Recenta declasificare partiala a regulamentelor de organizare si functionare a inspectoratelor judetene de politie, determinate de procesele sindicatului avand ca obiect obligarea IGPR sa le declasifice, a scos la lumina niste defectiuni importante in relatia cu legea, ale Politiei Romane, condusa de domnul “secretar de stat” Benone Matei.
In primul rand, declasificarea generala (si concomitenta, in aceeasi perioada) arata ca IGPR nu a avut niciun motiv legitim, legal sa le clasifice. Arata ca secretizarea ROF-urilor a fost una abuziva, nejustificata.
Pamantul nu si-a schimbat rotatia, nu s-a modificat scoarta terestra, nu au aparut noutati, schimbari in cadrul normativ care sa reprezinte un factor declansator al declasificarii ROF-urilor.
Unde au aparut, deci, modificari care genereze desecretizarea? La nivelul perceptiei subiective, la nivelul vointei IGPR. Asa cum am aratat, modificarea vointei IGPR in sensul renuntarii la conduita abuziva de secretizare a ROF-urilor a fost indusa de procesele Sindicatului Diamantul avand ca obiect obligarea IGPR sa declasifice ROF-urile IPJ-urilor.
Deci IGPR a incalcat legea prin secretizare si a revenit la conduita legala ( sau aproximativ legala) obligat (cu concursul instantelor de judecata) de catre Sindicatul Diamantul.
A primit sindicatul vreun premiu, recunostinta, multumiri din partea IGPR, ca i-am invatat carte? Nimic!
De fapt, am primit un “ premiu”, dar nu e cel la care va asteptati voi!
De ce declasificarea ROF-urilor nu este suficienta pentru a se aprecia ca IGPR a trecut intr-o completa legalitate pe acest aspect?
ROF-urile sunt acte normative iar IGPR este organ central al statului.
Potrivit art 11 din Legea 24/2000, actele normative emise de un organ central al statului se publica in Monitorul Oficial, fiind aceasta primordial o conditie de validitate si in secundar o obligatie de publicitate “erga omnes”.
Art. 11. –
(1) În vederea intrării lor în vigoare, legile şi celelalte acte normative adoptate de Parlament, hotărârile şi ordonanţele Guvernului, deciziile primului-ministru, actele normative ale autorităţilor administrative autonome, precum şi ordinele, instrucţiunile şi alte acte normative emise de conducătorii organelor administraţiei publice centrale de specialitate se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Nu sunt supuse regimului de publicare în Monitorul Oficial al României:
a) deciziile primului-ministru clasificate, potrivit legii;
b) actele normative clasificate, potrivit legii, precum şi cele cu caracter individual, emise de autorităţile administrative autonome şi de organele administraţiei publice centrale de specialitate.
Daca anterior, a existat o justificare ( chiar daca era una creata prin abuz) pentru nepublicarea in MO a ROF-urilor IPJ-urilor, dupa declasificare, aceasta justificare a disparut, iar art 11 din legea 24/2000 a devenit incident.
Cu alte cuvinte, declasificarea ROF-urilor IPJ-urilor a nascut automat, din momentul declasificarii, obligatia de publicare a ROF-urilor in Monitorul Oficial, pentru ca ROF-urile sa fie considerate valide, eficiente juridic.
IGPR nu a facut-o, cu consecinta grava ca degeaba avem ROF-uri de IPJ-uri, pentru ca ele sunt nefunctionale ca urmare a omisiunii de publicare in Monitorul Oficial.
Deci la fel de bine putem spune ca, dupa declasificare, IPJ-urile nu mai au ROF-uri ( pentru ca un ROF nesecret si nepublicat nu are nicio relevanta juridica).
Intorcandu-ma putin la art 11, va atentionez ca aplicabilitatea teritoriala a normei, mai restransa sau mai larga, pe teritoriul national, nu are nicio relevanta din perspectiva art 11. Singurele conditii necesare si care atrag nasterea obligatiei de publicare sunt:
– Caracterul normativ al proiectului;
– Emitentul normei sa fie organ central al administratiei statului;
– Norma sa nu fie clasificata.
Separat de obligatia de publicare in MO, exista si obligatia de publicitate din oficiu a ROF-urilor, pe paginile de internet ale IPJ-urilor ( impusa de art 5 din legea 544/2001), care presupune urcarea documentelor pe paginile respective ( cu exceptia paginii sau paginilor pastrate secretizate).
Nici aceasta obligatie legala suplimentara de transparenta si publicitate nu a fost executata, dupa declasificare.
Stau si ma intreb, ce este mai grav? Ca un politist marunt face o greseala de “denigrare” a IGPR, in spatiul online, pe contul personal? Sau greseli importante, documentate de incalcare a legii si care afecteaza real buna functionare a Politiei Romane, condusa de domnul “secretar de stat” Benone Matei?
Vitalie Josanu