ÎCCJ: Decizia 242/2025 – Decizie favorabilă polițiștilor privind acordarea retroactivă a drepturilor salariale
24 iunie 2025
Autor: Emil Păscuț, Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul”
Instanța: Înalta Curte de Casație și Justiție
Completul: Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept
Număr decizie: 242/2025
Dosar nr.: 3489/109/2023
Data pronunțării: 23 iunie 2025
Detalii privind decizia
Luni, 23 iunie 2025, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, legal constituit, a admis sesizarea formulată de Curtea de Apel Piteşti – Secţia I civilă, în dosarul nr. 3489/109/2023, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile.
Instanța supremă a stabilit următoarea interpretare:
“Majorarea salarială prevăzută de art. 8 din capitolul I lit. B al anexei nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 poate fi acordată şi pentru perioada anterioară obţinerii avizului favorabil al Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.”
Această decizie este obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.
Implicații pentru polițiști și alți funcționari publici cu statut special
Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie clarifică faptul că majorările salariale prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 pot fi acordate retroactiv, chiar şi pentru perioada anterioară obţinerii avizului Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.
Această interpretare este deosebit de relevantă pentru polițiști și alți funcționari publici cu statut special, în contextul aplicării art. 13 din Anexa VI la Legea 153/2017, care prevede:
Art. 13
(1) Dispoziţiile legale prin care sunt stabilite sporuri, indemnizaţii şi alte drepturi de natură salarială pentru personalul din alte domenii de activitate din sectorul bugetar se aplică şi personalului militar, poliţiştilor, funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalului civil care se află în situaţii similare, indiferent de tipul unităţii în care îşi desfăşoară activitatea, cu avizul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale.
(2) Normele de aplicare se stabilesc prin ordin al ordonatorului principal de credite.
Această decizie ar putea rezolva situațiile problematice în care reprezentanții Direcției Generale Financiare din Ministerul Afacerilor Interne (MAI) sau ai altor instituții similare nu solicită avizul Ministerului Muncii pentru aplicarea unor sporuri acordate altor categorii profesionale, deși există situații de similaritate evidente. Totuși, aplicarea concretă și amploarea efectelor vor putea fi evaluate complet doar după publicarea motivării hotărârii.
Astfel, polițiștii și alte categorii de personal menționat în art. 13 din Anexa VI își vor putea potențial valorifica drepturile salariale similare cu ale altor categorii profesionale din sectorul bugetar, chiar și pentru perioada anterioară obținerii avizului Ministerului Muncii, în situația în care conducerea instituțiilor nu a solicitat acest aviz.
Aplicabilitate practică: exemple concrete de avize
Un exemplu concret de aplicare a art. 13 din Anexa VI la Legea 153/2017 este sporul de suprasolitare neuropsihică acordat polițiștilor. Acest spor a fost “împrumutat” din legislația aplicabilă altor categorii profesionale și acordat polițiștilor pe baza avizului Ministerului Muncii, recunoscându-se astfel similaritatea situațiilor de activitate.
Documentele oficiale confirmă această practică. Un exemplu relevant este adresa Ministerului Muncii și Justiției Sociale nr. 1182/DM/43202/RG/2955/DPS/30.05.2018, adresată Secretarului General al Ministerului Afacerilor Interne, care avizează favorabil aplicarea dispozițiilor legale privind acordarea unor sporuri pentru personalul încadrat în Biroul de inspecție sanitară și sanitar-veterinară din cadrul MAI, în baza art. 13 alin. (1) din Anexa VI la Legea-cadru.
În cazuri similare, când există un spor sau o indemnizație prevăzută pentru alte categorii profesionale, iar polițiștii se află în situații de muncă comparabile, decizia ÎCCJ ar putea permite acordarea retroactivă a acestor drepturi, chiar și pentru perioadele în care avizul ministerului nu fusese încă obținut.
Această interpretare ar putea fi deosebit de relevantă pentru situațiile în care Directia Generala Financiară din MAI a refuzat sau a intarziat să solicite avize pentru aplicarea unor drepturi salariale evidente, în ciuda existenței unor situații clare de similaritate între condițiile de muncă ale polițiștilor și cele ale altor categorii profesionale care beneficiază deja de aceste drepturi.
Consecințe pentru litigiile în curs
Decizia ar putea avea un impact semnificativ asupra litigiilor aflate pe rolul instanțelor de judecată privind acordarea retroactivă a majorărilor salariale, dar întinderea exactă a efectelor va fi clarificată doar după publicarea motivării complete.
În cazul în care motivarea va confirma interpretarea favorabilă, caracterul obligatoriu al deciziei va conferi stabilitate și uniformitate în aplicarea normelor de salarizare la nivel național, asigurând potențial un tratament egal tuturor categoriilor de personal aflate în situații similare.
Notă: Articolul va fi actualizat după publicarea motivării complete a Deciziei nr. 242/2025.
Taguri: ICCJ, decizie ICCJ 242, art 13 anexa VI, Legea 153/2017, majorari salariale, politisti, spor neuropsihic, drepturi retroactive, aviz Minister, Ministerul Muncii, abuz administrativ, ordonator credite, acordare retroactiva, Sindicat Politisti, Sindicatul Diamantul, Emil Pascut