PLÂNGERE PENALĂ
Către
PARCHETUL DE PE LÂNGĂ JUDECĂTORIA SECTORULUI 5 BUCUREȘTI,
Subscrisul Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” (SPR Diamantul), persoană juridică cu personalitate legal dobândită conform sentinței civile nr. 22(PJ)/23.11.2006, pronunțată în dosarul nr. 15033/302/2006 al Judecătoriei Sectorului 5, cu sediul în București, str. Corbița nr. 39, sector 5, cod fiscal 19544011, cont bancar RO96CECEB31231RON1692764 deschis la CEC – Sucursala Lipscani, București, reprezentat legal prin președinte Vitalie Josanu, cu sediul ales pentru comunicarea actelor postale si procesuale la sediul nostru lucrativ din București, strada Ienăchiță Văcărescu nr. 17A, sector 4, telefon/ XXXXXX, e-mail: petitii.sprdiamantul@yahoo.com,
În temeiul art. 289 din Codul de Procedură Penală,
Formulăm prezenta plângere penală împotriva doamnei comisar-șef Olga Menaev, responsabil Legea 544/2001 în cadrul Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), cu sediul în București, str. Mihai Vodă nr. 6, sector 5, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu prevăzută și pedepsită de art. 297 alin. (1) din Codul Penal, constând în neîndeplinirea obligației legale de a furniza informații de interes public pe care le-am solicitat și care, conform legii, trebuiau publicate din oficiu.
Descrierea faptei și circumstanțele săvârșirii acesteia
1. Contextul faptei:
La data de 12.12.2024, am transmis către IGPR, prin e-mail la adresa legea544@politiaromana.ro, o cerere înregistrată sub nr. 207/13.12.2024, în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. Prin această cerere, am solicitat comunicarea următoarelor documente:
– Regulamentul de Organizare și Funcționare (ROF) al IGPR;
– Regulamentul de Organizare și Funcționare al Direcției Control Intern din IGPR;
– Ordinul Ministrului Afacerilor Interne (OMAI) nr. 66/2009 (nesecret, nepublicat).
2. Obligația legală încălcată:
Conform art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001, autoritățile publice, inclusiv IGPR, au obligația de a comunica din oficiu „actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității sau instituției publice”. Această prevedere este clară și lipsită de echivoc, impunând publicarea din oficiu a ROF-ului IGPR și a ROF-ului Direcției Control Intern pe pagina de internet a IGPR, fără a fi necesară o cerere expresă din partea noastră. De asemenea, Anexa nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 (aprobate prin HG nr. 123/2002) menționează explicit „Regulamentul de organizare” ca document ce trebuie afișat la secțiunea „Organizare” a paginii de internet a instituției. În plus, conform art. 7 alin. (1) din Legea nr. 544/2001, autoritățile publice sunt obligate să răspundă în scris la solicitările de informații de interes public în termen de 10 zile sau, în cazuri complexe, maximum 30 de zile, cu notificarea solicitantului în termen de 10 zile dacă termenul inițial nu este suficient.
Conform art. 2 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, doamna comisar-șef Olga Menaev, în calitate de polițist și responsabil Legea 544/2001, este învestită cu exercițiul autorității publice și trebuie să își îndeplinească atribuțiile în limitele competențelor stabilite prin lege. Potrivit art. 3 din aceeași lege, activitatea sa profesională trebuie desfășurată exclusiv pe baza și în executarea legii, cu respectarea principiilor imparțialității și nediscriminării. Mai mult, art. 4 alin. (1) o obligă să respecte drepturile fundamentale și legile țării, inclusiv obligațiile impuse de Legea nr. 544/2001.
