Suntem aproape sa scoatem la lumina, nenorociri uriase, acoperite ani de zile de “menegerii” din Aparatul Central al MAI si din Politia Romana! Care, in loc sa isi vada de sarcinile lor, sa rezolve problemele cronice generale ale sistemului, sunt preocupati sa vaneze lideri sindicali pentru petitii si opinii critice, inclusiv pe Vitalie al nostru!
Oficial, sistemul de sănătate al MAI este coordonat de Direcția Medicală si structurile ei teritoriale, având atribuții de medicină muncii, sănătate publică și sanitar-veterinar. În realitate, aceste structuri sunt sufocate de birocrație, incompetente și folosite ca un instrument de sifonare a banilor publici.
Centrele Medicale de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu (CMDTA), structuri vitale pentru starea de sănătate a angajaților MAI, sunt de fapt simple unități birocratice subordonate intereselor unor grupuri de influență.
Rezultatul? Polițiștii sunt neglijați, lucreaza in conditii de ev mediu, supravegherea sănătății muncii este aproape inexistentă, iar multe afecțiuni profesionale sunt ignorate sau mușamalizate.
Am primit la sindicat un mail exceptional, de la un om de bine care a observat si apreciat eforturile noastre pentru imbunatatirea situatiei salariatilor politisti, in special, eforturile noastre recente de a descoperi cum sunt sau nu sunt autorizate, din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca, unitatile de politie. Si care s-a oferit sa ne ajute, sa ne ghideze in cautarile noastre, astfel incat sa punem intrebarile potrivite!
Omul ăsta pare să aibă foarte multe informații din interior și o frustrare uriașă față de sistem. Practic, ne-a livrat o radiografie a problemelor din sistemul medical al M.A.I., explicând atât aspectele juridice, cât și problemele administrative și corupția din interior. Câteva puncte care ies în evidență:
- Problema dublului rol al medicilor – Contractul cu CASAOPSNAJ îi obligă să facă 7 ore de medicină de familie, lăsând puțin sau deloc timp pentru medicina de unitate și sănătatea publică. Asta înseamnă că supravegherea sănătății lucrătorilor M.A.I. e făcută superficial sau deloc.
- Probleme grave cu autorizarea sanitară a obiectivelor – Conform lui, un procent foarte mic dintre obiectivele M.A.I. sunt autorizate. Dacă e adevărat că exista IPJ-uri cu zero obiective autorizate sau cu 30% sedii autorizate, e dezastruos, e caz de siguranta nationala!
- Cazuri de mușamalizare și condiții insalubre – Exemplele date, cum ar fi clădiri în stare deplorabilă, lipsa apei potabile sau încălzirii, sunt probleme extrem de grave. Mai ales dacă există probe că polițiștii au fost anchetați disciplinar pentru că au reclamat problemele.
- Lipsa unui sistem coerent de raportare a bolilor profesionale – Dacă într-adevăr nu există un act normativ intern clar care să stabilească ce se consideră boală profesională în M.A.I., atunci orice afecțiune legată de condițiile de muncă e pasată pe seama angajatului.
- Mizerii financiare și contracte cu dedicație – De exemplu, firma NATISAN din Pitești, care pare să fi câștigat un contract dubios pentru analize medicale, cu practici discutabile (transportul probelor la distanță mare, audiometrii făcute în condiții neadecvate, etc.).
- Nepotism și rețele de influență – Cazul Peligrad pare a fi un exemplu de cum funcționează rețelele din sistem, cu promovări bazate pe relații, nu pe competențe.
Va pun mai jos, continutul mailului, cu unele date pe care le-am eliminat, pentru protectia unor persoane!
“Buna ziua, domnule Păscuț!
Mă numesc XXXXX și am fost XXXXXX la secretariatul C.M.J. XXXX. De fapt, nu numai secretar… Eram factotum-ul unității. Și da, aveam în fișa postului și datul cu mătura și lopata.
Deci…
Sistemul de sănătate al M.A.I. e coordonat de către Direcția Medicală. Cu rang de Direcție de Sănătate Publică, adică are compartimente de Medicina Muncii, Sănătate Publică și Sanitar-veterinar. Are și alte compartimente, dar care nu fac obiectul prezentei expuneri. Și, cel mai important, nu este ordonator de credite. Acest lucru este extrem de important. Centrele Medicale de Diagnostic și Tratament Ambulatoriu (3 la număr) au acest rol de administrator de credite, fiind împărțite pe 3 zone naționale. CMDTA N. Kretzulescu București (13 centre medicale din sud și sud est), CMDTA Ploiești pe est și nord est, CMDTA Oradea pe vest si nord vest. Aceste entități medicale, sub coordonarea Direcției Medicale, supraveghează asupra stării de sănătate a lucrătorilor M.A.I. din România, prin Centrele Medicale Județene.
