de Emil Pascut
Deputatul AUR Valeriu Munteanu a adresat recent o interpelare oficială Ministrului Afacerilor Interne, Marian-Cătălin Predoiu, solicitând clarificări urgente privind cazul controversat al destituirii comisarului-șef Vitalie Josanu, președinte al Sindicatului Polițiștilor din România “Diamantul”.


Un caz cu implicații profunde pentru libertatea sindicală
Conform documentului parlamentar cu numărul A/AUR/292/25.03.2025, comisarul-șef Josanu a fost destituit din Poliția Română după o cercetare disciplinară clasificată drept “secret de serviciu” – o procedură descrisă de deputat ca fiind “rarisimă și nejustificată legal”. Cercetarea ar fi fost inițiată în urma unei note clasificate emise de Direcția Generală de Protecție Internă (DGPI), structură internă a MAI.
Deputatul Munteanu atrage atenția că întregul proces disciplinar ridică “suspiciuni grave privind utilizarea resurselor informative ale statului în scopuri de tip ‘miliție politică’, prin monitorizarea și sancționarea exprimării sindicale.”
Fapte sancționate: critici la adresa managementului, nu atacuri la adresa instituției
Activitatea pentru care Josanu a fost sancționat se limitează, conform documentului parlamentar, la postări pe site-ul oficial al sindicatului și o apariție video într-o emisiune. În aceste intervenții, liderul sindical ar fi criticat “disfuncționalități manageriale și aspecte sistemice”, fără a exprima opinii politice sau a aduce prejudicii misiunii profesionale a Poliției Române.
Mai grav, susține deputatul, este faptul că decizia de destituire nu a ținut cont de prevederile Legii 367/2022 privind dialogul social, care interzice în mod explicit:
- Hărțuirea liderilor sindicali (articolul 7)
- Concedierea sau destituirea pentru activități sindicale, cu mențiunea expresă a protejării polițiștilor (articolul 10)
Cinci întrebări care așteaptă răspuns
Parlamentarul solicită ministrului să răspundă la cinci întrebări punctuale care vizează legalitatea întregului proces:
- Care este temeiul legal pentru clasificarea cercetării disciplinare drept “secret de serviciu” și cine a luat această decizie?
- Este acceptabilă încălcarea dreptului la apărare într-o cercetare disciplinară, inclusiv a dreptului de a fi asistat de un avocat?
- Ce rol a avut DGPI în declanșarea și susținerea cercetării? Sunt liderii sindicali ai Poliției Române considerați “obiective legitime de supraveghere informativă”?
- De ce nu s-au aplicat prevederile Legii 367/2022, care protejează expres liderii sindicali?
- Va dispune ministrul o verificare a deciziei de destituire pentru a constata eventualele abuzuri și încălcări ale legislației naționale și europene?
Un semnal îngrijorător pentru libertatea de exprimare în MAI
În încheierea interpelării, deputatul Munteanu subliniază că poliția unui stat democratic “trebuie să fie un garant al drepturilor, nu un instrument de represiune a celor care îndrăznesc să vorbească despre problemele interne ale sistemului”. El consideră că acest caz transmite “un semnal de natură să descurajeze exprimarea sindicală și libertatea de opinie în întregul Minister de Interne”.
Conform procedurilor parlamentare, ministrul Predoiu are obligația de a răspunde atât în scris, cât și oral acestei interpelări. Răspunsul său ar putea clarifica unul dintre cele mai controversate cazuri recente privind libertatea sindicală din instituțiile de forță ale României.
Când principiile democratice se pierd în jocul politic
Astăzi, 1 aprilie 2025, am primit de la unul dintre mulții noștri cititori și suporteri linkul cu interpelarea depusă de deputatul AUR Valeriu Munteanu. Documentul oficial, disponibil pe pagina Camerei Deputaților, m-a surprins prin abordarea precisa a cazului. l-am sunat imediat pe Vitalie Josanu pentru a discuta despre acest demers surprinzator al parlamentarului Valeriu Munteanu.
“Este impresionant că cineva din Parlament a abordat atât de bine aspectele legale ale cazului meu”, mi-a mărturisit Josanu, la fel de surprins ca și mine de această interpelare.
Deși mulțumit de această interpelare neașteptată, Vitalie și-a exprimat frustrarea față de lipsa de reacție din partea celorlalte partide politice. “Este o problemă de principii”, a subliniat el, arătându-se dezamăgit de absența interesului din partea întregii clase politice într-un caz care vizează drepturi fundamentale.
