități și adoptării celorlalte măsuri ce se impun pentru gestionarea procesului;
k) coordonează, sprijină, îndrumă și evaluează activitatea componentelor sistemului de reconversie profesională de la nivelul inspectoratelor generale/comandamentelor de armă și unităților teritoriale;
l) reprezintă Ministerul de Interne în relațiile cu celelalte ministere care derulează programe de reconversie profesională și cu alte instituții/organizații cu atribuții sau care desfășoară activități în domeniu.

Art. 15 — La nivelul inspectoratelor generale/comandamentelor de armă funcționează, în cadrul structurilor de resurse umane, compartimente/personal pentru gestionarea activităților privind de reconversia profesională a personalului cu următoarele atribuții:
a) asigură aplicarea concepției Ministerului de Interne privind reconversia profesională a personalului;
b) constituie baza de date cu personalul care urmează să beneficieze sau a beneficiat de reconversie profesională;
c) asigură aducerea la cunoștința personalului care urmează să fie disponibilizat faptul că poate beneficia de reconversie profesională;
d) urmărește desfășurarea activităților de reconversie profesională pentru personalul care beneficiază de această măsură;
e) informează semestrial Direcția Management Resurse Umane asupra stadiului activităților de reconversie profesională desfășurate;
f) face propuneri privind dezvoltarea programelor de reconversie profesională, potrivit posibilităților existente în teritoriu;
g) coordonează componentele teritoriale subordonate/personalul cu atribuții privind reconversia profesională;
h) cooperează, în limitele competențelor, cu instituții/organizații cu atribuții sau care desfășoară activități în domeniul reconversiei profesionale a personalului;
i) evaluează eficacitatea programelor de pregătire organizate în cadrul reconversiei profesionale la nivel teritorial.

Art. 16 — (1) La nivelul unităților teritoriale funcționează, în cadrul structurilor de resurse umane, în raport cu efectivele și structurile organizatorice existente, compartimente sau lucrători cu atribuții nemijlocite privind reconversia profesională a personalului.

(2) Compartimentele de specialitate/lucrătorii nominalizați au următoarele atribuții:
a) verifică dacă s-a asigurat informarea nominală a polițiștilor/cadrelor militare care urmează să fie disponibilizați, le aduc la cunoștință faptul că pot fi integrați în programe de reconversie profesională, precum și modalitatea concretă în care pot beneficia de aceste măsuri;
b) constituie baza de date cu personalul care a beneficiat sau urmează să beneficieze de măsuri de reconversie profesională;
c) cooperează cu agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă în vederea cunoașterii situației locurilor de muncă disponibile în aria de interes a personalului beneficiar al măsurilor de reconversie profesională;
d) organizează punctul de informare/documentare a personalului cu măsurile active de protecție socială oferite în cadrul programului de reconversie profesională;
e) centralizează solicitările de calificare/recalificare profesională a personalului beneficiar al măsurilor de reconversie profesională;
f) asigură orientarea personalului pentru dobândirea cunoștințelor și abilităților necesare desfășurării unor activități economice pe baza liberei inițiative și orientează doritorii către instituțiile abilitate să ofere consultanță și sprijin în domeniu;
g) instruiește personalul care urmează să fie disponibilizat asupra principalelor metode și procedee de căutare și obținere a unui loc de muncă;
h) înlesnește/intermediază stabilirea legăturilor personalului beneficiar al programelor de reconversie profesională cu potențialii angajatori;
i) asigură orientarea persoanelor beneficiare ale măsurilor de reconversie profesională către acele profesii/ocupații/specializări care au căutare pe piața locală a muncii și se potrivesc cel mai bine cu interesele solicitanților;
j) verifică modul de organizare și desfășurare a programelor de reconversie profesională inițiate de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă sau către alți ofertanți de servicii în folosul lucrătorilor Ministerului de Interne;
k) efectuează trimestrial analiza situației personalului care a beneficiat de programe de reconversie profesională;
l) raportează trimestrial stadiul îndeplinirii programelor județene de reconversie profesională la care participă personalul Ministerului de Interne aflat în responsabilitate;
m) asigură gestionarea fondurilor și materialelor puse la dispoziție pentru programele de reconversie profesională;
n) întocmește, împreună cu polițiștii/cadrele militare beneficiare, planurile personale de reconversie profesională și fișele individuale de evidență ale acestora.

Art. 17 — Șefii/comandanții unităților teritoriale ale Ministerului de Interne care au în subordine personal ce urmează să fie disponibilizat și va beneficia de reconversie profesională au, în acest domeniu, următoarele atribuții:
a) informează polițiștii/cadrele militare care urmează să fie disponibilizați asupra datei când acest fapt se va produce și cu privire la posibilitatea de a beneficia de programele de reconversie profesională;
b) furnizează, la cererea ofițerilor cu atribuții privind reconversia profesională, informațiile necesare pentru întocmirea fișei individuale de evidență a personalului inclus în programul de reconversie profesională;
c) asigură participarea personalului din subordine la activitățile de pregătire profesională organizate de către ofițerul cu atribuții privind reconversia profesională.

Art. 18 — Personalul aflat în situații care îi dau dreptul să fie inclus în programul de reconversie profesională are următoarele îndatoriri:
a) să-și exprime opțiunea de a fi sau nu inclus în programele de reconversie profesională;
b) să pună la dispoziția ofițerului cu atribuții privind reconversia profesională datele pe care acesta le solicită în vederea întocmirii planului personal de reconversie profesională și a fișei individuale de evidență;
c) să participe la programul de pregătire pentru care a optat.

CAPITOLUL III
DISPOZIȚII FINALE

Art. 19 — Propunerile privind asigurarea resurselor financiare necesare reconversiei profesionale a personalului se prevăd anual în proiectul de buget al Ministerului de Interne, începând cu anul 2004, de către Direcția Financiară și Contabilitate, la solicitarea Direcției Management Resurse Umane ce va fi înaintată până la data de 01 iulie a anului în curs pentru anul următor.

Art. 20 — La fundamentarea necesarului de resurse financiare și materiale pentru funcționarea sistemului de reconversie profesională se au în vedere prevederile dinamicii de personal, cheltuielile pentru instruirea, în cadrul Ministerului de Interne, a lucrătorilor cu atribuții privind reconversia profesională a personalului, ori de către alte ministere sau prestatori de servicii care operează în sectorul pregătirii profesionale și al plasării forței de muncă.

Art. 21 — Ministerul de Interne va atrage pentru susținerea reconversiei profesionale a personalului și alte surse de finanțare interne sau externe, în cadrul unor programe dezvoltate în acest scop.

Art. 22 — Direcția Management Resurse Umane este abilitată să emită precizări în aplicarea prevederilor prezentelor norme.

MINISTRU DE INTERNE
Ioan Rus

Acest document este Ordinul nr. 323 din 02.10.2002 privind reconversia profesională a personalului Ministerului de Interne, semnat de ministrul de interne Ioan Rus. Documentul stabilește cadrul legal și procedurile pentru reconversia profesională a polițiștilor și cadrelor militare disponibilizate sau care necesită recalificare.

No comments

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here