La data de 18.09.2024, după aproape două săptămâni de la publicarea în Mon.Of. al României a Ordinului MAI nr. 145/2024 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a Hotărârii Guvernului nr. 1.198/2022 privind drepturile de transport, pe teritoriul naţional, ale personalului din instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, aprobate prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 181/2022, I.G.P.R. – D.M.R.U. a trimis tuturor subunităţilor clarificări privind normele de aplicare a modificărilor aduse de H.G. 538/2024 în domeniul drepturilor de transport, respectiv decontările sumelor săptămânale, bilunare sau lunare(naveta zilnică),
Astfel, structura de specialitate din I.G.P.R. a oferit modele noi de cereri, ce trebuie depuse, cu întreaga documentaţie, până cel târziu la data de 27.09.2024, de către toţi lucrătorii ce beneficiau de decontarea sumelor forfetare anterior 11.07.2024, pentru asigurarea continuităţii drepturilor financiare.
Din informaţiile deţinute, unele unităţi au efectuat deja analizele de specialitate, după data de 12.07.2024, prin Comisiile constituite în temeiul HG 1198/2022, sens în care apreciem că nu se vor mai impune reluarea acestora, deorece acestea au fost realizate în perioada 12.07.2024 – 27.09.2024, stabilită expres de Ordinul MAI 145/2024.
Prin urmare, unitățile vor achita retroactiv toate drepturile de transport, începând cu data intrării în vigoare a HG 538/2024, adică 12.07.2024 până în prezent, tuturor lucrătorilor ce erau alocaţi la decontarea sumelor forfetare anterior 11.07.2024, îndeplinesc noile condițiile legale stabilite de HG 538/2024 și dacă noile formulare de cereri au fost depuse / se depun la unităţi până la 27.09.2024!
Continuitatea achitării drepturilor de transport își are sediul juridic în art. II din OMAI 145/2024, iar termenul pentru depunerea cererilor de 27.09.2024 este stabilit chiar de ordin, respectiv:
“(1) Pentru personalul Ministerului Afacerilor Interne care, la data de 11.07.2024, beneficia de suma forfetară lunară/săptămânală/bilunară şi a depus/depune cerere pentru alocarea la suma forfetară lunară/ săptămânală / bilunară începând cu data de 12.07.2024 până în a 15-a zi lucrătoare, inclusiv, de la data intrării în vigoare a prezentului ordin(n.r. 06.09.2024), alocarea la drept se face începând cu data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 538/2024 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.198/2022 privind drepturile de transport, pe teritoriul naţional, ale personalului din instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, dacă la momentul respectiv îndeplinea condiţiile de acordare a contravalorii transportului sub forma sumei forfetare solicitate, conform noilor reglementări.
(2) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (1) atrage încetarea plăţii contravalorii transportului sub forma unei sume forfetare, începând cu data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 538/2024.”
După cum rezultă în mod evident din cuprinsul art. II alin. (2) din OMAI 145/2024, doar nerespectarea termenului din ordin atrage încetarea continuităţii drepturilor financiare, şi implicit încetarea plăţii contravalorii transportului începând cu 12.07.2024 !!!
Prim-vicepreşedinte ANDREI Marius
Sursa foto: https://www.4tuning.ro/tehnica-auto/cati-bani-te-costa-sa-ai-o-masina-toata-viata-8893.html
Prin prisma modificărilor aduse HG 1198/2022 de HG 538/2024, care îndrăznește să “sancționeze” retroactiv, prin anularea unor drepturi, acte și fapte (stabilirea domiciliului/reședinței și vânzarea de bunuri imobile proprietate personală) care s-au produs anterior intrării în vigoare a Hotărârii de Guvern, mă întreb dacă cineva a auzit de principiul neretroactivității legii, prevăzut clar și în Constituția României, care stipulează că legea dispune doar pentru viitor?
Mai mult, cum își permite legiuitorul să condiționeze acordarea unui drept de stabilirea domiciliului sau a reședinței, dat fiind faptul că aceste două instituții sunt consecința firească a dreptului la liberă circulație?
Cum îți permiți tu legiuitor să limitezi libertatea de mișcare a omului, prin impunerea unor condiții asupra stabilirii domiciliului sau reședinței unui polițist, atâta vreme cât tu, star, prin ministerul tău de resort, nu dispui de spații locative care pot fi atribute că locuințe de serviciu?
Cum îți permiți tu legiuitor să încalci atributele dreptului de proprietate, prin limitarea dreptului de dispoziție asupra bunurilor imobile proprietate personală?
Cum vă permiteți voi, sindicatele să stați pasive în fața unor acte normative care încalcă drepturi fundamentale?
Sunt curios cum vor decide comisiile de analiză asupra solicitărilor unor colegi polițiști, care la au fost numiți în prima funcție sau mutați în interes de serviciu, să zicem, prin anul 2012, având la acel moment domiciliul în aceeași localitate cu locul de muncă, iar, ulterior, să zicem prin anul 2021, își cumpără oamenii o casă în afara localității unde se află locul de muncă și își stabulesc și domiciliul la adresa unde au imobilul nou, iar, ulterior, să zicem, în anul 2022, vând locuință veche proprietate personală pe care o aveau în localitatea unde se află locul de muncă ?
Spuneți și voi, dacă în situația descrisă mai sus, vi se par legale dispozițiile art.9 punctul 5 lit. d) și e), așa cum au fost modificate de HG 538/2024?
Vă aduc în atenție și faptul că Consiliul Economic și Social a dar aviz negativ modificărilor aduse HG 1198/2022 de HG 538/2024.