Dupa mult efort si orbecăială din partea noastră, pentru ca e un domeniu neexplorat, ascuns vouă si nouă de catre toti cei implicati ( cei cu atributii SSM și inspectorii sanitari de care cei mai multi dintre voi nu ati auzit vreodata ca ar exista) , credem ca, in sfarsit, ne-am dumirit! Exista in MAI “inspectori de munca” ( ascunsi in structurile centrale de resurse umane) si “inspectori sanitari” ( ascunsi la Directia medicala din MAI)! Doar Inspectorii sanitari din MAI, constata si aplica faptele contraventionale din HG 857/2011!

În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 857/2011 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele din domeniul sănătății publice, unitățile de poliție, în calitate de angajatori, pot fi sancționate pentru încălcarea mai multor prevederi legale ce țin de sănătatea și securitatea în muncă a angajaților, inclusiv a polițiștilor.
Prezentăm mai jos principalele fapte contravenționale care pot afecta polițiștii la locul de muncă și care pot fi constatate și sancționate de autoritățile competente:
I. CONTRAVENȚII PRIVIND CONDIȚIILE DE MUNCĂ
A. Contravenții sancționate cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice:
- Neasigurarea examinărilor medicale obligatorii
- Neasigurarea examinărilor medicale la angajare, la reluarea muncii, la schimbarea locului de muncă și a controlului medical periodic al lucrătorilor, prin medicii de medicina muncii (Art. 52, lit. a)
- Menținerea în funcție contrar recomandărilor medicale
- Menținerea unei persoane într-un loc de muncă pentru care organele sanitare au stabilit o contraindicație medicală temporară sau permanentă (Art. 52, lit. b)
B. Contravenții sancționate cu amendă de la 5.000 lei la 8.000 lei pentru persoanele juridice:
- Condiții de microclimat necorespunzătoare
- Depășirea în zonele de muncă a limitelor maxim admise pentru microclimat (Art. 53, lit. b)
- Expunerea la zgomot și vibrații
- Depășirea în zonele de muncă a limitelor admise pentru zgomote și vibrații (Art. 53, lit. c)
- Neprotejarea angajaților care lucrează în aer liber
- Neaplicarea măsurilor pentru protejarea angajaților care lucrează în aer liber în condiții meteorologice nefavorabile (Art. 53, lit. d)
- Iluminare necorespunzătoare
- Nerespectarea condițiilor de iluminare a locurilor de muncă (Art. 53, lit. e)
- Neasigurarea materialelor igienico-sanitare
- Neasigurarea și neacordarea materialelor igienico-sanitare în cantități suficiente și în concordanță cu specificul locului de muncă (Art. 53, lit. f)
- Neasigurarea echipamentului de protecție
- Neasigurarea și neacordarea echipamentului individual de protecție pentru personalul expus riscurilor de accidentare și de îmbolnăvire profesională (Art. 53, lit. g)
- Neasigurarea și nerealizarea condițiilor de întreținere a echipamentului individual de protecție (Art. 53, lit. h)
- Nerespectarea programului de muncă adecvat
- Nerespectarea reglementărilor privind munca în schimburi, a timpului de muncă, a regimului pauzelor, luând în considerare existența unor factori de risc în mediul de muncă (Art. 53, lit. m)
- Neinstruirea personalului
- Neinstruirea personalului în vederea cunoașterii riscurilor profesionale și a prevenirii îmbolnăvirilor cauzate de noxele existente la locurile de muncă (Art. 53, lit. p)
- Neacordarea alimentației suplimentare
- Neacordarea alimentației suplimentare pentru salariații care lucrează în locuri de muncă în condiții grele și vătămătoare (Art. 53, lit. q)
- Repartizarea necorespunzătoare a femeilor gravide
- Repartizarea femeilor gravide în locuri de muncă cu expunere la substanțe chimice toxice, trepidații, radiații, ridicare de greutăți, ortostatism prelungit și zgomot industrial excesiv (Art. 53, lit. r)
- Nerespectarea măsurilor de securitate și sănătate
- Neimplementarea măsurilor pentru asigurarea securității și sănătății lucrătorilor pe baza principiilor generale de prevenire (Art. 53, lit. ț)
- Nerespectarea măsurilor și termenelor ce se impun angajatorului conform legislației privind sănătatea și securitatea lucrătorilor (Art. 53, lit. u)
- Neasigurarea trusei de prim ajutor
- Neasigurarea trusei de prim ajutor, dotată conform baremului și în termen de valabilitate (Art. 53, lit. v)
- Neasigurarea anexelor social-sanitare
- Neasigurarea anexelor social-sanitare necesare, aranjate potrivit specificului fiecărui loc de muncă și dotate corespunzător (Art. 53, lit. w)
C. Contravenții sancționate cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice:
- Depășirea concentrațiilor maxime admise pentru noxe
- Depășirea concentrațiilor maxime admise pentru gaze, vapori și pulberi în atmosfera zonelor de muncă (Art. 54, lit. a)
- Neasigurarea examinărilor medicale complete pentru angajații expuși la noxe
- Neasigurarea măsurilor privind supravegherea sănătății lucrătorilor pentru efectuarea unor examinări medicale complete ale angajaților în mediu cu noxe (Art. 54, lit. b)
II. CONTRAVENȚII LA NORMELE DE IGIENĂ ÎN MIJLOACELE DE TRANSPORT
Contravenții sancționate cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice:
- Condiții igienice necorespunzătoare
- Neasigurarea condițiilor igienice de microclimat, ventilație, curățenie, dezinfecție pentru conducătorii auto (Art. 36, lit. a)
AUTORITĂȚI COMPETENTE PENTRU CONSTATAREA ȘI APLICAREA SANCȚIUNILOR
Articolul 59 din HG 857/2011 prevede textual:
“Art. 59. – (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de prezenta hotărâre se realizează ca urmare a activităţilor de control în domeniul sănătăţii publice exercitate, pe domeniile de competenţă stabilite conform prevederilor legale în vigoare, de către următoarele categorii de personal:
b) personalul de specialitate din direcţiile, serviciile şi unităţile medicale ale celorlalte ministere şi instituţii cu reţea sanitară proprie, definite la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, împuternicit de conducerea acestora pentru unităţile aflate în subordinea lor directă. (adica inspectorii sanitari din Directia Medicala a MAI)
(3) În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul împuternicit pentru activitatea de control în sănătatea publică conform prevederilor alin. (1) are drepturile şi obligaţiile prevăzute la art. 26 alin. (2) – (4) şi (6) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv dreptul de a aplica sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu, în cazul sancţiunilor contravenţionale complementare aplicate.