Interfața directă între angajatul M.A.I. și sistemul de sănătate este realizat prin intermediul centrelor medicale județene. Care au responsabilitate atât pe linie de medicină de familie, dar și pe linie de medicină de unitate, supraveghere a bolilor transmisibile, respectarea legislației privind sănătatea publică, prevenție etc.
În teorie sună bine. Practica ne omoară. Să explic punctual:
- Medicii din centrele medicale sunt în contract cu CASAOPSNAJ. De la CASAOPSNAJ vin banii ca urmare a raportărilor per capita și per servicii medicale, și de aici se finanțează sistemul. Până aici totul este bine, cu o singură mică problemă: contractul pe medicina de familie e de 7 ore/zi. Adică prin contract, medicul e obligat să presteze activități de medicină de familie 7 ore/zi, altfel e belea. Pacienții pot reclama și începe showul. OK, dar când naiba mai fac ăștia medicină de unitate și supraveghere pe linie de sănătate publică? Răspuns corect: nu fac sau fac când pot și foarte prost. Contractul cu CASAOPSNAJ nu-l poți încălca că de acolo CMDTA-ul zonal (în cazul nostru București) suge bani și sare de cur în sus că periclitezi sursa de finanțare. Și apoi nu mai poate cumpăra toate căcaturile de la firmele de partid, de calitate proastă și fără număr. Problema asta cu timpul de lucru și funcțiile de medic de familie vs medic de unitate se știe. Dar au pus batista pe țambal pentru că încalcă grav Codul Muncii. Cum mama naibii să ai 2 funcții în fișa postului și în același timp, din care pe una trebuie să o exerciți 7 ore/zi, adică întregul program? Păi și pe cealaltă când o faci?
- Dumneavoastră ați pomenit de Serviciul ITM din București. Ce e aia? Eu știu ce înseamnă dar și despre dinozauri știu că au existat. Dar n-am văzut vreodată vreunul. Și cum mama mă-sii să acoperi teritoriul național cu câțiva dalcauci? Sănătatea lucrătorilor, din punct de vedere sanitar-epidemic, se realizează de către inspectorii sanitari de stat din rețeaua M.A.I. Sună bine? Sună bestial, dar în realitate mecanismul e următorul: Direcția Medicală dă ordin la CMDTA-uri să numească medicii care vor fi inspectori sanitari. CMDTA notifică centrele medicale județene ca până la data de… să numească un voluntar din rândul medicilor. Nimeni nu vrea. Normal, e muncă titanică și responsabilitate la greu. Atunci, de obicei, se auto-oferă medicul șef de centru. E chemat la București, se dă un examen la Direcția Medicală cu câteva întrebări (cu răspunsuri suflate la ureche) și BINGO!, avem inspector sanitar de stat. Fără studii de specialitate, fără să aibă habar cu ce se mănâncă subiectul, și cu rezultatele așteptate: dezastrul. Ce spune legea (normele de aplicare ale ordinului 824 din 2006) ? Studii superioare de medicină în specialitățile sănătate publică și management sanitar. Nu medicină generală, medicină de familie sau orice altceva.
Ce spune legea despre sănătatea publică:
- Principalul act normativ e reprezentat de „Ordinul nr. 1.030 din 20 august 2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate a populației”. Nu voi relua conținutul acestuia deoarece este extrem de explicit și din conținutul lui reiese și pericolul pentru angajați dacă angajatorul se culcă pe o ureche.
