Home Articole Cateva clarificari necesare ca sa evitam confuzia intre sporul pentru munca suplimentara...

Cateva clarificari necesare ca sa evitam confuzia intre sporul pentru munca suplimentara si sporul pentru SDSL!

2

Cateva clarificari necesare ca sa evitam confuzia intre sporul pentru munca suplimentara si sporul pentru SDSL ( sambete, duminici, zile de sarbatoare legala)!

Am vazut zilele astea, confuzii grave intre cele doua suplimente, inclusiv facute de lideri sindicali care dadeau interviuri la televizor.

Deci sa le luam pas cu pas!

Referitor la sporul pentru munca in SDSL, denumirea corecta este “majorare”, nu spor. De aceasta majorare au beneficiat pana in 2024, cei care lucrau in ture (adica in schimburi, nu conteaza ca erau schimburi de 8/12/24 ore) si care ajungeau astfel sa presteze munca (program normal, nu munca suplimentara) in zilele de sambata, duminica si in sarbatori legale.

Sediul original al dreptului a fost in art 13 alin 5 din OUG 113/2013:

(5) Prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (1), pentru activitatea desfăşurată de personalul militar, poliţiştii, funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, se acordă o majorare de 75% din baza de calcul prevăzută la alin. (4). 

Ordonantele de urgenta “trenulet” sunt valabile un an ( adica produc efecte doar in anul respectiv) insa dreptul a fost preluat si s-a extins aplicarea lui pana in 2024, inclusiv.

Astfel, pentru anul 2024, OUG 115 din 2023 prevedea la art III :

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) în anul 2024, pentru activitatea desfăşurată de personalul militar, poliţişti, poliţiştii de penitenciare şi personalul civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, se acordă drepturile prevăzute de legislaţia aferentă lunii iunie 2017. Baza de calcul pentru acordarea acestor drepturi o reprezintă solda de funcţie/salariul de funcţie/salariul de bază cuvenită/cuvenit.

In proiectul de OUG adoptat de Guvern luni ( si care probabil se va publica azi, 31 decembrie in MO, ca e ultima zi posibila) aceasta prelungire a dreptului la majorare de 75% pentru munca in SDSL a disparut. Asta inseamna ca se plateste ora de munca prestata in SDSL cu pretul normal ( 100%) si se vor compensa aceste ore muncite in SDSL numai cu timp liber corespunzător acestora.

Referitor la sporul pentru munca suplimentara ( care inseamna ore muncite suplimentar, in afara celor 40 ore program normal de lucru/saptamana)!

Si pentru acest spor, denumirea  corecta este de “ majorare”!

Potrivit OUG 115 din 2023, munca suplimentara prestata in 2024 indreptatea la o majorare de 70% ( adaugat la pretul pentru ora normala de munca) daca nu se acorda compensare cu ore libere platite, in interiorul a 60 zile calendaristice.

Cu alte cuvinte, in anul 2024, o ora de munca suplimentara, daca nu era compensata, insemna 100%+70% din pret munca normala.

Potrivit proiectului de OUG publicat pe pe pagina Ministerului  de Finante in 29.12.2024, munca suplimentara se plateste cu minimul prevazut de Codul Muncii ( adica 75% potrivit art 123 Codul Muncii) daca nu se compenseaza cu ore libere platite in termen de 90  zile.

“90 zile” reprezinta  o preluare a termenului care deja exista stabilit ca regula generala de Codul Muncii, la art 122 alin 1: Munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.

Deci ati avut + 70% ( reglementarea veche, in 2024) versus + 75% ( reglementarea noua, in 2025)  si  60 zile pentru compensare cu timp liber (reglementarea veche) vs 90 zile ( reglementare noua).

Vizavi de majorarea Bayraktar, unde e problema?

Toata lumea, pe canale informale, da asigurari ca se va da in continuare! Functionari inalti de prin aparatul central si IGPR, lideri sindicali, mortaciunea de CNP, etc!

