Catre
PARCHETUL DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL NEAMȚ
În atenția: Domnului Procuror Lucian Dieac
Domnule Procuror,
Subsemnații:
- JOSANU VITALIE, CNP ………………., domiciliat în ………………, în calitate de persoană vătămată;
- SINDICATUL POLIȚIȘTILOR DIN ROMÂNIA “DIAMANTUL”, persoană juridică cu personalitate legal dobândită conform sentinței civile nr. 22(PJ)/23.11.2006, pronunțată în dosarul nr. 15033/302/2006 al Judecătoriei sectorului 5, cu sediul social în București, str. Corbita nr. 39, sector 5, CIF 19544011, cont bancar RO 96CECEB31231RON1692764, deschis la CEC – Sucursala Lipscani, București, prin reprezentant legal președinte JOSANU VITALIE,
Atat Persoana fizica Josanu Vitalie cat si Sindicatul avand domiciliul/sediul ales pentru comunicarea actelor de procedură în București, strada Ienachita Vacarescu nr.17A, sector 4, parter, ap 1, tel/fax 0213152826, email petitii.sprdiamantul@yahoo.com, în calitate de persoană vătămată,
formulăm prezenta
PLÂNGERE PENALĂ
Împotriva următorilor făptuitori:
- ALEXANDRU ZAMBARDI, comisar-șef de poliție, Șef Serviciu în cadrul I.G.P.R. – Serviciul Structura de Securitate.
- BARBOȘANU MARIUS CIPRIAN, comisar-șef de poliție, adjunct al Șefului I.P.J. Neamț.
- BODRON PETRICĂ, comisar-șef de poliție în cadrul I.P.J. Neamț.
- ANDONE ANDREEA-GEORGIANA, comisar de poliție în cadrul I.P.J. Neamț.
- COMAN GABRIEL, comisar-șef de poliție, Șef al I.P.J. Neamț.
Sub aspectul săvârșirii infracțiunii de Abuz în serviciu (Art. 297 Cod Penal), faptă constând în îndeplinirea defectuoasă, cu rea-credință, a atribuțiilor de serviciu prin întocmirea, avizarea și înaintarea unei sesizări din oficiu (Dosar 52/118/P/2025) bazate pe fapte mincinoase, faptă care a cauzat o pagubă bugetului de stat (prin consumarea inutilă a resurselor Parchetului) și o vătămare a intereselor noastre legitime si avand in vedere ca fapta a fost comisa in scopul de a hartui sindicatul si a tulbura activitatea sindicatului si a presedintelui de sindicat.
DESCRIEREA FAPTELOR (STAREA DE FAPT)
În drept, fapta de abuz în serviciu a fost săvârșită printr-o succesiune de acte materiale convergente, comise de făptuitorii menționați, după cum urmează:
“Fapta” Sindicatului: La data de 13.02.2025, Sindicatul “Diamantul”, în exercitarea atribuțiilor sale legale de apărare a drepturilor polițiștilor, a publicat pe site-ul propriu (sprd.ro) un articol intitulat „Am depus sesizare penală împotriva ministrului Predoiu…” . Acest articol conținea textul unui Denunț Penal formulat si depus de sindicat, prin presedinte Vitalie Josanu, care critica modul considerat abuziv și discriminatoriu prin care conducerea M.A.I. a reglementat acordarea majorării salariale “Bayraktar” prin OMAI S/84/2024 și S/16/2025 .
Acest act de protest sindical a fost în mod abuziv transformat de către făptuitori într-o faptă penală, prin următoarele acte materiale:
1. Actul material săvârșit de ALEXANDRU ZAMBARDI (Instigare la abuz în serviciu):
La data de 14.02.2025, făptuitorul, în calitatea sa de Șef al Serviciului Structura de Securitate din I.G.P.R., a întocmit și trimis către I.P.J. Neamț adresa nr. 681202 . Prin acest act de serviciu, îndeplinit în mod defectuos, acesta: a) A atestat în mod mincinos că informațiile publicate ca parte a “Denunțului Penal” (referitoare la OMAI S/84/2024 și S/16/2025) ar fi clasificate “secret de serviciu” . b) A solicitat în mod abuziv (instigând) conducerea I.P.J. Neamț să demareze verificări pentru un “posibil incident de securitate” , deși cunoștea (sau trebuia să cunoască, prin natura funcției sale) că informațiile respective sunt, în fapt, nesecrete.
