Demers al Sindicatului Polițiștilor DIAMANTUL: Drepturi salariale mai mari pentru concediul de odihnă al tuturor polițiștilor

0

               Sindicatul Polițiștilor din România DIAMANTUL a inițiat un demers exclusiv care va conduce la majorarea drepturilor salariale pentru toți polițiștii, prin includerea anumitor sporuri în salariul acordat în perioada concediilor de odihnă.

               Potrivit interpretării oficiale oferite de Curtea de Justiție a Uniunii Europene în cauza C-155/10 Williams și alții c. British Airways plc, dreptul la concediu plătit este respectat doar dacă salariatul beneficiază, în timpul concediului, de condiții financiare similare celor din perioada activă de muncă. Acest lucru implică includerea în remunerația de concediu a tuturor elementelor salariale care reflectă natura reală a muncii prestate — inclusiv sporurile pentru condiții speciale de muncă.

               Totodată, prin Decizia ICCJ nr. 23/2021 – RIL, s-a stabilit că sporurile pentru condiții vătămatoare și priculoase și pentru condiții grele(antena), prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. a) și b) din Anexa VI la Legea-cadru nr. 153/2017, sunt permanente, chiar dacă variabile în funcție de pontaje lunare.

               Pe baza acestor interpretări, S.P.R. DIAMANTUL a demarat mai multe acțiuni în instanțele din România, solicitând recunoașterea dreptului polițiștilor din cadrul MAI de a beneficia, pe durata concediului de odihnă, de o remunerație care include și sporurile pentru condiții periculoase, vătămătoare sau grele.

               În două astfel de dosare, instanțele au sesizat Înalta Curte de Casație și Justiție, iar prin Decizia nr. 73/2025, ICCJ a stabilit că raționamentul anterior este aplicabil mutatis mutandis și funcționarilor publici cu statut special din MAI.

               Astfel, polițiștii beneficiază de includerea tuturor sporurilor permanente în salariul de concediu, inclusiv cele pentru condiții de muncă periculoase sau grele, dacă au fost acordate și în perioada activă.

               În data de 08.05.2025, S.P.R. DIAMANTUL a transmis către Ministerul Afacerilor Interne o solicitare motivata pentru:

  • Modificare a Ordinului MAI nr. S/7/2018, pentru a reflecta prevederile Deciziei ICCJ nr. 73/2025 si jurisprudentei dezvoltate de sindicat;
  • Elaborarea unei Ordonanțe de Urgență care să reglementeze retroactiv aplicarea acestor drepturi, începând cu data de 06.05.2022 (ultimii trei ani de la publicarea deciziei în Monitorul Oficial).

               MAI a cedat in fata argumentelor noastre si, prin adresa nr. 453069/06.06.2025, a confirmat ca renunta la pozitia abuziva de obstructionare a aplicarii corecte a legii, fiind initiate in sfarsit demersurile corecte de modificare a ordinului S 7/2018 ( exista in ordinul S/7 un singur articol blocant, contrar legii si deci nelegal), astfel încât toți funcționarii publici cu statut special să beneficieze de sporul de antenă și pe perioada concediului de odihnă, fara a se mai declansa un lant de procese inutile (existand lege de partea noastra), consumatoare de nervi, timp si bani.

               În privința acordării retroactive, ministerul a invocat „necesitatea unui consens decizional sistemic, în conformitate cu politicile fiscal-bugetare ale Guvernului”, refuzând, deocamdată, să susțină un proiect normativ în acest sens.

               Chiar dacă ministerul ezită în privința aplicării retroactive, membrii Sindicatului Polițiștilor din România DIAMANTUL vor beneficia în continuare de reprezentare juridică pentru recuperarea drepturilor salariale restante.

               Acest demers exclusiv al Sindicatului Polițiștilor din România DIAMANTUL asigură că toți polițiștii din cadrul MAI — nu doar membrii de sindicat — vor beneficia de recalcularea drepturilor salariale pentru concediu si acordarea lor corecta pentru viitor, incluzând sporurile permanente aferente condițiilor de muncă. Este o victorie importantă în lupta pentru respectarea drepturilor salariale.