Ce e anormal si nu sesizeaza niciunul dintre voi! Ce speri sa se intample nu inseamna ca se va intampla cert, obiectiv!

Niciun lider sindical nu are voie moral sa va furnizeze ca sigure, informatii care sunt incerte, atat timp cat sobolanii din aparatul central nu au curaj sa iasa cu un comunicat oficial in care sa preia ei aceasta raspundere.

Pe cadrul legal in vigoare, OUG 26/2024 este actul primar care creaza cadrul general pentru acordarea dreptului dar care reprezinta in acelasi timp si o norma de trimitere la conditia de acordare: sa existe ordin de ministru prin care se decide acordarea, procentele si perioada.

OUG 26/2024 este o racheta, dar butonul de activare este la ministru!

Exista ordin de ministru valabil pana azi, 31.12.2024. Atat! Asta e singura certitudine! Dupa ce apare legea bugetului pe 2025, de abia atunci, in functie de cati bani primesc, MAI poate scot sau poate nu scot, ordin de ministru cu prelungirea majorarii Bayraktar.

In acest context, acei lideri care va tot dau asigurari mieroase ca se da, nu procedeaza corect moral. Si daca maine sau peste o saptamana, o luna,  se decide ca nu se mai da? Cine cade de pacalici in fata voastra? Cine isi ia scuipaturi pentru ca v-au indus in eroare?

Aparatul Central e cu mainile curate pentru ca ei nu au dat niciun mesaj oficial, nici ca se da, nici ca nu se da. In schimb, s-au folosit abil de acesti intermediari labili de la sindicate si CNP, disperati sa ramana relevanti in fata voastra, ca detinatori de informatii importante. Si daca cumva nu se da, ati fost deviati strategic sa ii injurati pe acesti intemediari labili care au fost pacaliti sa devina purtatorii de vorbe ai MAI.

Vreti exemplu concret? Va amintiti inceputul anului 2024, cand Grecu il mintise pe Lincu ca excelenta s-ar fi dat corect pana in 2023 iar Lincu cazuse naiv, in capcana de a deveni purtatorul de vorbe “neoficial” al MAI? Cati au ras de eroarea lui Lincu cand s-a dovedit intr-un final ca eu am avut dreptate?

In concluzie, poate se da poate nu se da! Posibil sa se dea! Insa niciun lider corect nu are voie sa va ofere certitudini, cat timp aparatul central tace mort!

Emil Pascut

2 Comments

  1. Aveți dreptate domnule Pascuț in toateaspecteleprezentate. Același raționament l-am avut și eu și l-am comunicat atât lui Dorobanțu cât sivlui Ștefan Teoroc. Sunt Florin Șchiopu, președintele Federației Sindicatelor din Sistemul Penitenciar. Mai mult, noi in Comisia mixtă din 18 decembrie 2024 am solicitat prelungirea OMJ care face posibilă plata Bairaktar si ni s-a spus cu subiect si predicat ca nu se va întâmpla. Am sus de atunci ca va trebui sa intram in refuz de munca suplimentară inca din 25 decembrie cad turele atingeau fondul de timp al lunii si in afara de noi nimeni nu a făcut nimic. Din păcate am avut dreptate. Cum în continuare spun ca pe refuzul muncii suplimentare pe care nu au ce ne face, ar trebui sa continuam protestele. Peste ele continuam cu mitinguri cum am făcut la Tg-Jiu, Deva, Poarta Alba sau Rahova cum a făcut Ștefan Teoroc. Altfel ce încercăm noi sa amenințăm cu refuzul pazei secțiilor de votare în aprilie, boala lungă, moarte sigura.

  2. Salutare si la multi ani! Daca nu sunt platit pentru munca sdsl, exista vreo norma legala (eu nu am identificat), care sa ma oblige sa vin la munca in zilele de repaus? Planificarea serviciilor impune o astfel de obligatie? Multumesc!

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here