Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul”
Nr.100/VJ/04.02.2025
Către: Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție
Subscrisa Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul”, persoană juridică cu personalitate legal dobândită conform sentinței civile nr. 22(PJ)/23.11.2006, pronunțată în dosarul nr. 15033/302/2006 al Judecătoriei sectorului 5, cu sediul în București, str. Corbița nr. 39, sector 5, CIF 19544011, cu sediul ales pentru comunicarea actelor postale si de procedura la sediul nostru lucrativ din Bucuresti, strada Ienachita Vacarescu nr. 17A, sector 4, e-mail petitii.sprdiamantul@yahoo.com, prin reprezentant legal, președinte Vitalie Josanu, tel mobil xxxxx
Formulăm prin prezenta
DENUNȚ PENAL
Împotriva domnului Benone-Marian Matei, chestor-șef de poliție, inspector general al Poliției Române si a altor participanti -functionari din IGPR- care ne sunt necunoscuti si urmeaza sa ii identificati, pentru săvârșirea infracțiunii de ABUZ ÎN SERVICIU, prevăzută și pedepsită de art. 297 Cod Penal, constând în:
- Nepublicarea Regulamentului de Organizare și Funcționare al Inspectoratului de Poliție Județean Neamț, după declasificare, deși această obligație revine sefului IGPR conform principiilor transparenței administrative și dispozițiilor legale în vigoare.
- Nepublicarea Regulamentului de Organizare și Funcționare al Inspectoratului de Poliție Județean Ilfov, după declasificare, deși această obligație revine sefului IGPR, conform principiilor transparenței administrative și dispozițiilor legale în vigoare.
- Nepublicarea Regulamentului de Organizare și Funcționare al Inspectoratului General al Poliției Române pe pagina de internet a IGPR, împrejurare care încalcă dispozițiile art. 5 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 544/2001.
- Nepublicarea pe pagina de internet a IGPR a ordinelor de ministru MAI cu caracter normativ și nesecret, care reglementează organizarea și funcționarea IGPR, cum este, de exemplu, OMAI 66 din 2009 (nesecret, nepublicat) privind lista informațiilor care se pot clasifica “secret de serviciu”.
- Tergiversarea declasificării și publicării în Monitorul Oficial a celorlalte regulamente de organizare și funcționare ale inspectoratelor județene de poliție (în afara IPJ Ilfov și IPJ Neamț), deși procedura de declasificare a fost începuta formal de IGPR, în anul 2023.
- Mentinerea mai multor proceduri de sistem emise de IGPR cu caracter normativ și nesecret, în afara cadrului legal de rangul legii, care impune atât publicarea în Monitorul Oficial (art. 11-12 din Legea 24/2000), în vederea intrării în vigoare, cât și publicarea pe pagina de internet a IGPR (art. 5 din Legea 544/2001). Exemplificăm în acest sens cu procedura PS IGPR DCI 05 privind cercetarea disciplinară, Procedura privind controlul tematic, Procedura privind redactarea și circuitul documentelor clasificate și neclasificate.
Conduita mai sus prezentata a condus la:
- Împiedicarea accesului polițiștilor și al publicului la informațiile esențiale privind organizarea și funcționarea unităților;
- Încălcarea dispozițiilor privind liberul acces la informațiile de interes public, consacrat prin Legea nr. 544/2001;
- Obstrucționarea exercitării drepturilor și obligațiilor de serviciu ale personalului din cadrul IPJ Neamț, IPJ Ilfov și IGPR;
- Tulburare grava a ordinii de drept, ca urmare a imprejurarii ca regulamente de organizare si functionare care stabilesc exclusiv ( a se vedea art 16 din lege 218/2002) atributiile unitatilor teritoriale de politie sunt nepublicate in Monitorul Oficial, in vederea intrarii in vigoare;
Prin faptele de sustragere a activității normative de la publicare în Monitorul Oficial, opinăm că Inspectorul General al Poliției Române a încălcat prevederile Legii nr. 24/2000, care reglementează obligatia de publicare a actelor normative, in vederea intrarii in vigoare.
Conform art. 11 alin. (1) din Legea 24/2000, În vederea intrării lor în vigoare, legile şi celelalte acte normative adoptate de Parlament, hotărârile şi ordonanţele Guvernului, deciziile primului-ministru, actele normative ale autorităţilor administrative autonome, precum şi ordinele, instrucţiunile şi alte acte normative emise de conducătorii organelor administraţiei publice centrale de specialitate se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Mai mult, conform art. 12 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, actele normative prevăzute la art. 11 alin. (1), cu excepția legilor și ordonanțelor, intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută o dată ulterioară.