  1. Jurisprudența națională relevanta :
    • Decizia ÎCCJ nr. 23/2021, care stabilește obligativitatea includerii acestor sporuri în indemnizația de concediu
    • Decizia ÎCCJ nr. 73/2025, care confirmă aplicabilitatea acestui principiu și pentru polițiști, arătând că “practica judiciară este deja unitară și constantă” și că “prin Decizia nr. 23/2021 s-a dat deja o interpretare și aplicare unitară aplicabilă mutatis mutandis și polițiștilor”
    • Sentința Civilă nr. 289/2025 a Tribunalului Argeș în dosarul nr. 416/3/2025
    • Sentința Civilă nr. 86/2025 a Tribunalului Olt din 12 martie 2025 în dosarul nr. 1290/104/2024
    • Sentința Civilă nr. 410/2024 a Tribunalului Sălaj (confirmată prin Decizia nr. 258/2025 a Curții de Apel Cluj)
    • Sentința Civilă nr. 171/13.03.2023 a Tribunalului Galați, definitivă prin Decizia nr. 16/12.02.2024 a Curții de Apel Galați
    • Decizia nr. 46/19.06.2023 a ÎCCJ, care confirmă aceleași principii
  2. Jurisprudența europeană:
    • Decizia CJUE C-155/10 (Williams), care stabilește că lucrătorul trebuie să primească remunerația obișnuită pentru perioada de concediu, incluzând “orice inconvenient legat în mod intrinsec de executarea sarcinilor care revin lucrătorului”
  3. Temeiuri legale:
    • Art. 37 alin. (1) din O.G. nr. 38/2003, care prevede că polițiștii, pe timpul concediului de odihnă, primesc “salariile de bază și celelalte drepturi bănești avute”
    • Art. 12 alin. (2) lit. a) și b) din Anexa VI la Legea nr. 153/2017, care reglementează acordarea sporurilor pentru condiții periculoase/vătămătoare și condiții grele de muncă
    • Art. 150 din Codul Muncii, care se aplică în completarea legislației specifice

Toate instanțele naționale care s-au pronunțat asupra acestei probleme juridice au constatat că:

  1. Sporurile pentru condiții de muncă au caracter permanent, chiar dacă se acordă proporțional cu timpul efectiv lucrat. Așa cum se arată în Sentința Civilă nr. 86/2025 a Tribunalului Olt: “Aceste sporuri sunt permanente întrucât sunt alocate în considerarea unor aspecte ce țin de caracteristica generală a unor categorii de activități, spații de lucru, și nu în considerarea fiecărui lucrător în parte și a fiecărei sarcini de serviciu a acestuia și vizează perioade lungi de timp nefiind stabilite zilnic sau lunar.”
  2. Caracterul variabil nu exclude caracterul permanent al sporurilor, după cum se arată în aceeași hotărâre: “Este evident caracterul permanent al sporurilor în discuție, iar împrejurarea că aceste sporuri se acordă proporțional cu timpul efectiv lucrat în condiții de muncă grele, vătămătoare și periculoase constituie doar o modalitate de cuantificare a lor în perioadele de activitate a personalului, fără a avea vreo influență asupra calificării acestora ca sporuri cu caracter permanent.”
  3. Scopul indemnizației de concediu este, conform CJUE, de a pune salariatul într-o situație comparabilă cu cea din perioada de muncă: “Concediul de odihnă nu poate avea un impact asupra dreptului lucrătorului de a se bucura, în perioada de repaus și de relaxare, de condiții economice comparabile cu cele privind perioada în care își exercită activitatea.”

