Decizia nr. 724/2024 a Curții Constituționale a României, pronunțată pe 19 decembrie 2024 și publicată în Monitorul Oficial pe 31 ianuarie 2025, a declarat neconstituțională impozitarea progresivă a pensiilor de serviciu, inclusiv a pensiilor militare, reglementată de art. 101 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Sunt foarte multe paragrafe remarcabile in decizie si care invita la reflectie!
Insa de departe, cel mai important text al deciziei este la paragraful 110:
“110. Însă, având în vedere cele reţinute în cuprinsul prezentei decizii din perspectiva încălcării securităţii juridice, Curtea constată că, sub aspectul efectelor prezentei decizii, repararea prejudiciului patrimonial cauzat beneficiarilor pensiilor de serviciu aflate în plată se va realiza ex officio, indiferent dacă aceştia au promovat sau nu o acţiune în justiţie, începând cu data introducerii impozitului progresiv în fondul activ al legislaţiei, respectiv începând cu data de 1 ianuarie 2024, cu luarea în considerare, potrivit legii, a modificării plafonului neimpozabil prevăzut de art. 101 din Codul fiscal.”
Cum interpretez eu paragraful 110:
1) Repararea prejudiciului patrimonial:
Beneficiarii pensiilor de serviciu care au fost afectați de aplicarea impozitului progresiv vor primi automat (ex officio) despăgubiri pentru pierderile suferite, fără a fi necesar să inițieze o acțiune în justiție.
2) Perioada vizată:
Repararea prejudiciului se va aplica retroactiv, începând cu data de 1 ianuarie 2024, când impozitul progresiv a fost introdus în legislație.
3) Luarea în considerare a plafonului neimpozabil:
La calcularea despăgubirilor, se va ține cont de modificările plafonului neimpozabil prevăzut de Codul fiscal, care a fost majorat la 3.000 de lei începând cu octombrie 2024.
Acum, o alta intrebare importanta!
Cum se raporteaza decizia CCR nr.724 din 2024, in special ordinul dat de CCR la paragraful 110 de restituire “ex officio” a sumelor “confiscate” de stat, la prevederile art VIII din OUG 156 din 2024 care prevad plata in transe a ” sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti definitive având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituţiile şi autorităţile publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025″?
O decizie CCR nu este hotarare judecatoreasca pentru ca CCR nu face parte din sistemul judecatoresc. Asta inseamna ca ordinul dat de CCR prin decizia 724/2024 nu se supune regulilor de plata in transe si trebuie pus in executare “uno ictu”, de catre Casele de Pensii.
Deci,
Diferente între Decizia CCR nr. 724/2024 și OUG 156/2024 în ceea ce privește modalitatea de restituire a sumelor:
-Decizia CCR 724/2024 prevede că restituirea sumelor se face “ex officio” (din oficiu) si “uno ictu” ( dintr-o data), implicit. Se aplică tuturor beneficiarilor pensiilor de serviciu, indiferent dacă au acționat în justiție sau nu;
-Perioada de restituire începe de la 1 ianuarie 2024;
-OUG 156/2024 se referă la plata în tranșe a sumelor stabilite prin hotărâri judecătorești executorii. Se aplică doar drepturilor de natură salarială recunoscute in perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025.
Emil Pascut
PS: Plafonul de venit neimpozabil lunar de 3.000 de lei reprezintă suma din pensii care este scutită de impozitare. Începând cu 1 octombrie 2024, această valoare a fost majorată de la 2.000 de lei la 3.000 de lei, conform modificărilor aduse Codului Fiscal prin Legea nr. 244/2024. Astfel, impozitul pe venit se aplică doar asupra sumei care depășește acest plafon. De exemplu, pentru o pensie de 4.000 de lei, impozitul de 10% se calculează doar pe diferența de 1.000 de lei (4.000 – 3.000)
Cu tot respectul, aveți perfecta dreptate în aproape tot raționamentul. Excepție face pct 1. Prin “prejudiciu”, eu înțeleg (și probabil și Casele de Pensii Sectoriale vor înțelege la fel) ca vor restitui DOAR sumele reținute “ilegal” peste impozitul de 10%. (deci doar sumele reținute cu titlu de impozit de 15, respectiv 20%). In cate transe se vor restitui banii, cred ca va fi diferit de la CSP la CSP, fct de bugetul fiecareia. Despăgubiri (adică sume in plus peste cele reținute efectiv) ar putea obține doar cei care au dosare pe rolul instantei, pe aceasta tema, și au solicitat acest lucru.
Rămâne de văzut cine a anticipat corect acest aspect.