3. Comportamentul incriminat:
– Prin răspunsul nr. 296.561 din 09.01.2025, semnat de doamna comisar-șef Olga Menaev, IGPR a refuzat să ne comunice ROF-ul IGPR, invocând că acesta a fost clasificat ca secret de serviciu la momentul emiterii (2010) și că, deși a fost declasificat la 06.11.2019, se află „în proces de actualizare/revizuire”. Refuzul de a furniza documentul solicitat, deși declasificat și obligatoriu a fi publicat din oficiu conform art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 și Anexa nr. 1 la Normele metodologice, reprezintă o neîndeplinire vădită a obligației legale. În calitate de responsabil Legea 544/2001 și semnatar al răspunsului, doamna comisar-șef Olga Menaev nu putea avea niciun dubiu cu privire la această obligație clară, încălcând astfel art. 4 alin. (1) din Legea nr. 360/2002, care o obligă să respecte drepturile noastre fundamentale de acces la informații publice.
– În același răspuns, semnat tot de doamna comisar-șef Olga Menaev, IGPR a refuzat să ne comunice Ordinul Ministrului Afacerilor Interne nr. 66/2009, precizând că „emitentul documentului este Ministerul Afacerilor Interne, motiv pentru care această instituție este singura în măsură să vă răspundă cu privire la acesta”, fără a ne furniza informația solicitată sau a ne notifica în mod corespunzător în termenul legal despre imposibilitatea furnizării acesteia și fără a o transfera efectiv către instituția competentă. Acest refuz constituie o încălcare suplimentară a art. 7 alin. (1) din Legea nr. 544/2001, care obligă autoritatea să răspundă sau să asigure accesul la informație, și contravine principiului imparțialității și al executării legii prevăzut de art. 3 din Legea nr. 360/2002. De asemenea, IGPR nu ne-a oferit informații concrete despre ROF-ul Direcției Control Intern, ceea ce reprezintă o omisiune parțială în furnizarea informațiilor pe care le-am solicitat.
– Conform informațiilor noastre, doamna comisar-șef Olga Menaev și colegii săi din IGPR – Centrul de Informare și Relații Publice (CIRP) ar gestiona un grup de WhatsApp cu responsabilii pe Legea 544/2001 din fiecare inspectorat de poliție teritorial, prin intermediul căruia ea instigă acești responsabili să furnizeze răspunsuri obstrucționiste la solicitările sindicatului nostru, inclusiv prin oferirea unui model de răspuns (responsabilii cu Legea 544/2001 folosesc un cuvânt cod, „reper”, pentru a ascunde acest model de răspuns trimis de CIRP) menit să blocheze accesul la informații de interes public. Această corespondență prin WhatsApp are un caracter ascuns, nefiind înregistrată și arhivată între unitatea centrală și unitățile teritoriale, ceea ce împiedică urmărirea și documentarea actelor de instigare la fapte ilegale. Scopul utilizării acestui canal și al cuvântului cod „reper” este de a permite funcționarilor instigatori din CIRP, inclusiv doamnei comisar-șef Olga Menaev, să rămână ascunși și să evite tragerea la răspundere în cazul în care se dovedește în instanță că un refuz de comunicare a informațiilor publice a fost nelegal. Această practică a fost interzisă expres prin Adresa IGPR nr. 165327 din 07.10.2019, care interzice utilizarea echipamentelor de telecomunicații mobile (smartphone, tablete, etc.) și a aplicațiilor informatice (Facebook Messenger, WhatsApp, Snapchat, etc.) pentru transmiterea informațiilor din activitatea poliției și este, de asemenea, interzisă conform Ordinului MAI nr. 118/2021 privind redactarea și gestionarea documentelor neclasificate, circuitul și promovarea corespondenței la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, intrat în vigoare la 07.10.2021 și aplicabil la data de 01.03.2025, care stabilește reguli stricte pentru circuitul corespondenței oficiale. Acest comportament coordonat, intenționat și ascuns, realizat prin mijloace interzise, agravează caracterul ilicit al refuzului său personal din răspunsul nr. 296.561 din 09.01.2025 și sugerează o practică sistematică de obstrucționare a accesului la informații, încălcând în mod flagrant art. 2 alin. (2) din Legea nr. 360/2002, care interzice exercitarea autorității funcției în interes personal sau contrar legii, precum și art. 3, care impune imparțialitate și respectarea legii.