De exemplu, prin Sentința Civilă nr. 86/2025, Tribunalul Olt a obligat Inspectoratul General al Poliției Române să recalculeze indemnizațiile de concediu ale reclamantului prin luarea în considerare atât a sporului pentru condiții periculoase/vătămătoare cât și a sporului pentru condiții grele de muncă. Instanța a constatat că:

“Este indubitabil că dreptul reclamantului de a beneficia de includerea sporurilor cu caracter permanent în indemnizația de concediu există atât timp cât ele au fost incluse în indemnizația primită pentru perioada de lucru efectiv, interpretare care este în deplină concordanță cu principiile dreptului național și ale dreptului Uniunii Europene.”

Mai jos aveti solicitarea motivata a sindicatului si raspunsul Aparatului Central al MAI.

Cu stimă,
Prim-vicepreședinte
ANDREI Marius

SPR Diamantul

Nr. 183/AM/08.05.2025

Către,

MINISTERUL AFACERILOR INTERNE

In atentia domnului Ministru Catalin Predoiu

email: sg@mai.gov.ro, dirp@mai.gov.ro

Ref.: Solicitare de corectare a practicii MAI defectuoase și contrare legii, privind drepturile ce se acordă polițiștilor pe perioada concediului de odihnă; solicitare declasificare OMAI S/7/2018 si anulare art 44.1.11 din OMAI S/7/2018

Sindicatul Poliţiştilor din România DIAMANTUL, persoană juridică cu personalitate legal dobândită conform senţintei civile nr. 22(PJ)/23.11.2006, pronunţată în dosarul nr. 15033/302/2006 al Judecătoriei Sectorului 5, cu sediul social în Bucuresti, str. Corbita nr. 39, sector 5, CIF 19544011, prin reprezentant prim-vicepreşedinte ANDREI Marius, în temeiul prerogativelor recunoscute de art. 29 din Legea nr. 367/2022¹ privind dialogul social, formulăm următoarea:

SOLICITARE DE CORECTARE A PRACTICII MAI DEFECTUOASE ȘI CONTRARE LEGII, PRIVIND DREPTURILE CE SE ACORDĂ POLIȚIȘTILOR PE PERIOADA CONCEDIULUI DE ODIHNĂ

I. SITUAȚIA DE FAPT ȘI CADRUL LEGAL ACTUAL

În prezent, drepturile salariale încasate pe perioada concediilor de odihnă de către polițiști sunt reglementate de art. 37 alin. (1) din O.G. nr. 38/2003, care prevede că: “Poliţiştii, pe timpul cât se află în […] concediu de odihnă, […] primesc salariile de bază şi celelalte drepturi băneşti avute”.

Într-o aplicare deformată și reducționistă a acestei prevederi, art. 44.1.11 din Ordinul M.A.I. nr. S/7/2018 a restrâns interpretarea sintagmei “celelalte drepturi băneşti avute” doar la drepturile care nu se plătesc în raport de timpul lucrat, excluzând astfel sporurile calculate pe baza pontajelor lunare.

Această interpretare restrictivă contravine:

  1. Legislației europene – Directiva 2003/88/CE privind organizarea timpului de lucru (art. 7)
  2. Jurisprudenței CJUE – Cauza C-155/10 (Williams și alții c. British Airways), care a stabilit că:
    • „remunerația plătită pentru concediul anual trebuie calculată astfel încât să corespundă remunerației obișnuite primită de lucrător”
    • trebuie inclus „orice incovenient legat în mod intrinsec de executarea sarcinilor care revin lucrătorului și care este compensat printr-o sumă de bani ce intră în calculul remunerației globale”

