A durat 10 ani ca functionarii de la relatii publice sa afle ca regulamentele de organizare si functionare sunt “acte normative” care nu se secretizeaza si care trebuie publicate pe paginile de internet ale institutiilor, pentru respectarea legii 544/2001!
Culmea, nu au aflat de la conducatorii lor, ci in urma proceselor introduse la Curtea de Apel Bucuresti si ICCJ, de catre Sindicatul Diamantul. Deci Sindicatul le face treaba celor doi domni din foto:


Aveti mai jos, DISPOZITIA IGPR 156/2005 si Metodologia de realizare a site-urilor de INTERNET locale
PAGE 1
MINISTERUL ADMINISTRAȚIEI ȘI INTERNELOR INSPECTORATUL GENERAL AL POLIȚIEI ROMÂNE
DISPOZIȚIA
INSPECTORULUI GENERAL AL POLIȚIEI ROMÂNE NR. 156 din 18.02.2005
Pentru îndeplinirea sarcinilor asumate de România în negocierile cu Uniunea Europeană, în vederea realizării obiectivului strategic privind crearea unei instituții polițienești pe principii democratice și moderne, aflată în serviciul cetățeanului în deplin acord cu spiritul și practica eurocomunitară;
Pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 5 din Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public;
în temeiul art. 10 din Legea nr.218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române – cu modificările și completările ulterioare, emit următoarea
DISPOZIȚIE:
Art.1. Șefii inspectoratelor județene de poliție vor lua măsuri ca la data de 01.05.2005 să realizeze sau să actualizeze, după caz, site-urile de INTERNET ale Inspectoratelor Județene de Poliție, în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 544/2001.
Art. 2. La realizarea site-urilor de INTERNET județene se vor respecta prevederile Metodologiei de realizare a site-urilor de INTERNET locale – prezentată în anexa care face parte integrantă din prezenta dispoziție și poate fi consultată pe site-ul de Intranet al poliției române, la secțiunea Metodologii.
Art. 3. Toate site-urile locale vor fi definite ca subdomenii ale domeniului www.politiaromana.ro, adresa acestora fiind: mnemonicajudet.politiaromana.ro.
Art. 4. Șefii inspectoratelor județene de poliție sunt direct răspunzători de îndeplinirea, în termenul prevăzut, a prevederilor prezentei dispoziții.
Art. 5. Prezenta dispoziție va fi difuzată la toate inspectoratele județene de poliție prin grija Centrului de Comunicații și Informatică.
INSPECTOR GENERAL
Chestor de poliție
DAN VALENTIN FĂTULOIU
PAGE 2
2
ANEXA
METODOLOGIE DE REALIZARE ȘI ACTUALIZARE A SITE-urilor de INTERNET ALE INSPECTORATELOR DE POLIȚIE JUDEȚENE
CAP. I – DISPOZIȚII GENERALE
Art. 1 – Site-ul de INTERNET al unui I.P.J. (numit în continuare „site local”) reprezintă o colecție de informații locale oferite publicului larg, prin intermediul tehnologiilor Internet, de către un Inspectorat de Poliție Județean în vederea realizării cu succes a atribuțiilor sale legale puse în slujba comunității.
Art. 2 – Scopul site-ului local este de a crea un cadru propice pentru un schimb bilateral, rapid și eficient de informații între poliție și comunitate.
Art. 3 – Adresa site-ului local este: mnemonicajudet.politiaromana.ro (ex: tm.politiaromana.ro, sb.politiaromana.ro etc.). Toate site-urile locale sunt definite ca subdomenii ale domeniului www.politiaromana.ro
Art. 4 – Baza legală este asigurată de legea 544/2001 – privind liberul acces la informațiile de interes public.
Art. 5 – Orice alte site-uri de INTERNET referitoare la activitatea desfășurată la nivelul unui I.P.J. își vor înceta existența odată cu intrarea în vigoare a prezentei metodologii.
Art. 6 – Site-urile locale vor fi găzduite de WEB server-ul existent în cadrul CCI IGPR și vor fi realizate de Serviciul de Comunicații și Informatică (cu resurse interne sau externe) din cadrul IPJ-urilor respective folosind tehnologii software compatibile cu acesta și agreate de CCI.
Art. 7 – Structura site-urilor locale trebuie aprobată de conducerea Centrului de Comunicații și Informatică din IGPR.