Astfel, omisiunea publicării regulamentelor IPJ Neamț și IPJ Ilfov contravine acestor prevederi legale susmentionate.
Inspectoratul General al Poliţiei Române este persoana juridica de drept public si potrivit art 7 din legea 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Romane: “Inspectoratul General al Poliţiei Române este unitatea centrală a poliţiei, cu personalitate juridică şi competenţă teritorială generală, care conduce, îndrumă şi controlează activitatea unităţilor de poliţie subordonate, desfăşoară activităţi de investigare şi cercetare a infracţiunilor deosebit de grave, circumscrise crimei organizate, criminalităţii economico-financiare sau bancare, a altor infracţiuni ce fac obiectul cauzelor penale aflate în supravegherea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi orice alte atribuţii date în competenţa sa prin lege.”
Deci IGPR este “organ al administratiei publice centrale de specialitate” iar seful IGPR, in speta domnul Benone Marian Matei, se incadreaza in categoria “conducătorilor organelor administraţiei publice centrale de specialitate”.
În continuare, solicităm să aveți în vedere că, potrivit art. 16 din Legea 218/2002 privind organizare si functionarea Politiei Romane:
(1) Atribuţiile şi structura organizatorică ale Inspectoratului General al Poliţiei Române, Direcţiei generale de poliţie a municipiului Bucureşti şi inspectoratelor de poliţie judeţene se stabilesc prin regulamente de organizare şi funcţionare.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspectoratului General al Poliţiei Române se aprobă de ministrul afacerilor interne, iar cele ale unităţilor teritoriale, DE CĂTRE INSPECTORUL GENERAL AL INSPECTORATULUI GENERAL AL POLIŢIEI ROMÂNE.”
In sentința civilă nr. 1732 din 2024 (atasata, dosar 974/2/2023, proces derulat intre sindicat si IGPR privind declasificare ROF IPJ Neamt), Curtea de Apel București a reținut calitatea pârâtului IGPR de emitent al regulamentului, apreciind ca Inspectoratul Județean de Poliție Neamț nu ar fi putut sa clasifice un regulament neaprobat încă. “În realitate, ceea ce ar fi putut clasifica inspectoratul județean era numai propunerea de regulament pe care a întocmit-o și a înaintat-o structurii superioare ierarhic, însă, odată aprobat, Regulamentul devine un act de sine-stătător, emis de Inspectoratul General al Poliției Române, distinct de propunerea de regulament, eventual declarată secret de serviciu, emisă de inspectoratul județean.Ca atare, în măsura în care pârâtul apreciază că Regulamentul își păstrează caracterul de secret de serviciu inclusiv după momentul aprobării lui, încorporând această ultimă operațiune juridică decisivă, trebuie să se considere că un astfel de regim nu poate fi decât consecința manifestării sale de voință, ceea ce îi conferă legitimitate procesuală pasivă.”
In sentinta civila nr.1849 din 17 Noiembrie 2023 ( dosar 970/2/2023, privind declasificare ROF IPJ Ilfov), Curtea de Apel Bucuresti a retinut:
“Pe fondul cauzei, Curtea constată că pârâta are calitatea de emitent al documentului solicitat a fi declasificat, având competența de a analiza cererea de declasificare și prin urmare, refuzul materializat prin adresa nr. 25732/14.02.2023 este nejustificat, fiind emis cu exces de putere.
Articolul 29 din Ordinul nr. 105 din 12 iulie 2013 privind activitatea de planificare structurală și management organizatoric în unitățile Ministerului Afacerilor Interne: Proiectele regulamentelor unităților subordonate structurilor/instituțiilor aflate în subordinea ministerului se transmit, după caz, structurilor de la eșalonul imediat superior ale căror competențe sunt vizate de prevederile acestora, similar procedurilor prevăzute la art. 28 alin. (1)-(4), și se avizează de șefii structurilor/persoanele cu atribuții în domeniul organizatoric și juridic de la nivelul unităților ai căror șefi/comandanți emit ordinele/dispozițiile de aprobare.
Articolul 30 din același act normativ:
Proiectele regulamentelor, avizate în condițiile art. 28 și 29, se aprobă:
a) prin ordin al ministrului – în cazul unităților aparatului central și al structurilor/instituțiilor aflate în subordinea/coordonarea ministerului;
b) prin dispoziție a secretarului de stat sau, după caz, a secretarului general – în cazul unităților a căror activitate este coordonată de aceștia, altele decât cele prevăzute la lit. a);
c) prin dispoziție a/ordin al șefului/comandantului structurilor/instituțiilor aflate în subordinea/coordonarea ministerului – în cazul unităților subordonate acestora;
d) prin dispoziție a șefului unității aparatului central – în cazul unităților aflate în subordinea sau coordonarea directă a acestora.