II. JURISPRUDENȚA NAȚIONALĂ RELEVANTĂ ȘI OBLIGATORIE

  1. Decizia ÎCCJ nr. 23/2021 (Recurs în interesul legii) publicată în M.Of. nr. 62/20.01.2022 a statuat că: “La stabilirea drepturilor băneşti cuvenite poliţiştilor de penitenciare pentru perioada concediului de odihnă trebuie avute în vedere sporurile pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase de care aceştia au beneficiat în perioada de activitate, corespunzător timpului lucrat în locurile de muncă respective.”
  2. Decizia ÎCCJ nr. 73/2025 publicată în M.Of. nr. 402/06.05.2025 a confirmat explicit aplicarea aceluiași principiu și pentru polițiștii din MAI, precizând că:
    • “Rezolvarea unitară a acestei chestiuni de drept a fost determinată de pronunţarea Deciziei nr. 23 din 15 noiembrie 2021” (pct. 52)
    • “Pornind de la conţinutul similar al dispoziţiilor […] în practica judiciară conturată la nivelul curţilor de apel s-a stabilit că raţionamentul expus în această decizie poate fi aplicat mutatis mutandis şi funcţionarilor publici din familia ocupaţională de funcţii bugetare “apărare, ordine publică şi securitate naţională”, în speţă, poliţiştilor.” (pct. 53)
    • “Având în vedere că, prin Decizia nr. 23 din 15 noiembrie 2021, instanţa supremă a dat o interpretare şi aplicare unitară a normelor speciale prin raportare la norma generală inclusă în art. 150 alin. (1) şi (2) din Codul muncii, se apreciază că problema […] nu mai suscită neclarităţi întrucât a primit deja o dezlegare din partea instanţei supreme.” (pct. 54)
  3. Instanțele naționale au admis în mod constant cererile având același obiect, cele mai recente fiind:
    • Sentința Civilă nr. 410/2024 din 29.04.2024 a Tribunalului Sălaj, prin care Inspectoratul de Poliție Județean Sălaj a fost obligat să recalculeze și să plătească membrilor de sindicat diferențele salariale rezultate din neincluderea sporurilor pentru condiții periculoase/vătămătoare și condiții grele de muncă în remunerația aferentă concediilor de odihnă. Decizia a fost confirmată prin Decizia Civilă nr. 258/27.03.2025 a Curții de Apel Cluj, care a respins recursul IPJ Sălaj ca nefondat și a obligat instituția la plata cheltuielilor de judecată.
    • Tribunalul Brăila: Sentința civilă nr. 210/Fca/2023 (08.05.2023), definitivă prin Decizia Civilă nr. 817/2023 a Curții de Apel Galați
    • Tribunalul Brăila: Sentința Civilă nr. 152/2024, definitivă prin Decizia Civilă nr. 823R/2024 a Curții de Apel Galați
    • Tribunalul Galați: Sentința Civilă nr. 171/2023, definitivă prin Decizia Civilă nr. 116/2024 a Curții de Apel Galați
    • Tribunalul Vrancea: Sentința Civilă nr. 526/2023, definitivă prin Decizia Civilă nr. 535/2024 a Curții de Apel Galați

III. CONCLUZII JURIDICE

În urma analizei Deciziei ÎCCJ nr. 73/2025 și a jurisprudenței constante a instanțelor naționale, se constată următoarele:

  1. ÎCCJ a confirmat explicit că raționamentul din Decizia 23/2021 RIL se aplică “mutatis mutandis” și polițiștilor din MAI, întrucât dispozițiile legale sunt similare pentru ambele categorii de funcționari publici cu statut special:
    • Art. 37 alin. (1) din O.G. nr. 38/2003 (pentru polițiști) are conținut similar cu art. 38 alin. (1) din O.G. nr. 64/2006 (pentru polițiștii de penitenciare)
    • Ambele categorii de funcționari sunt reglementate de aceeași Anexă VI la Legea-cadru nr. 153/2017
  2. ÎCCJ a confirmat explicit că art. 150 din Codul Muncii completează legislația specifică, astfel că norma specială – art. 37 alin. 1 din O.G. nr. 38/2003 se completează cu norma generală – art. 150 alin. 1 din Codul Muncii.
  3. Interpretarea dată de MAI prin Ordinul S/7/2018 contravine interpretării obligatorii date de ÎCCJ prin cele două decizii menționate, precum și practicii judiciare unitare constatate de ÎCCJ.
  4. Hotărârile judecătorești definitive pronunțate de instanțele naționale demonstrează fără echivoc că interpretarea MAI este greșită, instituțiile subordonate MAI (inspectoratele județene de poliție) fiind obligate în mod constant la plata acestor drepturi, generând astfel cheltuieli suplimentare din bugetul MAI (cheltuieli de judecată și dobânzi legale).

