Rotunjire “legala” in MAISAL sau “Penny shaving”?

1

Rotunjire “legala” in MAISAL sau “Penny shaving”?

In weekend, dupa 18 ore de munca, am reusit sa fac o aplicatie informatica care calculeaza majorarea Bayraktar ( prevazuta de art VIII din OUG 26/2024) tinand cont si de conditiile de acordare, reductie, sistare, bonificare. Toate regulile, pretins secrete, ascunse in anexa 18 din OMAI S/7/2018, le-am reconstituit din fluturasi si din raspunsuri de pe la unitatile de politie. Mai am inca necunoscute dar cred ca sunt minore, nu cred ca afecteaza corectitudinea rezultatului pentru cei mai multi dintre voi. In timp ce testam calculatorul cu colegii mei, liderii sindicatului, introducand date pe mai multi fluturasi de salariu, a aparut o repetitie interesanta si ciudata.

Deci procentele de majorare, acordate pe structuri, sunt intotdeauna numere intregi, nu cu zecimale: 12%, 14%, 20%, 24%.

Insa unele dintre calculele facute pornind de la fluturasi, pentru stabilirea procentului de majorare acordat individului ( nu structurii), dadeau un rezultat diferit de procentul structurii. Adica structura avea 24% iar politistul avea, conform fluturasului, 23.99%. Era o discrepanta de 0.01%. Vedeti doua exemple mai jos.

Rotunjirile salariale in defavoarea politistilor, la MAI: o încălcare a Legii 153/2017 și a OUG 47/2005

Aceasta discrepanta de 0.01% in defavoarea politistului, la majorarea Bayraktar, pare ca încalcă în mod direct și neechivoc prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum și principiile stabilite prin OUG nr. 47/2005.

1. Legea-cadru nr. 153/2017 prevede, la art. 38 alin. (7), următoarea regulă:

„Salariile de bază, soldele de funcție/salariile de funcție și indemnizațiile de încadrare se rotunjesc din leu în leu în favoarea salariatului.”

2. OUG nr. 47/2005 stabilește, la art. 4, un principiu similar:

„Prin excepție de la prevederile art. 3, salariile de bază, pensiile, indiferent de sursa de finanțare, și indemnizațiile de șomaj vor fi întregite la un leu în favoarea persoanei care beneficiază de dreptul respectiv.”

Aceste prevederi:

  • Au caracter imperativ
  • Indică explicit direcția rotunjirii (“în favoarea salariatului”/”în favoarea persoanei”)

Natura juridică a majorării salariale Bayraktar – parte integrantă a salariului de funcție

Majorările salariului de funcție ( echivalent al salariului de baza), inclusiv cea prevăzută de art. VIII din OUG 26/2024 (majorarea Bayraktar), nu sunt elemente distincte ale salariului lunar, separate de elementul “salariu de funcție”, ci suplimente care conduc la reformarea și regenerarea salariului de funcție. Majorarea se calculează, se însumează la cuantumul anterior al salariului de funcție și rezultă un nou cuantum, mai mare, al salariului de funcție.

Această natură juridică particulara a majorării Bayraktar face ca prevederile art. 38 alin. (7) din Legea 153/2017 și art. 4 din OUG 47/2005 privind rotunjirea să se aplice în mod direct și neechivoc acestei componente, deoarece ea este parte integrantă a salariului de funcție.

Practica curentă a MAI: încălcare directă a legii fără transparență

Un coleg din zona de resurse umane si de financiar a confirmat practica actuală de rotunjire in minus, in favoarea angajatorului:

“20% din 7812 lei sal de functie = 1562.4” “Pe fluturaș e 1562 (rotunjit în jos).” “De aici inexactitatea.”

Important de menționat: Pe fluturașii de salariu nu există nicio mențiune sau notă explicativă privind aplicarea vreunui sistem de rotunjire. Această lipsă de transparență maschează încălcarea prevederilor legale și face imposibilă detectarea practicii posibil ilegale de către angajați, in lipsa de calcule detaliate si explicatii transparente pe fluturasi.

Conform textului explicit al legii, suma corectă ar trebui să fie 1563 lei (rotunjit din leu în leu în favoarea salariatului).