- Alte acte normative importante:
- HOTĂRÂRE nr. 974 din 15 iunie 2004 (*actualizată*)pentru aprobarea Normelor de supraveghere, inspecţie sanitară şi monitorizare a calităţii apei potabile şi a Procedurii de autorizare sanitară a producţiei şi distribuţiei apei potabile
- HOTĂRÂRE nr. 857 din 24 august 2011privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele din domeniul sănătății publice
Toate aceste acte normative spun, în esență, același lucru: starea de sănătate a angajatului trebuie protejată prin spații de lucru autorizate sanitar, dotate corespunzător și în stare de fixație bună, astfel încât să se minimalizeze riscul apariției îmbolnăvirilor. Dacă un polițist lucrează într-un birou unde igrasia și mucegaiul cresc pe pereți ca Făt Frumos, e normal să dezvolte îmbolnăviri la nivelul aparatului respirator. E boală profesională? Păi dacă angajatorul tace chitic și se scarpină în cur, ascunzând condițiile de lucru, medicul inspector sanitar de stat e un habarnist de talie galactică, iar pe tov. Minister îl doare la bască, NU, nu este boală profesională. Se va mușamaliza, se va da vina pe domnul polițist, care bea cu gura deschisă și a răcit, și toată lumea e fericită (mai puțin polițistul). Au fost cazuri căcălău, dar s-au mușamalizat. La Poliția Transporturi, prin 2018, am fost cu șefa centrului medical în inspecție. De fapt un ofiter de acolo m-a rugat să fac tot ce pot să-i ajut, ca se prabusea sediul pe ei. Mi-am scos șefa din birou și ne-am dus acolo. Găinaț de pescăruș de 30 de cm pe pervaz, scara la etaj suporta doar 2 persoane o dată (eu fiind mai gras am urcat singur, se clătina mai rău ca o corabie pe furtună), de la etajul 1 se vedea la parter printr-o gaură de vreo 50 de cm. Și în timp ce stăteam în sala de ședințe cu șeful unității, a picat o bucățică din tavan pe masa de ședință. Foarte mișto! Ce credeți că s-a rezolvat? I-au mutat de acolo după vreo 2 ani și tone de rapoarte, certuri și scandaluri ierarhice și procese. Scuza ministerului era aceea că nu au spații. Iar pe cunoscutul meu l-au băgat în cercetare că are gura mare și face scandal.
Să luăm exemple concrete:
- În judetul XXX sunt vreo 140-150 de sedii. Autorizate sunt doar 35%. Au zeci de sedii (posturi de poliție, sedii de poliție orășenești, secții) și autorizate zero. Nu pot/nu vor să dea documentația necesară pentru autorizare. Și știu și de ce. Nici de grajd nu sunt eligibile unele posturi de poliție din județ. Nu au wc, unele nu au apă potabilă. Încălzire? Ce e aia? C.R.A.P.-ul nu avea ASF la data de 30 decembrie 2024. Plus de asta e o muncă titanică să faci documentația necesară. Adică primul avocat mai isteț, care se prinde de șmecherie, are teren de atac la greu. Bietul pungaș are viața pusă în pericol fiind cazat în astfel de spații. Apare în presă, încep miștourile.
Supravegherea sănătății lucrătorilor e o glumă proastă. În fiecare unitate există câte un biroul SSM care se ocupă doar de gravide (le fac acele dosare speciale) și, câteodată, când nu mușamalizează, mai fac un dosar de accident e muncă. Vizita medicală anuală a lucrătorilor se face prin contracte încheiate de către CMDTA București cu tot felul de laboratoare și clinici ciudate. Exemplu: la centrele medicale din subordinea doamnei Peligrad Melania de la CMDTA NK București, caimacul e luat de o firmă medicală din Pitești: NATISAN. Care vine la xxxx ( nume judet) cu o așa-zisă caravană medicală (o ambulanță tip TV) și recoltează sânge, face examene de specialitate etc. Nu știu cum dracul face vara, la 40 de grade la umbră, cu sângele recoltat de la 100 de persoane pe care-l ține în lăzi frigorifice și cum face audiometrie în ambulanță când afară e zgomotul de pe lume… Și cum naiba ajunge cu sângele ală la Pitești în timp optim. De fapt știu, dar răspunsul e penal și mă depășește. Iar contractul pe vreo 4 ani a sărit de 500.000 de euro (sic). Și asta în condițiile în care sunt clinici locale cu extindere națională (unele internațională) și cu tarife mai mici. Prietenii știu de ce…
Doamna Peligrad Melania e soția faimosului chestor Peligrad Ion. Până în 2018 o ilustră necunoscută.
- Planificarea și necesarul de analize medicale este realizat de către medicul de medicina muncii de la CMDTA București. Unitățile trimit numărul lucrătorilor pe liniile de muncă, copii ale fișelor de post generice, iar medicul stabilește necesarul de investigații.
- Am văzut recent actul normativ care prevede plata contravalorii ochelarilor. Am râs de am pocnit. Acolo e o șmecherie în lege. Sunt curios să văd dacă va beneficia cineva, alții decât șefii. Vom vedea câți se prind de fentă.
