ORDONANȚA BAYRAKTAR ȘI MAJORAREA DE 30%

4

În prag de europarlamentare și în plin exod de cadre militare, Consiliul Suprem de Apărare a Țării (C.S.A.T.) decide un set de măsuri, printre care și majorarea soldelor/salariilor de funcție cu până la 30% pentru polițiști și militari. Textul din Ordonanța, zisă Bayraktar – întrucât prevedea și unele achiziții de drone – prevede următoarele:

Conform art. VIII al Ordonanței de Urgență, personalul din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, care participă la realizarea și menținerea capacității operaționale a structurilor/unităților, pentru îndeplinirea misiunilor specifice, beneficiază de o majorare salarială în cuantum de până la 30% din solda de funcție/salariul de funcție/salariul de bază.
Structurile/unitățile se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.
Perioada, categoriile de personal şi mărimea majorării salariale se stabilesc prin ordin al conducătorului instituției.

Pomana e doar până în decembrie și nimeni nu e în stare să ne lămurească de ce DOAR până la finele anului? În lipsă de răspunsuri, rămâne să bănuim două motive: 1. în decembrie se termină alegerile și partidele de la guvernare au nevoie de voturile noastre (după asta… potopul!) și 2. în toamnă avem jalon PNRR pe noua lege a salarizării, care ar trebui să înghită și această majorare.

În zona militarilor s-a simțit marea urgență din cauza celor peste 5000 de demisii, de aceea s-au dat peste cap să-i blocheze cu ieșirile pe starea medicală de ”apt limitat”, cu efecte în special la jandarmi și pompieri. Guvernanții au trebuit să înțeleagă că oamenii vin la muncă și acceptă obligații pentru bani – că trebuie să se întrețină pe ei și familia -, restul vin în plan secund, așa că au sărit și cu această majorare.

Mai așteptam intrarea în plată, înainte de a scrie ceva pe această temă, dacă nu constatam o atmosferă tensionată printre polițiști, iarăși regăsiți în situația perdantului de serviciu. Dacă la militari aflăm că se plătește 30% în cazul polițiștilor, dincolo de diferențele de spor corespunzător structurilor – cu aparatul central în capul mesei – aflăm că minți luminate din Ministerul Afacerilor Interne au gândit o variantă de a face – și în acest caz – oarecare economii pe spatele polițiștilor. Așadar, dacă nu ai participat la trageri anul trecut, nu ai fost/trecut testarea sportivă, nu ai dovada testării medicale și nu ai F.B., procentul ce ți se cuvine va fi diminuat cu câteva unități!

Acum, înțeleg pe unde bate ministerul și caută să stimuleze/determine polițiștii să urmeze programele de pregătire, numai că modificările OMAI S/7/2018, nu conțin situații de exceptare, cum ar fi – spre exemplu – situația polițiștilor care au avut intervenții chirurgicale sau constatarea medicului specialist de recomandare a evitării efortului fizic. După 40 ani – de exemplu – articulațiile încep să dea semne de oboseală, ca urmare a efortului, vârstei, reumatismului dobândit etc. Cum poți pretinde – de exemplu – condiție fizică suferinzilor de diverse hernii ori artroze și cât de corect este să-i lipsești de acest spor?

Este adevărat că mulți colegi evită contactul cu centrele medicale ale MAI, înainte de toate din cauza riscului de a pierde o zi întreagă pe la ușile medicilor, pentru o simplă adeverință. Și asta pentru că ești nevoit să stai la coadă, cu pensionari, aceștia având nevoie de o durată de consult prelungită. Deși am mai solicitat un program care să asigure și o fluidizare mai facilă pentru polițiștii activi, cu stabilirea unor zile de consultație distincte, lucrurile au rămas ca pe vechi: dacă ai de mers la Centrul Medical, fii sigur că ți-ai pierdut toată ziua! Și în condițiile crizei de personal și a sarcinilor, o zi pierdută este adeseori un lux.

