O eroare grava pe care am vazut-o la unele ordine MAI cu caracter normativ, este urmatoarea:

0

O eroare grava pe care am vazut-o in cateva randuri, in 15 ani de monitorizare, la ordine MAI cu caracter normativ, este urmatoarea:

Sunt emise cu aroganta, exclusiv in baza art 7 (5) din OUG 30/2007, fara nici un alt temei de drept suplimentar, ceea ce le face nelegale.

Art. 7 alin. (5) din OUG 30/2007 are urmatorul continut: „În exercitarea atribuţiilor legale, ministrul afacerilor interne emite ordine şi instrucţiuni, care pot avea caracter normativ sau individual.”.

Art. 7 alin. (5) din OUG 30/2007 îi dă ministrului doar denumirea instrumentului (ordin sau instructiune) pentru a face o reglementare. Deci Art 7(5) stabileste doar stiloul (forma, temeiul formal).

Insa expresia ” In exercitarea atributiilor legale” ( ea exista; trebuie sa citim tot articolul, nu doar cat vrem noi) impune existenta unei alte norme de lege, una suplimentara, care sa confere ministrului, COMPETENTA/ATRIBUTIA LEGALA de a norma un anumit domeniu. Si acest al doilea temei de drept va reprezenta ” temeiul material” al ordinului de ministru.

Prin urmare, un ordin de ministru care invoca drept temei doar 7(5) din OG 30/2007 ( adica doar forma) nu este legal intrucat nu respecta conditia esentiala ca ministrul sa fie ” In exercitarea atributiilor legale” ( temeiul material).

Aveti mai jos:

1) un exemplu recent de “temei material” in art VIII din OUG 26/2024 ( adica sa vedeti cum dobandeste ministrul competenta, cand vrea legiuitorul);

2) doua exemple relevante de ordine nelegale, emise doar in baza art 7(5) din OUG 30/2007, fara un temei material suplimentar!

Emil Pascut


Text extras din: OUG 26/2024 – Ordonanţa de urgenţă nr. 26/2024 privind stabilirea unor drepturi specifice personalului Ministerului Apărării Naţionale şi a unor cheltuieli determinate de pregătirea şi executarea unor misiuni în afara teritoriului naţional, în vederea realizării şi menţinerii capabilităţii aferente achiziţiei sistemelor de aeronave fără echipaj uman la bord Bayraktar TB2 şi a altor programe de înzestrare, pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, precum şi pentru adoptarea unor măsuri privind retenţia şi atragerea personalului în aceste domenii

Art. VIII. –

(1) Personalul din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, care participă la realizarea şi menţinerea capacităţii operaţionale a structurilor/unităţilor, pentru îndeplinirea misiunilor specifice, beneficiază de o majorare salarială în cuantum de până la 30% din solda de funcţie/salariul de funcţie/salariul de bază.

(2) Structurile/Unităţile se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.

(3) Perioada, categoriile de personal şi mărimea majorării salariale se stabilesc prin ordin al conducătorului instituţiei.

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here