Pârâtul nu contestă faptul că a aprobat regulamentul de organizare și funcționare al Inspectoratului de Poliție Județean Ilfov, din adresa de la fila 26 reieșind că acest act este înregistrat la pârâtă cu nr. S/626506/06.01.2012, fiind anexă la Dispoziția I.G.P.R nr. 10/19.01.2012. În raport cu prevederile legale expuse, Curtea apreciază că Inspectoratul de Poliție Județean Ilfov este doar emitentul proiectului, iar prin operațiunea de aprobare a proiectului prin care se conferă forță juridică proiectului, pârâtul dobândește calitatea de emitent al actului final. Proiectul reprezintă doar o anexă a dispoziției de aprobare, fiind parte integrantă din aceasta și prin urmare, pârâtul are competența în a analiza dacă regulamentul de organizare și funcționare al Inspectoratului de Poliție Județean Ilfov poate fi declasificat din perspectiva prevederilor H.G. nr. 585/2002”
Este de o importanță majoră în ordinea de drept, existența validă a regulamentelor de organizare și funcționare ale inspectoratelor județene de poliție, având în vedere că, potrivit art. 16 din Legea 218/2002, atribuțiile inspectoratelor județene de poliție se stabilesc prin regulamente aprobate de către șeful IGPR.
Solicităm să aveți în vedere, pentru comparație, că regulamentele similare de organizare și funcționare ale direcțiilor generale din aparatul central al MAI sunt publicate în Monitorul Oficial.
Astfel, in exemplificare, indicam urmatoarele norme publicate de MAI, in MO:
- Ordinul MAI nr. 158/2017 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei Generale Anticorupţie, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 17 din 08 ianuarie 2018;
- Ordinul MAI nr. 637/2008 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a inspectoratelor de jandarmi judeţene, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 850 din 17 decembrie 2008
- Ordinul MAI nr. 283/2009 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Unităţii de politici publice, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 816 din 27 noiembrie 2009;
- Ordinul MAI nr. 100/2011 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei generale juridice, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 400 din 08 iunie 2011;
- Ordinul MAI nr. 166/2023 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei medicale;
- Ordinul MAI nr. 144/2022 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei secretariat general
Este important sa observati, din examinarea cadrului legislativ, că există o practică consolidată de publicare în Monitorul Oficial a unor acte normative concomitent cu declasificarea lor de către autoritățile publice centrale. În acest sens, exemplificăm cu următoarele:
- Ordinul MApN 46/2009 pentru declasificarea informaţiilor secrete de serviciu cuprinse în Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S. 2/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 7/1998 privind unele măsuri de protecţie socială a personalului militar şi civil, ce se vor aplica în perioada restructurării marilor unităţi, unităţilor şi formaţiunilor din compunerea Ministerului Apărării Naţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 37/2001;
- Ordinul nr. M.207/2020 privind declasificarea şi publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a unui ordin al ministrului apărării naţionale emis în anul 2013 (Regulamentul structurilor de poliție militară);
- Hotărârea nr. 1369/2024 pentru declasificarea Hotărârii Guvernului nr. 0999/2022 privind trecerea unui imobil aflat în administrarea Regiei Autonome “Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat” din domeniul privat al statului în domeniul public al statului, atribuirea destinaţiei acestuia ca reşedinţă oficială pentru persoanele care au avut calitatea de şef al statului român şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative – Guvernul României;
- Hotărârea nr. 1233/2022 privind declasificarea Hotărârii Guvernului nr. S-639/2008 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.086/2004 pentru stabilirea sporurilor specifice şi a drepturilor de diurnă, cazare şi hrană cuvenite personalului participant la misiuni în afara teritoriului statului român. ceea ce confirmă necesitatea aplicării acelorași principii legale de transparență și intrare în vigoare și pentru regulamentele inspectoratelor de poliție județene;
Din această analiză a precedentelor mai sus prezentate, rezultă ca indiferent de data la care s-a emis cu caracter clasificat, actul normativ emis de o autoritate centrala si obiect al declasificarii, norma de declasificare s-a publicat in Monitorul Oficial impreuna cu norma obiect al declasificarii, astfel incat sa nu existe nici macar 5 minute de spatiu vid de reglementare si de invaliditate, intre ultimul minut de existenta a documentului clasificat ( si valid prin forta legii care recunoaste validitatea efectelor actului clasificat) si existenta normei declasificate care impune pentru inceperea perioadei noi de validitate, indeplinirea conditiei de publicare in Monitorul Oficial.