(4) Contravenţiile se constată şi sancţiunile contravenţionale se aplică printr-un proces-verbal încheiat de către personalul prevăzut la alin. (1), denumit în continuare personal împuternicit.”
Această prevedere este deosebit de relevantă pentru polițiști, deoarece stabilește clar că personalul medical din cadrul MAI are competența de a constata contravenții și de a aplica sancțiuni în unitățile aflate în subordinea directă a Ministerului, inclusiv în unitățile de poliție.
AUTORITATEA COMPETENTĂ DIN CADRUL MAI PENTRU CONSTATAREA ȘI APLICAREA SANCȚIUNILOR
Conform prevederilor legale (HG 857/2011 și Regulamentul de organizare și funcționare al Direcției medicale din MAI – Ordin 166/2023), Direcția Medicală a MAI este structura specializată care are competența legală de a efectua controale sanitare și de a aplica sancțiuni în unitățile de poliție:
- Statutul juridic special al Direcției Medicale:
- Art. 2, alin. (3) din Regulament: “DM îndeplinește, în condițiile legii, la nivelul MAI, atribuțiile care revin direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București privind respectarea reglementărilor în domeniul sănătății publice.”
- Structuri specializate pentru inspecție sanitară:
- DM are în componență “Compartimentul Inspecție sanitară și sanitar-veterinară” (Art. 5, lit. h)
- DM are “Serviciul sănătate publică, autorizări și coordonare sanitară” (Art. 5, lit. g)
- Atribuții specifice de control:
- Efectuează controale în unitățile MAI, inclusiv în unitățile de poliție
- Constată contravenții la normele de sănătate publică și propune măsuri
- Poate retrage avizul sau autorizația sanitară de funcționare în cazul constatării încălcării legislației sanitare
Direcția Medicală reprezintă “personalul de specialitate din direcțiile, serviciile și unitățile medicale ale celorlalte ministere și instituții cu rețea sanitară proprie” menționat la Art. 59 alin. (1) lit. b) din HG 857/2011, fiind împuternicită să aplice contravențiile pentru unitățile subordonate MAI, inclusiv unitățile de poliție.
PROCEDURA DE RECLAMARE ȘI CONTESTARE
Reclamarea contravențiilor
Salariații polițiști care constată încălcarea acestor prevederi în unitățile lor pot formula sesizări către MAI-DIRECTIA MEDICALA!
Procesul de constatare și sancționare
- Contravenția se constată și sancțiunea se aplică printr-un proces-verbal încheiat de către personalul împuternicit (Art. 59, alin. 4)
- IMPORTANT – Art. 60: Sesizarea organelor penale
- “Dacă personalul împuternicit să aplice sancțiunea apreciază că fapta a fost săvârșită în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, constituie infracțiune, sesizează organul de urmărire penală competent.”
- Aceasta înseamnă că, în cazul în care faptele constatate sunt de o gravitate deosebită, ele pot fi considerate infracțiuni, nu doar contravenții
- IMPORTANT – Art. 62: Sancțiuni complementare
- Alin. 1: “În cazul în care condițiile de funcționare a obiectivelor/unităților constituie un risc iminent pentru sănătatea publică, personalul împuternicit aplică şi sancțiunea complementară constând în suspendarea activităților din cadrul obiectivelor/unităților, până la remedierea deficiențelor determinate de săvârșirea contravențiilor constatate, sau, după caz, până la închiderea unității.”
- Alin. 2: “Sancțiunile complementare prevăzute la alin. (1) se aplică de către personalul împuternicit şi în cazul constatării nerespectării măsurilor şi recomandărilor stabilite în urma unei activități de control anterioare finalizate prin constatarea uneia/unora dintre contravențiile prevăzute de prezenta hotărâre.”
- Această prevedere este deosebit de importantă pentru polițiști, deoarece arată că, în cazul problemelor grave sau repetate, activitatea unei unități de poliție poate fi suspendată până la remedierea deficiențelor
- În cazul aplicării sancțiunilor complementare, nu se poate solicita reautorizarea funcționării mai devreme de 6 luni după aplicarea sancțiunii (Art. 62, alin. 3)
Este important de menționat că aceste contravenții se referă la obligațiile angajatorului (unitatea de poliție) față de salariații săi, inclusiv polițiști, și vizează asigurarea condițiilor optime de muncă, protejarea sănătății și securității în muncă.
Emil PĂSCUȚ