PAGE 3
3
CAP. II – STRUCTURA SITE-ului JUDEȚEAN
Art. 8 – Structura site-ului local va fi realizată conform prevederilor art. 5 din legea 544/2001 – privind liberul acces la informațiile de interes public, care are următorul conținut:
„(1) Fiecare autoritate sau instituție publică are obligația să comunice din oficiu următoarele informații în interes public:
a) actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității sau instituției publice;
b) structura organizatorică, atribuțiile departamentelor, programul de funcționare, programul de audiențe al autorității sau instituției publice;
c) numele și prenumele persoanelor din conducerea autorității sau a instituției publice și ale funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autorității sau instituției publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de Internet;
e) sursele financiare, bugetul și bilanțul contabil;
f) programele și strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public;
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii;
i) modalitățile de contestare a deciziei autorității sau a instituției publice în situația în care persoana se consideră vătămată în privința dreptului de acces la informațiile de interes public solicitate.
(2) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să publice și să actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informațiile prevăzute la alin. (1)
(3) Autoritățile publice sunt obligate să dea din oficiu publicității un raport periodic de activitate, cel puțin anual, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a.
(4) Accesul la informațiile prevăzute la alin. (1) se realizează prin:
a) afișare la sediul autorității sau al instituției publice ori prin publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, în publicații proprii, precum și în pagina de internet proprie;
b) consultarea lor la sediul autorității sau al instituției publice, în spații special destinate acestui scop.”
Art. 9 – Site-ul județean va conține exclusiv informații cu caracter local, specifice activității IPJ-ului și informații din județul respectiv. Orice informație cu caracter general legat de activitatea Poliției Române se găsește pe site-ul www.politiaromana.ro, iar pentru actualizarea lor se va contacta Serviciul Administrare Baze de Date și Internet din cadrul CCI.
Art. 10 – Structura site-ului local va fi formată din următoarele secțiuni:
PAGE 4
4
A. Secțiunea dinamică – cu regim zilnic de actualizare a datelor și care are la bază interfețe către diverse baze de date – va conține minim următoarele subsecțiuni:
a) centrul de presă – conform modelului www.politiaromana.ro;
b) sugestii și sesizări;
c) urmăriri de persoane – urmăriți locali;
d) sondaje de opinie;
B. Secțiunea statică – pentru care actualizarea datelor se face în funcție de necesități, fiind formată minim din următoarele categorii de informații:
a) informații generale despre I.P.J. – cadrul legal de funcționare și prerogative, echipa managerială (conducerea IPJ-ului și a polițiilor municipale cu foto și CV), istoric, reorganizare, cooperare internă și internațională, particularități;
b) descrierea structurii I.P.J. – prezintă toate unitățile din subordine, cu detalierea domeniului de activitate, responsabilități, proiecte, noutăți;
c) informații publice – conform legii 544/2001 – privind liberul acces la informațiile de interes public;
d) informații utile – unde vizitatorul poate găsi răspuns la cele mai multe probleme legate de activitatea IPJ: program de audiențe, adrese și telefoane utile, articole privind prevenirea infracționalității locale etc.;
e) statistici referitoare la activitatea poliției.
Art. 11 – Aspectul și conținutul siteului se vor modifica în funcție de apariția unor informații menite să ducă la schimbări esențiale de structură sau pentru adaptarea la noile tehnologii Internet – cu avizul Centrului de Comunicații și Informatică – I.G.P.R.
PAGE 5
5
CAP. III – REGULI PRIVIND PROIECTAREA SITE-ului JUDEȚEAN
Art. 12 – La planificarea site-ului trebuie avute în vedere următoarele elemente:
a) stabilirea structurii site-ului (împărțirea pe secțiuni, subsecțiuni);
b) materialul prezentat trebuie împărțit în subiecte clare și logice;
c) paginile trebuie să fie ușor de citit, cu paragrafe scurte;
d) folosirea acelorași fonturi, dimensiune a textului și culoare a fundalului pentru tot site-ul;
e) folosirea aceluiași aliniament (stânga, dreapta sau centru) pentru machetarea paginilor;
f) evitarea folosirii unui limbaj prea tehnic, ce nu poate fi pe deplin înțeles de toată audiența.
Art. 13 – Accesibilitatea reprezintă una din cerințele de bază atunci când se proiectează o pagină web. Orice utilizator trebuie să aibă acces la site, indiferent de browserul pe care îl folosește, rezoluția sau dimensiunile ecranului, setările calculatorului. Pentru a vă asigura că site-ul poate fi văzut de majoritatea vizitatorilor, trebuie verificat modul de vizualizare al paginilor web folosind o configurație minimă a calculatorului client.
Art. 14 – Pentru a da o notă spectaculoasă paginilor realizate se pot folosi diverse efecte speciale: imagini animate, appleturi Java, Javascript, animații shockwave. Folosirea acestor efecte speciale și tehnologii noi nu reprezintă un substitut al unui conținut de calitate. Trebuie acordată cea mai mare atenție oferirii unor informații de calitate, iar efectele speciale trebuiesc folosite cu măsură. Acestea atrag atenția și par deosebite la prima vedere, dar în scurt timp pot deveni plictisitoare iar încărcarea paginii web durează mai mult.