– Ulterior, prin răspunsul nr. 296.820 din 25.02.2025, semnat de doamna comisar-șef Olga Menaev, IGPR a precizat că ne-a fost comunicat Regulamentul de Organizare și Funcționare al Inspectoratului de Poliție Județean Bacău, ca urmare a Sentinței civile nr. 199/2024 pronunțată de Curtea de Apel București în dosarul nr. 6517/2/2023. De asemenea, prin răspunsul nr. 296.764 din 19.02.2025, semnat tot de doamna comisar-șef Olga Menaev, IGPR a confirmat că ne-a fost comunicat Regulamentul de Organizare și Funcționare al Inspectoratului de Poliție Județean Timiș, ca urmare a Sentinței civile nr. 1897/15.11.2023 pronunțată de Curtea de Apel București în dosarul nr. 6822/2/2023. Aceste comunicări, realizate sub constrângerea instanțelor, demonstrează existența unei jurisprudențe prin care IGPR a fost obligat să furnizeze astfel de documente către noi. Faptul că același semnatar, doamna comisar-șef Olga Menaev, a gestionat toate aceste cazuri – refuzul inițial din 09.01.2025 (inclusiv pentru OMAI nr. 66/2009) și recunoașterea comunicării ulterioare a ROF-urilor IPJ Bacău și IPJ Timiș în 25.02.2025 și, respectiv, 19.02.2025 – întărește caracterul nejustificat și arbitrar al refuzului inițial de a ne comunica ROF-ul IGPR, ROF-ul Direcției Control Intern și OMAI nr. 66/2009.
4. Vătămarea produsă:
Refuzul doamnei comisar-șef Olga Menaev, în calitate de semnatar al răspunsului nr. 296.561 din 09.01.2025, de a ne comunica informațiile solicitate, în special ROF-ul IGPR, ROF-ul Direcției Control Intern și OMAI nr. 66/2009, dintre care primele două trebuiau publicate din oficiu, ne-a cauzat o vătămare a drepturilor legitime de a avea acces la informații de interes public esențiale pentru monitorizarea activității IGPR și apărarea intereselor membrilor noștri. Această vătămare ne-a obligat să apelăm la instanța de judecată pentru a obține acces la informații similare (ex. ROF-urile IPJ Bacău și IPJ Timiș), generând costuri suplimentare și întârzieri nejustificate în exercitarea drepturilor noastre legale. Mai mult, răspunsurile semnate tot de doamna comisar-șef Olga Menaev (nr. 296.820 din 25.02.2025 și nr. 296.764 din 19.02.2025), care confirmă comunicarea ROF-urilor IPJ Bacău și IPJ Timiș, subliniază că IGPR a fost capabil să comunice astfel de documente în alte cazuri, ceea ce face refuzul inițial contrar legii, jurisprudenței stabilite și principiilor prevăzute de Legea nr. 360/2002.
—
Temeiul juridic
Fapta doamnei comisar-șef Olga Menaev întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 alin. (1) din Codul Penal, astfel:
– Subiect activ: Doamna comisar-șef Olga Menaev, funcționar public și polițist în cadrul IGPR, responsabil Legea 544/2001 și semnatar al răspunsurilor (nr. 296.561/09.01.2025, nr. 296.820/25.02.2025 și nr. 296.764/19.02.2025).
– Laturi obiectivă: Neîndeplinirea obligației legale de a publica din oficiu și de a ne comunica la cerere ROF-ul IGPR și ROF-ul Direcției Control Intern, în conformitate cu art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 și Anexa nr. 1 la Normele metodologice, precum și refuzul de a ne comunica OMAI nr. 66/2009, contrar art. 7 alin. (1) din Legea nr. 544/2001, încălcând și obligațiile impuse de art. 4 alin. (1) din Legea nr. 360/2002 privind respectarea drepturilor fundamentale, mai ales în contextul unei jurisprudențe care confirmă obligația IGPR de a furniza astfel de documente (ex. Sentința nr. 199/2024 pentru IPJ Bacău și Sentința nr. 1897/15.11.2023 pentru IPJ Timiș).
