Home Articole Un demers demult necesar! Am solicitat DNA sa clarifice cine l-a ajutat...

Un demers demult necesar! Am solicitat DNA sa clarifice cine l-a ajutat pe Ionica Iulian sa scape de sanctiune, in 2020!

0

Către: DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE (DNA) – STRUCTURA CENTRALĂ

Str. Știrbei Vodă nr. 79-81, Sector 1, București

DOMNULE PRIM-PROCUROR,

Subscrisele organizații sindicale:

  1. SINDICATUL POLIȚIȘTILOR DIN ROMÂNIA “DIAMANTUL”, persoană juridică cu sediul în București, Str. Corbița nr. 39, Sector 5, CIF 19544011, reprezentată legal prin Președinte VITALIE JOSANU;

  2. SINDICATUL POLIȚIȘTILOR EUROPENI – EUROPOL – FILIALA NEAMȚ (prescurtat SINDICATUL EUROPOL NEAMȚ), persoană juridică cu sediul în Comuna Gherăești, sat Gherăeștii Noi, str. Romanului nr. 34, județul Neamț, înregistrată în baza Sentinței civile nr. 493/09.03.2017 a Judecătoriei Roman (Dosar 871/291/2017), reprezentată legal prin Președinte CĂNĂRĂU IOAN;

În temeiul art. 290 Cod Procedură Penală, formulăm prezentul:

DENUNȚ PENAL

Împotriva numiților:

  1. Cms. șef IONICĂ IULIAN, la data faptelor șef (împuternicit/director) al Direcției Control Intern din cadrul IGPR;
  2. Chestor de poliție LIVIU VASILESCU, Inspector General al Poliției Române în perioada producerii incidentului (până în septembrie 2020);
  3. Chestor de poliție EDUARD MIRIȚESCU, împuternicit Inspector General al Poliției Române (după septembrie 2020), sub mandatul căruia s-a definitivat numirea și s-au acordat drepturile salariale;
  4. Chestor șef de poliție BOGDAN DESPESCU, Secretar de Stat în MAI, sub aspectul favorizării făptuitorului și complicității la abuz în serviciu;
  5. Cms. șef GEORGIAN DRĂGAN, purtător de cuvânt al IGPR și șef al comunicării publice în anul 2020;
  6. Alți funcționari publici din conducerea MAI/IGPR (autori cunoscuți sau necunoscuți).

Sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de:

  1. Abuz în serviciu, dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, faptă prevăzută de Art. 297 alin. (1) Cod Penal raportat la Art. 13^2 din Legea nr. 78/2000;

  2. Șantaj (infracțiune asimilată corupției), faptă prevăzută de Art. 207 Cod Penal raportat la Art. 13^1 din Legea nr. 78/2000  – referitor la presiunile exercitate asupra mass-media;

  3. Favorizarea făptuitorului (Art. 269 Cod Penal);
  4. Omisiunea sesizării de către persoanele cu atribuții de control, prevăzută de Art. 23 din Legea nr. 78/2000.


ÎN FAPT:

În cursul lunii iunie 2020, numitul Ionică Iulian, director al Direcției Control Intern din cadrul IGPR, a fost depistat în trafic conducând sub influența alcoolului (0,22 mg/l alcool pur în aerul expirat). Potrivit informațiilor deținute de sindicate și confirmate de surse media, acesta se afla în timpul serviciului la momentul săvârșirii faptei.

În ciuda gravității faptei, lanțul de comandă al IGPR și MAI a acționat coordonat pentru mușamalizarea incidentului, protejarea făptuitorului și fraudarea bugetului de stat, după cum urmează:

A. RESPONSABILITATEA CONDUCERII IGPR (LIVIU VASILESCU și EDUARD MIRIȚESCU)

La momentul incidentului (iunie 2020), numitul Ionică Iulian exercita funcția de Director DCI cu titlu de împuternicire. Conducerea IGPR, asigurată atunci de Chestorul Liviu Vasilescu, avea posibilitatea legală și obligația de a înceta imediat împuternicirea acestuia. Pasivitatea conducerii a echivalat cu menținerea în funcție a unui ofițer compromis.

Ulterior, sub mandatul Chestorului Eduard Mirițescu (din septembrie 2020), abuzul s-a desăvârșit. Deși incidentul era cunoscut la nivelul comenzii IGPR, numitul Ionică Iulian nu doar că nu a fost sancționat, dar a fost recompensat prin transformarea statutului său din împuternicit în director numit definitiv.