Exemple concrete de încălcare a prevederilor legale

Exemplul 1: Ofițer structura de suport

  • Salariu de funcție: 7.812 lei
  • Calcul exact al procentului de majorare acordat structurii (20%): 1.562,4 lei
  • Aplicat ilegal pe fluturaș: 1.562 lei (rotunjit în jos)
  • Legal conform Legii 153/2017 și OUG 47/2005: 1.563 lei (daca era rotunjit în favoarea angajatului)
  • Prejudiciu lunar pentru politist: 1 leu

Exemplul 2: Agent de poliție – Ajutor șef post

  • Salariu de funcție: 5.597 lei
  • Calcul exact al majorării (22%): 1.231,34 lei
  • Aplicat ilegal pe fluturaș: 1.231 lei (rotunjit în jos)
  • Legal conform Legii 153/2017 și OUG 47/2005: 1.232 lei (daca era rotunjit în favoarea angajatului)
  • Prejudiciu lunar pentru politist: 1 leu

Exemplul 3: Agent de poliție – Dispecerat poliție municipală

  • Salariu de funcție: 5.045 lei
  • Majorare aplicată politistului: 706 lei (13,99%)
  • Calcul exact pentru 14% ( majorarea acordata structurii): 706,3 lei
  • Aplicat ilegal pe fluturaș: 706 lei (rotunjit în jos)
  • Legal conform Legii 153/2017 și OUG 47/2005: 707 lei (daca era rotunjit în favoarea angajatului)
  • Prejudiciu lunar pentru politist: 1 leu

Analiza altor exemple demonstrează că sistemul are capacitatea tehnică de a aplica procente exacte:

Exemplul 4: Șef Secție

  • Salariu de funcție: 9.133 lei
  • Majorare aplicată: 2.283 lei (25,00% exact)
  • Observație: În acest caz, procentul aplicat rezultă într-o sumă fără zecimale

Exemplul 5: Ofițer Principal 2 – Investigații Criminale

  • Salariu de funcție: 7.605 lei
  • Majorare aplicată: 1.825 lei (24,00% exact)
  • Observație: Și în acest caz, procentul aplicat rezultă într-o sumă fără zecimale

Exemplul 6: Agent – Dispecerat (ofițer de serviciu)

  • Salariu de funcție: 6.015 lei
  • Majorare aplicată: 842 lei (14,00% exact)
  • Observație: Un alt exemplu unde procentul rezultă într-o sumă fără zecimale

Aceste exemple demonstrează clar că:

  1. Sistemul informatic poate aplica procente care rezultă în sume exacte, fără zecimale
  2. Pentru multiple funcții și domenii, s-au stabilit procente care nu necesită rotunjire
  3. În cazurile unde apare necesitatea rotunjirii, s-a ales deliberat, in unele cazuri, rotunjirea în defavoarea angajatului

Aplicarea selectivă a rotunjirii, precum și existența multiplelor exemple de procente exacte (14%, 24%, 25%), întărește suspiciunea că practica actuală reprezintă o încălcare conștientă a legii, și nu o limitare tehnică.

Lipsa transparenței (adica secretizarea abuziva a OMAI S/7/2018, ca asa vor unii in aparatul central, cu ajutor de la DGPI si cu complicitatea unor sindicate) agravează încălcarea legii

Absența oricărei mențiuni pe fluturașii de salariu privind metoda de rotunjire aplicată reprezintă o problemă suplimentară:

  1. Lipsă de transparență – angajații nu sunt informați despre modalitatea de calcul
  2. Imposibilitatea depistării – fără efectuarea unor calcule exacte, angajații nu pot observa că li se aplică o rotunjire ilegală, in defavoarea lor
  3. Inducere în eroare – prin afișarea doar a sumei finale, se creează impresia aplicării corecte a procentului stabilit

Această practică nu doar că încalcă prevederile legale, dar contravine și principiilor de transparență și bună credință în raporturile de muncă (raportul de serviciu este tot o specie de raport de munca).

Practică sistematică cu impact semnificativ

Daca ipotetic, jumătate din cei 120.000 de angajați (polițiști, pompieri și jandarmi) – adică 60.000 de persoane – sunt afectați de rotunjiri în defavoarea lor, în timp ce pentru cealaltă jumătate s-au stabilit procente care rezultă în sume exacte, oare ce sume se economisesc? O valoare de 0,01% din salariul de functie ( 1 leu), trasa deoparte de la 30000 de insi sau de la 40000 de insi sau 60000 de insi la ce economii duce? Si, la fel de important, ce se intampla cu aceste sume reziduale, economisite de calculatorul MAISAL?