2. Actele materiale săvârșite de BARBOȘANU MARIUS CIPRIAN, BODRON PETRICĂ și ANDONE ANDREEA-GEORGIANA (Coautori la abuz în serviciu):
Ca urmare a instigării făptuitorului Zambardi, la data de 10.03.2025, acești trei făptuitori au întocmit și semnat Procesul-Verbal de Sesizare din Oficiu nr. 800244 . Acest act de serviciu reprezintă elementul central al abuzului, fiind îndeplinit în mod defectuos prin: a) Atestarea unor fapte mincinoase, susținând că fapta Sindicatului “Diamantul” (de a publica online Denunțul Penal) ar întruni elementele constitutive ale infracțiunii de divulgare (Art. 304 Cp) , bazându-se pe teza falsă a caracterului “secret” al informațiilor referitoare la Anexele 18 și 19 la OMAI S/7/2018. b) Încălcarea datoriei de a verifica veridicitatea informațiilor pe care le-au consemnat într-un act oficial de sesizare penală.
În mod deosebit, în sarcina făptuitorului BARBOȘANU MARIUS CIPRIAN, reaua-credință este evidentă. În calitatea sa de adjunct al șefului I.P.J. Neamț, acesta avea cunoștință directă de faptul că Serviciul Resurse Umane (condus de comisar-șef Iosub Constantin Bogdan) emite în mod curent acte administrative nesecrete care conțin informații identice (procente, condiții) cu cele pretins “secrete” din Anexa 18. Este foarte probabil ca făptuitorul Barboșanu să fi avizat sau chiar semnat, în absența titularului (seful IPJ NT), astfel de dispoziții nesecrete, fapt ce demonstrează caracterul deliberat și mincinos al sesizării din oficiu pe care a semnat-o.
3. Actul material săvârșit de COMAN GABRIEL (Complicitate/Abuz în serviciu):
La data de 13.03.2025, făptuitorul, în calitatea sa de Șef al I.P.J. Neamț, a semnat adresa de înaintare nr. 800244 către Parchetul de pe lângă Tribunalul Neamț . Prin acest act de serviciu, îndeplinit defectuos, acesta: a) A validat și și-a însușit conținutul mincinos al Procesului-Verbal de Sesizare din Oficiu întocmit de subordonații săi. b) A dispus transmiterea sesizării false către unitatea de parchet, declanșând în mod nelegal urmărirea penală în Dosarul 52/118/P/2025. Făptuitorul a omis să își exercite atribuția de control și verificare a legalității actelor întocmite de subordonați înainte de a sesiza organele judiciare.
DOVADA CARACTERULUI MINCINOS AL SESIZĂRII
Întreaga construcție faptică a făptuitorilor, bazată pe pretinsul “secret de serviciu” al informațiilor (procente, condiții de acordare a majorării “Bayraktar”), este demontată de practica unitară la nivelul M.A.I., unde aceste informații sunt tratate ca NESECRETE. Anexăm în acest sens multiple dovezi:
- Răspunsul I.P.J. Sibiu nr. 2009876/21.05.2025 : Document nesecret care menționează explicit Anexa 18 și procentul de diminuare de 80% pentru calificativul “bine” , precum și procentele de 14% și 16% .
- Dispoziția D.G.P.M.B. nr. 5343/12.08.2025 : Document nesecret care acordă unui agent o majorare de 22% și citează direct Anexele 18 și 19.
- Dispoziția I.P.J. Sălaj nr. 84935/08.07.2025 : Document nesecret care detaliază majorarea de 14% și condiția de neacordare în caz de sancțiune disciplinară.