Domnule Păscuț, am fost secretar de unitate medicală timp de 13 ani cu acte pe funcție și 12 ani fără acte. În total 25 de ani. Sistemul medical nu are secrete pentru mine. La XXXX eu mă ocupam de secretariat, documente clasificate, de arhivă, de relațiile publice, de asigurarea comunicațiilor și IT (inclusiv repararea lor, că de, aveam și studii în domeniu), eram administratorul patrimoniului imobiliar, făceam activități conexe MRU, Logistică etc. Dar aveam și atribuții de înlăturare a efectelor calamităților intemperiilor (vară, iarnă). Adică măturam zăpada și frunzele. Toate astea prin fișa postului. În plus mă duceam și la alte centre județene cu lunile, ca să acord asistență și îndrumare. În realitate a se citi: să-i scot din rahat. Și toate acestea nu au fost recompensate niciodată. Normal, nu făceam parte din gașca lor. Și atunci am plecat. Am nostalgia Ministerului? Da, categoric. Dar există și o limită a suportabilității incompetenței și a prostiei. La final vă mai dau un exemplu: în Instrucțiunile M.A.I. nr. 1000/2005 se menționa la art. 14 alin. 2 că fiecare număr de înregistrare e unic. În O.M.A.I. 118/2021 a dispărut această sintagmă. M-am adresat în scris la Direcția Secretariat General să le spun că desteptul care conduce secretariatul central de la CMDTA București (căruia mă subordonam) ne cerea să nu respectăm această regulă a numărului unic, impunând să nu înregistrăm documentele transmise la noi de către CMDTA, pe motiv că facem parte din aceeași unitate, iar răspunsurile noastre la adrese să aibă tot numărul transmis de ei (deși noi eram unitate teritorială, cu ștampilă, serviciu secretariat, tot tacâmul). Ce credeți că mi-a răspuns domnul director al S.G.G. al M.A.I.? O groază de tâmpenii fără esență, doar-doar pun botul. Ulterior am aflat că soția și fiica lui erau angajate la CMDTA București (de către madam Peligrad), una subofițer la logistică și alta ofițer juridic. Acesta e ministerul…
Acum, că mi-am răcorit frustrările, aștept întrebări punctuale de la dumneavoastră.
Eu aș întreba public ministerul următoarele:
- Câte obiective M.A.I. au Autorizație Sanitară de Funcționare? (o copie a ASF se afișează obligatoriu la loc vizibil în unitate).
- Câte obiective ale Poliției Române, inclusiv CRAP-uri nu au ASF? (variație pe aceeași temă a primei întrebări. Nu vor răspunde sau o vor da în secretul de serviciu)
- Care sunt bolile profesionale identificate la nivelul M.A.I. și care este actul normativ intern (ordin de ministru) care coordonează activitatea? (nu există, cel puțin în 25 de ani eu nu am văzut așa ceva)
- Dacă există obiective M.A.I. care nu au apă potabilă sau beau apă din fântână neavizată? (există)
- Care este procentul real de angajați M.A.I. care au efectuat examenul medical complet anual de medicină de unitate și pe cel de medicina muncii în anul 2024? (maxim 35%).
- Care este costul mediu per angajat/an pentru investigațiile medicale?
Dumneavoastră trebuie să înțelegeți că Inspecția Muncii are atribuții și pe linie de sănătate și securitate în muncă dar sunt conexe activității lor principale: modul în care angajatorul tratează angajatul (gradul de încărcare cu activități, fișa postului, discriminare, protecția maternității etc.). E corectă abordarea dvs. în relație cu serviciul ITM dar partea cu sănătatea publică, bolile infecțioase și bolile profesionale aparțin domeniului medical. Dacă întrebați doar ITM-ul, vă vor plimba prin legislație. Întrebați și Direcția Medicală și va începe showul. De exemplu, fără personal de curățenie (angajat sau privat) adio ASF. Inconstientii de șefi de inspectorate/servicii/unității etc., habar n-au în ce rahat intră dacă un angajat se îmbolnăvește, are asigurare dar asiguratorul se prinde că instituția nu este acreditată sanitar. Plătește și civil și penal. Dar cum la noi șefii nu sunt cele mai inteligente ființe…
Sunt disponibil pentru orice întrebări.
Cu stimă!
xxxxxxxxxxxxx”
Cei care stiti care sunt putreziciunile cronice ale sistemului bolnav al MAI, care ati iesit la pensie si nu mai puteti fi santajati sa pastrati tacerea, care ati observam ca suntem de buna credinta si tragem pentru angajati, ajutati-ne sa le facem o viata mai buna, celor care au ramas dupa voi! Macar ei sa aiba sansa, la un tratament corect din partea angajatorilor si la demnitate!
Emil Pascut
Din păcate afișele cu cadrele active au prioritate au dispărut de pe ușile medicilor .. comisari șefi medici.. de pe uși. Acum un nepot o mătușă tipa la tine că e la medicul de familie….. și tu un obraznic activ deschizi ușa.
Știu că aceștia primesc salarii de MAI… foarte mari…….primesc și de la OPSNAJ decont ?