– Laturi subiectivă: Intenția directă de a încălca dispozițiile legale, având în vedere că doamna comisar-șef Olga Menaev, ca responsabil Legea 544/2001, avea o reprezentare clară a obligației de publicare din oficiu a ROF-urilor, așa cum rezultă din prevederile explicite ale art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 și Anexa nr. 1 la Normele metodologice, precum și a obligației de a răspunde la cererea privind OMAI nr. 66/2009, dar a refuzat nejustificat să ne furnizeze informațiile solicitate, responsabilitate asumată prin semnarea răspunsului nr. 296.561/09.01.2025. Mai mult, instigarea responsabililor teritoriali prin intermediul grupului de WhatsApp la furnizarea de răspunsuri obstrucționiste, utilizând un canal ascuns, neînregistrat și nearhivat, cu un model de răspuns denumit codificat „reper” pentru a masca intenția ilegală, în ciuda interdicției din Adresa IGPR nr. 165327 din 07.10.2019 și a Ordinului MAI nr. 118/2021, demonstrează o intenție clară și coordonată de a obstrucționa accesul sindicatului la informații de interes public, cu scopul de a evita tragerea la răspundere în cazul constatării nelegalității refuzurilor, încălcând art. 3 din Legea nr. 360/2002, care impune desfășurarea activității în executarea legii și cu imparțialitate.
– Urmarea: Vătămarea dreptului legitim al nostru de acces la informații de interes public, cu consecințe materiale și morale (costuri judiciare, întârzierea accesului la informații).
Conform Deciziei Curții Constituționale nr. 405/2016, infracțiunea de abuz în serviciu presupune încălcarea explicită a unei dispoziții legale, ceea ce este îndeplinit în acest caz prin nerespectarea prevederilor clare ale Legii nr. 544/2001 și ale Legii nr. 360/2002, coroborate cu Adresa IGPR nr. 165327 din 07.10.2019, Ordinul MAI nr. 118/2021 și cu jurisprudența relevantă. De asemenea, conform art. 4 alin. (2) din Legea nr. 360/2002, doamna comisar-șef Olga Menaev răspunde pentru modul în care și-a executat atribuțiile de serviciu, inclusiv pentru refuzul nejustificat care ne-a vătămat.
—
Mijloace de probă
Solicităm organului penal competent care urmează să instrumenteze plângerea noastră administrarea următoarelor probe:
1. Documente:
– Cererea nr. 207/13.12.2024 pe care am transmis-o către IGPR.
– Răspunsul nr. 296.561 din 09.01.2025 al IGPR, semnat de doamna comisar-șef Olga Menaev.
– Răspunsul nr. 296.820 din 25.02.2025 al IGPR, semnat de doamna comisar-șef Olga Menaev, care face referire la comunicarea ROF-ului IPJ Bacău.
– Răspunsul nr. 296.764 din 19.02.2025 al IGPR, semnat de doamna comisar-șef Olga Menaev, care face referire la comunicarea ROF-ului IPJ Timiș.
– Sentința civilă nr. 199/2024 a Curții de Apel București, dosar nr. 6517/2/2023, care stabilește jurisprudența privind obligația IGPR de a comunica ROF-ul IPJ Bacău către noi.
– Sentința civilă nr. 1897/15.11.2023 a Curții de Apel București, dosar nr. 6822/2/2023, care stabilește jurisprudența privind obligația IGPR de a comunica ROF-ul IPJ Timiș către noi.
– Fișa postului doamnei comisar-șef Olga Menaev, pentru a verifica atribuțiile specifice în calitate de responsabil Legea 544/2001.
– Situația cursurilor de specializare și formare în domeniul Legii nr. 544/2001, solicitate de la structura de resurse umane a IGPR, pentru a demonstra competența și cunoștințele sale în aplicarea legii.