Impact financiar al încălcării legii

La un calcul ipotetic de 60.000 de angajați ai MAI afectați de rotunjirea nefavorabilă:

  • Prejudiciu lunar: Aproximativ 60.000 lei
  • Prejudiciu anual: 720.000 lei (144.870 euro)
  • Prejudiciu pe un ciclu bugetar (4 ani): 2.880.000 lei (579.480 euro)

Comparație între situația ilegală actuală și cea legală

Tip de rotunjireExemplu calculRezultat
Rotunjire în jos (situația ilegală actuală)20% din 7.812 = 1.562,4 → 1.562-0,4 lei/angajat
Rotunjire în favoarea angajatului (legal)20% din 7.812 = 1.562,4 → 1.563+0,6 lei/angajat
Calcul exact fără rotunjire20% din 7.812 = 1.562,40

  1. OUG 47/2005 (art. 4) – stabilește principiul întregirii la un leu “în favoarea persoanei care beneficiază de dreptul respectiv”
  2. Legea 153/2017 (art. 38 alin. 7) – reafirmă și consolidează principiul rotunjirii “din leu în leu în favoarea salariatului”
  3. Majorarea Bayraktar (VIII din OUG 26/2024) este o componenta a salariului de functie, nu un element separat. Avem atatea hotarari ICCJ care au clarificat aceasta chestiune! Nu conteaza ca in fluturasul de salariu, Razvan Grecu, seful DGF, va prezinta inselator, majorarea Bayraktar, separat de salariul de functie ( pentru niste motive evidente, pe care unii le puteti ghici rapid)

Această continuitate legislativă demonstrează intenția clară a legiuitorului de a proteja drepturile salariale ale angajaților (salariul de baza, salariul de functie, etc) și de a asigura că rotunjirile nu diminuează veniturile acestora.

Solicitări SPR Diamantul:

În baza art. 38 alin. (7) din Legea 153/2017 și art. 4 din OUG 47/2005, Sindicatul Diamantul solicită:

  1. Aplicarea imediată și corectă a prevederilor legale privind rotunjirea în favoarea salariatului, la calculul majorarii Bayraktar
  2. Recalcularea drepturilor salariale pentru toți angajații MAI afectați de rotunjirea nefavorabilă
  3. Plata diferențelor rezultate și a dobânzilor legale aferente
  4. Modificarea sistemului informatic pentru a asigura conformitatea cu legea
  5. Introducerea unei mențiuni explicite pe fluturașii de salariu privind metoda de rotunjire aplicată
  6. Asumarea răspunderii de către persoanele responsabile pentru implementarea și menținerea acestei practici ilegale in MAISAL
  7. DGPI si Directia Control Intern care ne urmaresc cu atata drag, sa treaca la treaba! Dupa modelul operatiunii “Vitalie”, DGIPI sa faca o sesizare ” secret de stat” cu ce a scris Diamantul, pe care sa o trimita la IGPR unde Benone, Miritescu si expertii lui Ionica Iulian sa actioneze nemilos, ca samuraii, pentru tragerea urgenta la raspundere disciplinara, penala sau administrativa a raufacatorilor care posibil fac “penny shaving” de ani de zile, din buzunarele angajatilor, cu programul MAISAL!

Sunt multe cuvinte in textul asta, dar in esenta, ideea este simpla si clara! Daca majorarea Bayraktar este parte a salariului de functie, rotunjirea trebuia facută in favoarea salariatului, nu in defavoarea lui! Si, a doua chestie de interes, 0.01% ciupiti ( rotunjiti in minus) cu MAISAL unde se duc? Eu sunt sigur ca domnul Grecu Razvan, om corect si iubitor de transparenta asa cum il stim toti, maine dimineata da un comunicat oficial si explica, cu argumente si formule de calcul din OMAI S/7/2018, ca DGF a procedat corect. Si ca PĂSCUȚ induce in eroare din nou, cum a indus in eroare PĂSCUȚ si cu ” excelenta”, in 2024!

Emil Pascut

PS: Sa fie asta, unul din motivele pentru care OMAI S/7/2018 este “secret de serviciu”?


Notă: Acest articol se bazează pe textele explicite ale Legii-cadru nr. 153/2017 și OUG nr. 47/2005, pe analiza fluturașilor de salariu din diverse structuri MAI

Sindicatul Diamantul – Apărăm drepturile tuturor angajaților MAI prin aplicarea corectă a legii!

1 Comment

  1. Pot să confirm ce spuneți dumneavoastră aici, cu dovezi clare, am fluturașii de salariu din 2003 ÷ 2022, pe care i-am introdus în excel și am făcut simulări pe toate funcțiile avute și toate drepturile primite în toți acești ani de activitate în MAI, pentru a înțelege salarizarea și am observat de multe ori această tendință de rotunjire în jos, la diferite sporuri, gradații, indemnizații, chiar solde. MAISAL fură angajații mult timp.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here