I-am explicat lui Josanu realitatea politică actuală: “Problema ta nu este importantă pentru ei”. În fața argumentului său că este vorba despre “principii democratice esențiale”, i-am răspuns tranșant: ” In mare parte, politicienii nu știu nici macar principiile după care ar trebui să funcționeze ei înșiși. Avem chiar la MAI, un model exceptional de relevant de politician indiferent, Catalin Predoiu, cvasi-inexistent ca ministru al internelor”.
În ceea ce privește stadiul destituirii de la Neamț, noi am depus contestația pe data de 23 martie 2025 și în prezent așteptăm soluționarea acesteia.
Conform prevederilor Legii 360/2002 privind Statutul polițistului, șeful unității ierarhic superioare are obligația legală de a se pronunța asupra contestației prin decizie motivată în termen de 20 de zile de la data înregistrării acesteia. Cum contestația a fost înregistrată luni, 24 martie (prima zi lucrătoare după depunerea din duminică), iar termenul se calculează pe zile libere, termenul legal pentru soluționarea contestației expiră pe data de 14 aprilie 2025. Este important de menționat că, potrivit aceluiași act normativ, efectele sancțiunii disciplinare se suspendă până la emiterea deciziei de soluționare a contestației.
Rămâne de văzut dacă acest caz va deschide o dezbatere mai amplă despre limitele criticii permise în structurile MAI și despre echilibrul dintre disciplina specifică instituțiilor de ordine publică și drepturile fundamentale ale angajaților acestora, inclusiv dreptul la liberă asociere și exprimare sindicală. Însă pentru ca o astfel de dezbatere să aibă loc, ar fi nevoie ca principiile să primeze în fața calculelor politice – ceea ce ar fi un șoc în România anului 2025.
Oricum, la cate erori au facut in cadrul cercetarilor disciplinare ( ambele, si cea de la Neamt si cea de la IGPR) eu sunt increzator ca ii invingem in instanta.
Este important de menționat că această reacție dură a conducerii MAI vine în contextul unor victorii extrem de deranjate obținute de Sindicatul “Diamantul”.
Să nu uităm că din 2023 pana in prezent, i-am lovit cu “excelența”, i-am lovit cu obligarea la declasificarea și publicarea ROF-urilor, i-am lovit și cu descoperirea unor structuri importante care nu existau în ROF-uri ( împrejurare care i-a forțat să actualizeze disperați ROF-urile după ce au fost descoperiți ca fiind incompetenți). I-am lovit și cu descoperirea împrejurării că IPJ-urile funcționează fără autorizații sanitare de funcționare, chestiune care iar a declanșat o goană a lor pentru intrarea în legalitate.
Privită din această perspectivă, destituirea lui Vitalie Josanu trebuie înțeleasă mai mult ca o medalie de recunoaștere a meritelor sindicatului și a eficienței cu care noi am reușit să expunem și să obligam la corectarea disfuncționalitățile sistemului. Este reacția disperată a unei instituții prinse cu mâța în sac, care nu mai are alte argumente în fața evidențelor de necontestat prezentate de sindicat. Prinsa la colt, mușcă, zgărie.
În ciuda presiunilor, și eu și Vitalie Josanu rămânem încrezători în reziliența organizației pe care o conducem. Sindicatul nostru este un portavion. Am primit o rachetuță într-un compartiment auxiliar, dar nu luăm apă, plutim și avem toate motoarele în funcțiune. Ne reparam din mers, cu resursele noastre. Un organism lovit cum este MAI, normal că se zvârcolește și reacționează agresiv.
Emil Pascut
PS: Apropo, ieri ne aflam la IGPR ca sa studiem dosarul de cercetare disciplinara. In dosar se gasea o adresuță neclasificată emisa de Gestapovista de la Neamt ( cercetare clasificata secret serviciu) ii care respectiva ii raporta colegului Mihai Gabriel ( cel investit sa faca cercetarea in dosarul de la IGPR) cum a evoluat, pas cu pas, dosarul disciplinar de la IPJ Neamt. Adica ii dezvaluia informatii care erau si confidentiale si clasificate. Mă cum se face că doar față de Vitalie avea cercetarea de la Neamt, caracter secret, in rest informatiile despre dosar circula la liber, intre “colegi”?

(Valeriu Munteanu)