– Vechimea doamnei comisar-șef Olga Menaev în funcția de responsabil Legea 544/2001, solicitată de la structura de resurse umane a IGPR, pentru a stabili experiența sa în gestionarea obligațiilor legale aferente acestei poziții.
– Toate costurile reprezentând cheltuieli de judecată plătite reclamanților, în ultimii 5 ani, în procese deschise în baza Legii nr. 544/2001, de către IGPR și inspectoratele de poliție, generate direct sau indirect de conduita obstrucționistă a doamnei comisar-șef Olga Menaev, solicitate de la IGPR, pentru ca Parchetul să aibă o imagine și despre prejudiciile financiare substanțiale aduse statului prin conduita anti-transparentă a celei în cauză.
– Conținutul comunicațiilor din grupul de WhatsApp gestionat de doamna comisar-șef Olga Menaev și colegii săi din IGPR-CIRP, împreună cu responsabilii pe Legea 544/2001 din inspectoratele teritoriale, inclusiv mesajele și modelul de răspuns denumit „reper” furnizat, solicitate de la IGPR sau prin alte mijloace legale (ex. percheziție informatică), pentru a verifica existența și natura instrucțiunilor obstrucționiste adresate responsabililor teritoriali în legătură cu solicitările sindicatului nostru, precum și caracterul ascuns al acestora, menit să împiedice documentarea actelor de instigare.
– Adresa IGPR nr. 165327 din 07.10.2019, care interzice utilizarea aplicațiilor de mesagerie pentru corespondența oficială, solicitată de la IGPR, pentru a demonstra încălcarea reglementărilor interne de către doamna comisar-șef Olga Menaev.
3. Expertiză: Verificarea conformității răspunsurilor IGPR, semnate de doamna comisar-șef Olga Menaev, și a practicilor coordonate prin grupul de WhatsApp cu obligațiile legale din Legea nr. 544/2001 (inclusiv art. 5 alin. (1) lit. a) și Anexa nr. 1 la Normele metodologice), Legea nr. 360/2002, Ordinul MAI nr. 118/2021 și cu practica judiciară stabilită.
—
Cereri
În baza celor expuse, vă rugăm:
1. Să dispuneți începerea urmăririi penale împotriva doamnei comisar-șef Olga Menaev pentru infracțiunea de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 alin. (1) din Codul Penal.
2. Să efectuați cercetările necesare pentru stabilirea tuturor circumstanțelor faptei și a prejudiciului pe care l-am suferit, având în vedere responsabilitatea directă a doamnei comisar-șef Olga Menaev ca semnatar al răspunsurilor (nr. 296.561/09.01.2025, nr. 296.820/25.02.2025 și nr. 296.764/19.02.2025) și ca polițist obligat să respecte Legea nr. 360/2002, precum și faptul că nu putea avea niciun dubiu asupra obligației legale de publicare din oficiu a documentelor solicitate și de a răspunde corespunzător cererii privind OMAI nr. 66/2009, inclusiv prin coordonarea unei practici obstrucționiste prin grupul de WhatsApp, cu caracter ascuns și utilizând cuvântul cod „reper”, în ciuda interdicțiilor din Adresa IGPR nr. 165327 din 07.10.2019 și Ordinului MAI nr. 118/2021.
3. Să ne comunicați soluția adoptată în cauză, conform legii.
Atașamente:
1. Cererea nr. 207/13.12.2024.
2. Răspunsurile IGPR nr. 296.561/09.01.2025, nr. 296.820/25.02.2025 și nr. 296.764/19.02.2025.
3. Copie sentință civilă nr. 199/2024 (dosar nr. 6517/2/2023).
4. Copie sentință civilă nr. 1897/15.11.2023 (dosar nr. 6822/2/2023).
5. Raport cu propunere de clasare nr…………in baza “reperului” trimis de IGPR-CIRP
Cu stima,
SPR Diamantul
Prin presedinte Vitalie Josanu