Această decizie administrativă de numire definitivă a unui ofițer aflat în situație de incompatibilitate morală și legală constituie un act deliberat de favorizare și generare a unui folos necuvenit. În plus, i s-a aprobat plata majorării salariale pentru lucrări de excepție (salariu de merit), generând un prejudiciu bugetului de stat, bani pe care nu i-ar fi putut încasa dacă era cercetat disciplinar.

Inspectorul General a  ignorat aplicarea Dispoziției Secretarului de Stat nr. S/I/1020 din 14.10.2020, act administrativ clasificat care impunea sancțiuni drastice pentru evenimente rutiere, aplicat însă discriminatoriu doar polițiștilor cu funcții de execuție.

B. COMPLICITATEA SECRETARULUI DE STAT BOGDAN DESPESCU

Reaua-credință la nivelul conducerii MAI este dovedită de reacția Secretarului de Stat Bogdan Despescu. Conform presei (Adevărul, 17.06.2021), după apariția în presă a informațiilor despre numirea șefului DCI prins băut la volan, chestorul Bogdan Despescu a convocat o ședință cu șefii de inspectorate.

În loc să dispună anchetarea modului în care Ionică Iulian a fost promovat ilegal, secretarul de stat le-a reproșat șefilor „imaginea șifonată” a instituției și le-a ordonat să acopere scandalul prin promovarea de „activități pozitive” în mass-media (exemplul „salvării unei lebede”). Această atitudine demonstrează că prioritatea a fost manipularea opiniei publice și protejarea grupului de interese, refuzând să discute fondul problemei (protejarea lui Ionica Iulian de sanctiune si continuarea beneficiului “salariului de excelenta”,, prin  incalcarea legii).

C. PRESIUNILE ASUPRA PRESEI (GEORGIAN DRĂGAN)

Mușamalizarea a implicat acțiuni active de blocare a informației, susceptibile a întruni elementele infracțiunii de șantaj comis de funcționari publici. Conform transcrierii reportajului Antena 3 CNN din 2 august 2020, jurnalista Roxana Ciucă a afirmat explicit:

„Păi nu s-a aflat pentru că s-a ţinut totul la secret. Ba mai mult decât atât, înţelegem că s-ar fi făcut și anumite presiuni asupra unor persoane ca acest subiect să nu iasă în presă”.

Există suspiciunea rezonabilă că aceste presiuni au fost coordonate de purtătorul de cuvânt al IGPR din anul 2020, Cms. șef Georgian Drăgan, la ordinul superiorilor, pentru a asigura „liniștea” mediatică necesară definitivării pe post a făptuitorului.



MIJLOACE DE PROBĂ:

Solicităm administrarea următoarelor probe:

  1. Audierea jurnalistei Roxana Ciucă (Antena 3 CNN) cu privire la identitatea persoanelor din IGPR care au exercitat presiuni asupra echipei editoriale.

  2. Ridicarea documentelor de la IGPR:
    1. Pontajele și ordinele de misiune ale lui Ionică Iulian din luna iunie 2020 (pentru a proba prezența în serviciu).
    1. Documentele financiare privind acordarea salariului de merit în perioada 2020-2021.
    1. Actele administrative de numire definitivă în funcție.
    1. Adresa de răspuns către Sindicatul Europol (semnată de cms. Paul Bălțățeanu și Răzvan Dumitru)  prin care se refuză comunicarea sancțiunii.

  3. Desecretizarea și verificarea aplicării Dispoziției S/I/1020 în cazul numitului, comparativ cu sancțiunile aplicate altor polițiști.

  4. Audierea numiților Liviu Vasilescu, Eduard Mirițescu, Bogdan Despescu și Georgian Drăgan cu privire la cunoașterea incidentului și ordinele date.
  5. Obtinerea de la IGPR de statistici privind numarul de politisti sanctionati disciplinar pentru acelasi tip de fapte ca seful DCI, in perioada 2019-prezent;
  6. Obtinerea de la IGPR de informatii privind acordarea continua de “majorare pentru lucrari de exceptie” de 50% din salariul de functie, dlui Ionica Iulian, din 2020 pana in prezent.
  7. articole de presa si transcrierea reportajului Antena 3 CNN din 2 august 2020.

Data: 23.11.2025

SEMNĂTURI:

Sindicatul “DIAMANTUL”

Președinte,

Vitalie JOSANU

Sindicatul “EUROPOL” Neamț

Președinte,

Ioan CĂNĂRĂU

No comments

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here