- Răspunsul I.P.J. Sălaj nr. 21714/SR/06.06.2025 : Document nesecret care confirmă explicit că una din condițiile din Anexa 18 este “de a nu fi sancționat disciplinar” . Acesta este însoțit de Anexa 1A la DSI Nr. 1/1504, un tabel nesecret care menționează procentul de 25% și motivul suspendării: “sancțiune disciplinară” .
- Dispoziția I.G.P.F. Sighetu Marmației nr. 1217527/06.05.2025 : Document nesecret care citează același O.M.A.I. nr. S/7/2018 și detaliază un procent de 24% și sistarea (suspendarea) plății pe perioada unei sancțiuni disciplinare .
Făptuitorii au ascuns aceste fapte evidente procurorului, susținând în mod fals că informațiile din anexa 18 la OMAI S 7/2018, precum procentele de 14%, 22%, 24%, 25% sau condițiile de diminuare la 80% ori de suspendare pentru sancțiuni, ar fi clasificate. Ei cunoșteau că mii de polițiști și polițiști de frontieră primesc lunar acte administrative nesecrete care conțin aceste date, făcând noțiunea de “secret de serviciu” absurdă, in conditiile in care in realitate, aceste informatii au fost dezvaluite inca din anul 2024, de la emiterea primelor acte de salarizare, emise in aplicarea art VIII din OUG 26/2024.
De altfel, toti faptuitorii erau beneficiari ai acestei majorari si le-au fost aduse la cunostinta, prin acte nesecrete, prevederile pretins secrete din anexa 18 la OMAI S/7/2018. Va rugam sa verificati la unitatile faptuitorilor, daca si cum li s-a adus la cunostinta ca beneficiaza de majorarea prevazuta de art VIII din OUG 26/2024.
URMĂRILE FAPTEI
Prin îndeplinirea defectuoasă a atribuțiilor de serviciu (întocmirea și înaintarea unei sesizări din oficiu bazate pe fapte mincinoase), făptuitorii au cauzat:
- O pagubă bugetului de stat: Consumarea inutilă a resurselor umane și materiale ale Parchetului de pe lângă Tribunalul Neamț, care a fost forțat să instrumenteze Dosarul nr. 52/118/P/2025 timp de peste 7 luni (13.03.2025 – 21.10.2025) , finalizat cu o clasare previzibilă .
- O vătămare a drepturilor și intereselor noastre legitime (atât ale mele, ca persoană fizică – lider de sindicat, cât și ale Sindicatului “Diamantul”). Folosirea instituției sesizării din oficiu a reprezentat o formă de represiune și șicanare, menită să intimideze activitatea sindicală, ca răzbunare pentru denunțul formulat de sindicat împotriva ministrului afacerilor interne.
SOLICITĂRI
Având în vedere cele de mai sus, vă rugăm să dispuneți:
- Începerea urmăririi penale împotriva făptuitorilor identificați pentru infracțiunea de Abuz în serviciu (Art. 297 C.p.).
- Administrarea probatoriului, inclusiv:
- Înscrisurile din Dosarul nr. 52/118/P/2025 al Parchetului de pe lângă Tribunalul Neamț.
- Înscrisurile anexate prezentei: Răspunsul I.P.J. Sibiu , Dispoziția D.G.P.M.B. , Dispoziția I.P.J. Sălaj , Răspunsul I.P.J. Sălaj și Dispoziția I.G.P.F. Sighetu Marmației .
- Solicitarea de la Serviciul Resurse Umane al I.P.J. Neamț a unor dispoziții nesecrete similare, emise în perioada 2024-2025, și verificarea semnăturilor de pe acestea (inclusiv a celor semnate de Barboșanu Marius Ciprian).
- Audierea făptuitorilor și a șefului S.R.U. de la I.P.J. Neamț, comisar-șef Iosub Constantin Bogdan.
Data: 07.11.2025
Semnăturile,
Vitalie Josanu (persoană fizică vătămată)
Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” (prin Președinte, Vitalie Josanu)




