Unii încă mai visează la majorarea pentru orele lucrate în sâmbete, duminici sau alte sărbători legale

Unii colegi mi-au sugerat zilele trecute că tăcerea MAI și IGPR referitoare la efectele Ordonanței trenuleț s-ar traduce prin faptul că vom primi în continuare majorarea pentru SDSL, în baza art. 88 din Anexa VI a legii-cadru. Dornic de cunoaștere, am luat legea și am studiat-o!

Astfel, art. 21. din Lg 153/2017 – Sporul pentru munca suplimentară

(1) Munca suplimentară prestată peste programul normal de lucru, precum şi munca prestată în zilele de sărbători legale, repaus săptămânal şi în alte zile în care, în conformitate cu legea, nu se lucrează, se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.

(2) În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în termenul prevăzut la alin. (1), munca suplimentară prestată peste programul normal de lucru va fi plătită în luna următoare cu un spor de 75% din salariul de bază, solda de funcţie/salariul de funcţie, indemnizaţia de încadrare, corespunzător orelor suplimentare efectuate.
(3) În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în termenul prevăzut la alin. (1), munca suplimentară prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, va fi plătită în luna următoare cu un spor de 100% din salariul de bază, solda de funcţie/salariul de funcţie, indemnizaţia de încadrare, corespunzător orelor suplimentare efectuate.
(4) Plata muncii în condiţiile alin. (2) şi (3) se poate face numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusă de şeful ierarhic în scris, fără a se depăşi 360 de ore anual. În cazul prestării de ore suplimentare peste un număr de 180 de ore anual, este necesar acordul sindicatelor reprezentative sau, după caz, al reprezentanţilor salariaţilor, potrivit legii.

(5) La locurile de muncă la care durata normală a timpului de lucru a fost redusă, potrivit legii, sub 8 ore pe zi, depăşirea programului de lucru astfel aprobat se poate face numai temporar, fiind obligatorie compensarea cu timp liber corespunzător.

(6) Prevederile prezentului articol nu se aplică persoanelor salarizate prin plata cu ora, prin cumul de funcţii în cadrul aceleiaşi instituţii sau autorităţi publice ori persoanelor angajate cu timp parţial.

Textele de lege tăiate sunt înlocuite în 2025 de art. III din OUG 156/2024


Art. III. – OUG 156/2024 – trenuleţ

(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) – (6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie, de conducere şi de înalţi funcţionari publici, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru se compensează numai cu timp liber corespunzător acestora în următoarele 90 de zile după prestarea muncii suplimentare.

(2) În anul 2025, munca suplimentară prestată în cadrul activităţilor deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut de către personalul militar, poliţişti, poliţiştii de penitenciare şi salvatorii montani, peste programul normal de lucru în zilele de repaos săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, care nu se pot compensa cu timp liber corespunzător în următoarele 90 de zile după prestarea muncii suplimentare, se plăteşte cu o majorare din solda de funcţie/salariul de funcţie cuvenită/cuvenit, la nivelul minim stabilit la art. 123 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Ordonatorii de credite au obligaţia de a dispune măsuri pentru asigurarea cu prioritate a timpului liber corespunzător muncii suplimentare prestate, în condiţiile legii, fără afectarea gradului de eficienţă a misiunilor.
(3) Plata majorării prevăzute la alin. (2) se efectuează cu aprobarea ordonatorului ierarhic superior, pe baza unui raport justificativ al ordonatorului de credite sau, după caz, al comandatului/şefului unităţii la nivelul căruia s-a prestat munca suplimentară, în care sunt prezentate motivele pentru care nu a fost posibilă acordarea timpului liber corespunzător.
(4) Condiţiile şi procedurile specifice pentru stabilirea şi plata majorării prevăzute la alin. (2), precum şi activităţile deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut pentru care se acordă acest drept se aprobă prin ordin al ordonatorului principal de credite.

(5) În anul 2025, pentru personalul din instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu beneficiază la încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu de compensarea în bani a concediilor neefectuate aferente anului 2025.


Art. 88. din Anexa VI la Lg 153/2017

(1) Prin excepţie de la prevederile art. 21 din prezenta lege, pentru activitatea desfăşurată de personalul militar, poliţişti, funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, se acordă un spor de până la 100% din solda de funcţie/salariul de funcţie/salariul de bază.
(2) Dreptul prevăzut la alin. (1) se stabileşte proporţional cu timpul efectiv lucrat în zilele respective şi se determină pe baza raportului dintre baza de calcul şi durata normală a timpului de lucru, iar condiţiile de acordare se stabilesc prin ordin al ordonatorului principal de credite.

(3) Munca astfel prestată şi plătită nu se compensează şi cu timp liber corespunzător.

Potrivit art. 88, doar pentru munca suplimentară desfăşurată în zilele de SDSL(festive), şi doar în situaţia nerecuperării muncii, pe lângă sporul de 75% pentru muncă suplimentară ar fi trebuit să mai primim un alt spor de până la 100% pentru muncă în astfel de zile nelucrătoare.

Aceste prevederi nu s-au aplicat niciodată şi nici nu se pot aplica de acum încolo, fiind blocate succesiv de ordonanţele fiscal-bugetare anuale(trenuleţ) care au menţinut doar sporurile aflate în plată în anii anteriori.

Sub nicio interpretare nu se poate primi sporul de weekend în temeiul acestui articol deorece el nu era pus în plată în noiembrie 2024!