Art. 15 – Pentru machetarea site-ului trebuie avute în vedere următoarele aspecte:
Prima pagină trebuie să creeze o primă impresie favorabilă. Aceasta trebuie să fie deosebit de atractivă și interesantă și să arate în mod clar ce conține restul site-ului. Trebuie oferite vizitatorilor cât mai multe informații și articole folositoare.
Conținutul site-ului va fi împărțit pe categorii și subcategorii, pentru o mai bună organizare a site-ului și dezvoltarea unei structuri de navigare corespunzătoare.
Titlurile acestor categorii vor deveni etichete pentru butoanele utilizate pentru navigare. Titlurile categoriilor și subcategoriilor vor trebui să fie scurte și clare pentru a nu crește în mod nejustificat dimensiunile butoanelor de navigare și a obține un efect vizual inadecvat.
Un conținut interesant și o navigare ușoară reprezintă cele două componente principale ale unui site bine întocmit.
Meniul de navigare este o reprezentare grafică sau de tip text a conținutului și trebuie încorporat în tema generală a site-ului. Meniul principal trebuie să furnizeze
PAGE 6
6
trimiteri rapide și directe la secțiunile și informațiile disponibile din site-ul web. Meniul trebuie repetat pe fiecare pagină exact în același loc, pentru a nu deruta vizitatorii.
Câteva din schemele de navigare cele mai des întâlnite sunt următoarele:
a) legături text;
b) hărți grafice;
c) butoane de navigare;
d) meniuri tip listă derulantă;
e) pagini generate dinamic;
f) harta site-ului.
Textul legăturilor trebuie să fie scurt și la obiect. Pentru o bună navigare este obligatorie existența unei legături către pagina principală în toate paginile componente ale site-ului web.
Art. 16 – Întreținere și actualizare
Crearea unui site web reprezintă numai o etapă în viața site-ului local. Pentru a menține continuu interesul vizitatorilor, un site web nu trebuie să fie static. Site-ul va trebui să fie actualizat mereu prin oferirea de informații noi și originale.
Întreținerea și actualizarea unui site web se realizează din următoarele motive:
a) pentru îmbunătățirea proiectării și machetării;
b) pentru actualizarea sau adăugarea de informații suplimentare;
c) pentru a răspunde comentariilor, cerințelor sau observațiilor vizitatorilor;
d) pentru a corecta erorile și problemele apărute în timpul proiectării.
PAGE 7
7
CAP. IV – METODOLOGIA DE LUCRU
- Fluxul de date
Art. 17 – Serviciul Cabinet din cadrul I.P.J. este abilitat și responsabil să hotărască forma și conținutul informațiilor comunicate de poliție către comunitate, cu acordul conducerii I.P.J.
Art. 18 – După aprobarea materialelor de către conducerea I.P.J., Serviciul Cabinet le va înainta Serviciului de Comunicații și Informatică în vederea prelucrării și publicării pe site.
Art. 19 – Informațiile din site-ul local referitoare la unitățile de poliție vor fi actualizate la solicitarea acestora, prin înaintarea materialului aprobat de șefii de unități, către Serviciul Cabinet al I.P.J. în vederea publicării.
- Răspunderi specifice
Art. 20 – Subunitățile din cadrul IPJ au sarcina să comunice Serviciului Cabinet din IPJ, în scris – cu aprobarea inspectorului șef/directorului general – în maxim 24 ore, orice modificare a datelor existente în site-ul local, referitoare la propria activitate sau a unităților din subordine.
Art. 21 – Serviciul Cabinet din IPJ va înainta Serviciului Comunicații și Informatică – sub semnătura inspectorului șef/directorului general – toate informațiile (cu caracter permanent sau conjunctural) destinate a fi introduse pe site-ul local, în vederea prelucrării și publicării lor.
Art. 22 – Serviciul/Biroul Comunicații și Informatică are următoarele sarcini:
a) să coordoneze din punct de vedere tehnic realizarea site-ului local și să aducă îmbunătățirile necesare în concordanță cu cele mai recente tehnologii folosite în designul paginilor WEB;
b) să asigure, în cel mai scurt timp, în timpul programului normal de lucru, actualizarea conținutului paginilor ce alcătuiesc site-ul și a bazelor de date solicitate de beneficiari.
Art. 23 – Serviciul Administrare Baze de Date și Internet din cadrul Centrului de Comunicații și Informatică are obligația supervizării tuturor site-urilor locale.