Din dosarul care s-a judecat pe rolul CAB sub nr. 974/2/2023, rezultă că ROF-ul IPJ Neamț a fost declasificat de către IGPR la 18.10.2023.
De asemenea, prin adresa nr. 29.612 din 21.01.2025, IGPR a comunicat către SPR Diamantul faptul că Regulamentul de Organizare și Funcționare al Inspectoratului de Poliție Județean Ilfov a fost declasificat și transmis în copie, sindicatului, conform Sentinței civile nr. 1849/17.11.2023 a Curții de Apel București în dosarul nr. 970/2/2023.
Principiul transparentei este prevazut la art 1 alin 5 si art 31 din Constitutie, art 5 alin 1 lit a din Legea 544 din 2001.
Potrivit art 5 (1) din legea 544/2001, fiecare autoritate sau instituţie publică are obligaţia să comunice din oficiu următoarele informaţii de interes public: a) actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice.
Norma metodologică de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public din 07.02.2002 (HG 132/2002) detaliaza si explica prevederile legii superioare, rezultand fara dubiu din analiza normei ca regulamentul de organizare si functionare si alte norme de organizare si functionare a IGPR ( exemplu OMAI 66/2009, diverse proceduri de sistem emise de IGPR cu caracter normativ) trebuiau publicate pe pagina de internet a institutiei.
Aceasta obligatie este cu atat mai importanta in conditiile in care ROF-ul IGPR, OMAI 66/2009, procedurile de sistem IGPR, desi nesecrete, au fost sustrase de la publicare.
Privitor la tergiversarea declasificării și publicării în Monitorul Oficial a celorlalte regulamente de organizare și funcționare ale inspectoratelor județene de poliție (în afara IPJ Ilfov și IPJ Neamț), deși procedura de declasificare a fost începuta formal de IGPR, în anul 2023.
Consideram inadmisibil ca din momentul la care se constata ca nu se mai justifica starea de secretizare a regulamentelor de organizare si functionare ale inspectoratelor judetene de politie, sa fie tergiversate timp de aproape doi ani, de catre seful IGPR, indeplinirea obligatiei de desecretizare si publicare a regulamentelor in Monitorul Oficial. La momentul redactarii plangerii, coexista un ROF nesecret al IGPR, cele doua ROF-uri desecretizate ale IPJ Neamt si IPJ Ilfov, cu celelalte ROF-uri de IPJ-uri ( exemplu ROF IPJ Timis) aflate inca sub regimul de nepublicitate.
Potrivit art 31 (1) din legea 182/2002, Informaţiile secrete de serviciu se stabilesc de conducătorul persoanei juridice, cu observarea conditiei legale impusa prin definitia legala a informatiei secret de serviciu de la art 15.
Potrivit art 33, “Este interzisă clasificarea ca secrete de serviciu a informaţiilor care, prin natura sau conţinutul lor, sunt destinate să asigure informarea cetăţenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea ori acoperirea eludării legii sau obstrucţionarea justiţiei.”
De la momentul la care seful IGPR a dobandit reprezentarea ca nu mai este justificata legal clasificarea la nivel “secret de serviciu” a ROF-urilor de IPJ-uri ( chestiune confirmata definitiv inclusiv de cele doua procese referite in prezenta sesizare penala -dosar 970/2/2023 si dosar 974/2/2023- precum si de actele IGPR de executare a celor doua hotarari judecatoresti, tergiversarea pe o durata de timp excesiva a declasificarii restului ROF-urilor de IPJ-ri poate fi interpretata a o exercitare defectuoasa a obligatiilor legale izvorand din legea 182 din 2002, legea 24/2000 ( privind publicarea in MO), privind publicarea pe pagina de internet ( lege 544/2001).
Având în vedere conduita mai sus prezentata, imputabila sefului IGPR, apreciem ca pot fi întrunite elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu, prin îndeplinirea defectuoasă a unor atribuții ce îi reveneau în mod legal inspectorului general al Poliției Române, si solicităm efectuarea cercetărilor legale pentru stabilirea răspunderii penale.
Solicităm, de asemenea, să fim informați despre evoluția cercetărilor și măsurile dispuse în acest dosar.
În drept, ne întemeiem prezentul denunț pe dispozițiile art. 297 Cod Penal, Legea nr. 544/2001 și Legea nr. 24/2000, legea 182/2002.
Anexăm prezentei plângeri documentele relevante în susținerea celor afirmate, certificat de grefa cu datele sindicatului si reprezentantului legal, sentintele nr.1849 din 17 Noiembrie 2023 si nr. 1732 din 2024
Cu stimă,
Vitalie Josanu
Președinte SPR Diamantul 04.02.2025