Chiar dacă, aparent există o identitate de reglementare, în realitate majorarea salarială de 75% pentru orele lucrate în sâmbete, duminici şi alte sărbători legale ce era în plată până acum diferă în totalitate de acest spor prevăzut de art. 88 din Anexa VI a legii-cadru.

Pe scurt, majorarea salarială pentru SDSL era specifică legislaţiei anterioare legii-cadru (cam tot pe acolo unde ne menţinem cu toate sporurile – până în iunie 2017), şi era aplicabilă oricărei activităţi desfăşurate, planificată sau suplimentară pe când dreptul salarial prevăzut de art. 88 din Anexa VI este un spor propriu legii 153/2017, ce nu a fost niciodată în plată şi vine ca un supliment doar pentru munca suplimentară desfăşurată în SDSL şi nerecuperată, potrivit alin. 3 din acelaşi articol.

Cine speră că vom primi în continuare 75% pentru orele lucrate în SDSL planificate şi suplimentare, în baza acestui articol 88 îl rog să îmi explice, juridic, unde se încadrează la recuperare orele lucrate pe planificare şi cum poate înfrânge prevederile ordonanţelor trenuleţ care au blocat din 2018 până în prezent aplicarea sporurilor legii-cadru !!!

Întreb pentru un prieten… Pentru că şi sporul de pericol deosebit, de până la 30% (care în prezent nu mai este în plată) ar fi important, şi sporul pentru munca de noapte la valoare actualizată (acum se platesc 300 lei brut pentru 12 servicii de noapte) ar fi important, şi sporul de neuropsihic pentru judiciarişti la valoare actualizată (acum un judiciarist primeste 180 lei net/lună) ar fi important şi indemnizatia de chirie la valoare actualizată şi multe altele…

            Aşadar, factorii de decizie din cadrul M.A.I. trebuie să înţeleagă că nemulţumirile poliţiştilor nu sunt izvorâte doar tăierea majorării salariale pentru orele lucrate în sâmbete, duminici sau alte sărbători legale ci din multitudinea de decizii greşite luate de chiar de ei, de-a lungul timpului, prin care mereu s-au făcut adjustări sau interpretări doar pe minus pentru poliţişti (vezi refuzul de aplicare a egalizării salariilor la nivelul maxim, refuzul de acordare a normei 12B structurilor descentralizate ale IGPR, modul de calcul eronat al majorării pentru lucrări de excepţie şamd) coroborate cu lipsa de susţinere a nevoii unei salarizări corecte a poliţiştilor din cadrul M.A.I. în relaţia cu ordonatorul principal de credite şi cu celelalte autorităţi ale statului !

Nu este normal ca de 1 an şi jumătate(iunie 2023) munca poliţiştilor din stradă să nu fie compensată cu sporul pentru pericol deosebit, cu toate că riscurile deosebite ale acestei profesii sunt recunoscute încă din primul articol al Statutului !!!

Nu este normal ca lucrătorii altor instituţii, ce au doar competenţă de constatare în diferite linii de muncă, să beneficieze de un spor de risc şi suprasolicitare neuropsihică mai mare decât poliţiştii din cadrul poliţiei judiciare care efectiv cercetează şi administrează probatoriile în cauzele respective !!!

Nu este normal ca unui poliţist din cadrul poliţiei judiciare să-i fie impuse restricţii şi incompatibilităţi similare magistraţilor compensate cu un spor îngheţat în anul 2018, ce nu depăşeşte 180 lei net / lună în cazul agenţilor (mai puţin decât diurna zilnică a unor alţi bugetari) !!!

Nu este normal ca în anul 2025 poliţiştii să primească o indemnizaţie de chirie îngheţată la anul 2012, ce, în cazul agenţilor, nu depăşeşte taxa lunară de închiriere a unui loc de parcare !!!

Şi, DA stimabililor factori de decizie, pentru toate aceste anormalităţi vă considerăm responsabili, mai ales când vedem cu câtă uşurinţă tăiaţi drepturile poliţiştilor din stradă doar pentru a vă menţine avantajele !!!

Dacă se dorea solidaritate, se putea suspenda temporar acordarea majorării salariale pentru lucrări de excepţie, se puteau micşora procentele la majorarea Bayraktar(asta dacă mai aveţi în plan să o acordaţi) şi, înclusiv se putea micşora procentul majorării pentru activitatea în sâmbete, duminici sau alte sărbători legale dar nicidecum să propuneţi eliminarea TOTALĂ a acestei majorări, fiind singura specifică lucrătorilor din stradă, care duc greul Poliţiei Române !!!

Personal, sunt poliţist cu experienţă, îmi iubesc profesia şi mă mândresc cu asta dar din păcate cu această dragoste nu pot plăti la casele de marcat !

Având în vedere dispreţul total faţă de profesie, cultivat la rang de artă în mediile factorilor de decizie din minister, nu mai este de mirare nici deficitul enorm de personal, nici bâlbâielile considerate interpretări juridice ce adesea au fost desfiinţate de ICCJ, nici lipsa unui Ghid al carierei, lipsa unui Acord colectiv de muncă şi multe altele.

Cu stimă,

Prim-vicepreşedintele Sindicatului Poliţiştilor din România DIAMANTUL

ANDREI Marius

Sursa foto: https://playtech.ro/stiri/cati-bani-castiga-un-politist-in-2022-salariul-e-mai-mic-decat-ai-fi-crezut-523826

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More posts