Dacă înainte de clarificarea aspectului de drept de către instanțele internaționale și naționale putea fi acceptat că la nivelul aparatului central al MAI s-ar fi făcut cu bună credință o interpretare defectuoasă a unei prevederi de rangul legii în materia drepturilor ce se achită în perioada concediului de odihnă, în prezent, continuarea practicii defectuoase și contrare legii ar reprezenta o manifestare de rea credință în interpretarea legii, cât și o manifestare de dispreț față de drepturile și demnitatea personalului MAI reprezentat de polițiștii din structurile subordonate aparatului central.

Nu în ultimul rând, observăm că interpretarea, redactarea și aplicarea defectuoasă a legii la nivelul OMAI S/7/2018 a fost favorizată de clasificarea nejustificată și abuzivă a acestui ordin la nivelul “secret de serviciu”, aceasta fiind realizată:

  • în contra principiului transparenței mecanismului de salarizare impus de Legea nr. 153/2017 la art. 6;
  • în contra prevederilor din Legea nr. 182/2002 care interzic prin art. 3, art. 15 și art. 33 clasificarea OMAI S/7/2018;
  • cu eludarea gravă a prevederilor Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională, fiind împiedicați cetățenii și asociațiile legal constituite să transmită observații și propuneri la redactarea normei în cauză.

IV. PRECEDENTE ADMINISTRATIVE ȘI SOLUȚII SIMILARE

În situații similare, ministerele au adoptat deja măsuri legislative pentru aliniere la deciziile ÎCCJ, precum:

  • Promovarea de către MAI și promulgarea OUG nr. 75/2020 ca urmare a Deciziei ÎCCJ nr. 51/2021
  • Promovarea de către MApN a unui proiect de OUG ca urmare a Deciziei ÎCCJ nr. 75/2024

V. SOLICITĂRI

În temeiul art. 29 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social și având în vedere caracterul obligatoriu al interpretării date de ÎCCJ prin Decizia nr. 73/2025 (conform art. 521 alin. 3 Cod procedură civilă), solicităm:

  1. În baza art. 56 alin.(1) lit.b) din Codul Administrativ, elaborarea și promovarea unui proiect de Ordonanță de Urgență prin care să se recunoască tuturor polițiștilor din MAI și să se acorde retroactiv, începând cu 06.05.2022, diferențele salariale rezultate prin includerea sporurilor pentru condiții periculoase/vătămătoare și condiții grele de muncă în drepturile aferente concediilor de odihnă efectuate;
  2. Modificarea Ordinului MAI nr. S/7/2018 pentru aliniere cu legea și interpretarea jurisprudențială, inclusiv cu cele arătate în Decizia ÎCCJ nr. 73/2025, astfel încât toți funcționarii publici cu statut special din MAI să beneficieze pe viitor, fără nicio obstrucție, de includerea acestor sporuri în drepturile aferente concediilor de odihnă;
  3. În baza art. 20 din Legea nr. 182/2002 și a Legii nr. 24/2000, declasificarea OMAI S/7/2018 și publicarea normei declasificate în Monitorul Oficial, asigurând astfel transparența mecanismului de salarizare conform art. 6 din Legea nr. 153/2017;
  4. În situația în care refuzați să procedați cu bună credință la modificarea urgentă a art. 44.1.11 din OMAI S/7/2018, care are în mod evident un conținut ilegal de restrângere a câmpului de aplicare a normei care îl ordonă (jurisprudența mai sus menționată, internă și internațională, stabilește care este singura interpretare corectă), vă solicităm formal să procedați la anularea acestuia.

Rugăm să ne comunicați răspunsul dumneavoastră la adresa de email: sprdiamantulvn@gmail.com

Cu deosebită considerație,

Sindicatul Polițiștilor din România DIAMANTUL

Prin

ANDREI Marius

Prim-vicepresedinte SPR Diamantul

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here