Demersul de modificare a Legii 223/2015 se apropie cu pași repezi de final. A fost un proces dificil, atat din perspectiva organizarii miscarii sociale destinate să declanșeze motivarea politică cât și din perspectiva redactării continutului normei de modificare. Momentul a fost bun. Lobbyistii s-au organizat mai bine decat in alte dăți, cand frustrările aveau amplitudine doar in spatiul virtual iar in strada erau anemice spre inexistente. Pensionarii militari au inteles (cam târziu, dar tot e mai bine decât niciodata) ca nu pot ” delega” altora (politistilor si cadrelor militare in activitate), sarcina de a iesi in strada pentru apararea drepturilor proprii. Au renunțat in sfârșit la statutul si armele de razboinici online (internetul, tastatura, cana de cafea si papucii de casa) si au venit in numar mare sa isi strige impreuna, nemultumirile in fata Guvernului. Clasa politica, prinsa la inghesuiala, a cedat. Nemultumirile care insotesc textul proiectului sunt mari, fiind generate esential de o lipsa profunda de incredere in buna credinta a clasei politice si a celor de la casele de pensii care vor pune legea in aplicare. Va exista reparatie corecta pentru toate sub-categoriile de pensionari militari? Oare textul contine un mesaj suficient de clar si explicit astfel incat nimeni sa nu iasa in pierdere, sa scapam de diferentierile otravite bagate de Dragnea si Olguta Vasilescu? Vom trai si vom vedea.
Până atunci, cine poate sesiza CCR, în perioada dintre adoptare si promulgare?
Potrivit art 146 din Constitutie, Curtea Constituţională are următoarele atribuţii:
a) se pronunță asupra constituționalității legilor, înainte de promulgarea acestora, la sesizarea Președintelui României, a unuia dintre președinții celor două Camere, a Guvernului, a Înaltei Curți de Casație și Justiție, a Avocatului Poporului, a unui număr de cel puțin 50 de deputați sau de cel puțin 25 de senatori, precum și, din oficiu, asupra inițiativelor de revizuire a Constituției.
Subiectii de drept mentionati la art 146 nu au nevoie sa justifice vreun interes personal pentru sesizarea directa a Curtii. Daca vor si daca au critici de neconstitutionalitate, o pot face. Critica poate privi toata legea de modificare, poate privi doar cateva articole sau poate privi un singur articol.
Orice alt subiect de drept care este nemultumit de un anumit text din legea de modificare, trebuie sa o faca prin intermediul unui proces deschis in instanta, dupa intrarea in vigoare a normei de modificare. Adica va dura minim trei – patru ani ca o astfel de exceptie sa fie judecata de CCR.
Imprejurarile modificarii Legii 223/2015 arata forta de lobby a unui grup bine organizat si activ. Arata ca se pot intampla lucruri pozitive cand o multime relativ dezorganizata, dezbinata, inactiva care valoreaza doar “multi, dar prosti”, reuseste sa se organizeze si se transforma in ” grup organizat, activ in spatiul public, cu voturi multe”.
Nu a fost o organizare ideala, mai ales in partea privind elaborarea normelor propuse. Poate ar fi fost util un “grup de lucru” extraordinar, compus din cei mai buni specialisti in drept (inclusiv fosti lucratori valorosi ai caselor de pensii) care puteau fi gasiti de multimea pensionarilor militari, astfel incat sa existe o viziune unificata si constantă (si nu ezitantă) privind substanta (textul) reglementarii propuse. Tot acest parcurs, cu bune si rele, reprezinta o lectie de invatat si care nu trebuie uitata!
Emil Păscuț