În privința pregătirii sportive, deși M.A.I. a bugetat inspectoaratele pentru încheierea unor contracte, acestea în bună parte din țară s-au blocat la faza de tatonări: ba nu le convine sala, ori antrenorul, ba nu bat cu programul, ori că nu s-au aranjat ploile ”destul cât să fie toată lumea mulțumită”. Multe săli nu pot efectiv să presteze în condiții de exclusivitate, întorcând spatele altor clienți. O variantă facilă ar fi fost decontarea abonamentelor la sală, în baza facturilor aduse de polițist, numai că la noi mereu ”hoțul strigă hoții!”, M.A.I. se teme să nu fie furat de polițiști! Drept exemplu avem cazul biletelor de vacanță și încăpățânarea de a rămâne îngropați în hârtii de decontare, deși alții – mai isteți – au trecut demult pe carduri. Sălile multor inspectorate de poliție și dotările nu aparțin Ministerului Afacerilor Interne ci Asociației Sportive ”Dinamo” și ai acces la ele dacă ai plătit cotizația. Eu sunt unul dintre polițiștii care nu am plătit niciodată cotizație Asociației Dinamo și nici nu am de gând să o fac, din simplul motiv al acestui tip de monopol și al căpușării M.A.I.

Chestiunea ”notei la purtare” este un instrument pus la îndemâna șefilor pentru docilizarea subalternilor, observându-se că îndepărtarea de anii demilitarizării sporește – în mod corespunzător – și curajul polițiștilor de a fi fermi, vocali, incisivi ori măcar curioși. Aparatul Central ar da orice să ne vadă pe noi de rând cu jandarmii ori pompierii!

Pe bună dreptate, nemulțumirile se leagă și de faptul că normele de aplicare stabilesc aceste condiții pentru primele plăți, cu raportare la o perioadă de dinaintea emiterii Ordonanței Bayraktar, ceea ce – din nou – mai mult amărăște efectul scontat de leguitor. Nu în ultimul rând normele se îndepărtează vădit de la scopul Ordonanței, câtă vreme în conțiunutul acesteia nu avem nici o trimitere la condiționări de acest fel!

Ce-ar fi fost dacă am fi avut și noi – măcar odată – un Minister favorabil polițiștilor și ne duceau pe toți în plafonul maxim de 30%, dacă tot am fost umiliți de politicieni din 2009 și până în prezent?

Vitalie Josanu

Sursa imagine: Nine O’Clock

4 Comments

  1. Pe lângă faptul ca la jandarmi au spart o in diferite procente,pentru umilirea celor care sunt apt limitat,nu se acorda nici o mărire.

  2. Este o discriminare nesimțită in acordarea sporurilor…
    Aceasta ordonanța este o dedicație, o măsură cu 2 fețe, prost gândită și aplicată în primul rând în folosul mai marilor.
    In primul rând discrepanta intre nivelul procentual al sporului primit de funcțiile de conducere și cei de la baza, care în mare parte alcătuiesc ceea ce se numește operativ, pentru că nu domnii de la butoane stau in strada sau in birou cu hoții. Daca un agent sau ofițer cu funcție de conducere se poate aștepta la un spor de 12% până la 24%, un sef va lua un procent pornind de la 25%, dintr-un salariu oricum mai mare decât subalternii. Femeile de serviciu ce fel de cadre operative sunt de iau 10%?
    In al doilea rând, revenind la șefi, care recent își împart tot între ei si Oscarurile de 40-50% la care tot aplica prin rotație între ei, unii…cei care sunt șefi de unități și membrii in comisiile de anticorupție, iau și de acolo un spor deloc neglijabil, care se adaugă la salariul nesimțit, umflat de sporurile dedicate dumnealor, printre care și cel de comandă care, nu prea ii prinde pe la birou in afara orelor de program, spre deosebire de subalterni care trebuie sa fie oricând disponibili sa facă suplimentare. Top, cireașa de pe tort, șefii marilor unități ce au și responsabilități în ATOP încasează și de acolo niște bănuți. Pentru niste așa zise ședințe…unde taie și spânzură după cum îi duce capul.
    PS. Ma gândesc că motivul pentru care e limitata valabilitatea ordonanței și că procentajul mare este la șefi este faptul că e o dedicație pentru cei care au sprijinit partidele in anul electoral și au fost astfel niste slugi de încredere pentru cei care i-au pus în funcții, astfel că, unii fiind aproape de finalul carierei, vor putea ieși la pensie cu maximum de salarizare pe care îl pot lua. Deși pe parcursul ultimilor ani aceeași șefi au lucrat și au aprobat tot felul de măsuri, de la limitare ore până la schimbarea programului de lucru, menite să tina sub control strict veniturile subordonaților. Șefi care la scurt timp după pensionare ajung inexplicabil de repede patroni de firme de consultanta, paza, etc, in relații cu politicul pe care îl slujeau deja din activitate.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here