Ordinul 231/2024 (nesecret, nepublicat, ascuns, care aminteste de celebrele protocoale secrete SRI-DNA) este opera unor incompetenti care nu au aflat ca actele normative nesecrete se publica in Monitorul Oficial, in vederea intrarii in vigoare ( legea 24/2000) si ca se publica pe pagina unitatilor de politie ca acte normative care privesc organizarea si functionarea unitatilor de politie ( Legea 544/2001, art 5). Procurorul General nu are competenta legala de a emite ordine normative care privesc activitatea organelor de cercetare penala. Nici ministrul de interne nu are. Potrivit art 1 din Codul de Procedura Penala: (1) Normele de procedură penală reglementează desfăşurarea procesului penal şi a altor proceduri judiciare în legătură cu o cauză penală. Singurul caz in care legea permite un ordin comun MAI-PICCJ este reglementat in legea 364/2004 a politiei judiciare:
Art. 6. –
(4) Regulamentul privind întocmirea și comunicarea referatului prevăzut la alin. (3) se aprobă prin ordin comun al ministrului afacerilor interne și al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
( deci pana si pentru emiterea unui ordin “comun”, legiuitorul trebuie sa dea explicit aceasta competenta de emitere in comun)
O eroare pe care am vazut-o in cateva randuri la ordine MAI cu caracter normativ este urmatoarea: Sunt emise doar in baza art 7 (5) din OUG 30/2007 fara nici un alt temei de drept suplimentar, ceea ce le face nelegale.
Art. 7 alin. (5) din OUG 30/2007: „(5) În exercitarea atribuţiilor legale, ministrul afacerilor interne emite ordine şi instrucţiuni, care pot avea caracter normativ sau individual.”.
Art. 7 alin. (5) din OUG 30/2007 îi dă ministrului doar instrumentul ( ordin sau instructiune) pentru a face o reglementare. Insa trebuie identificata inca o regula suplimentara in lege care sa-i dea ministrului, competenta sa reglementeze un anumit domeniu.
” In exercitarea atributiilor legale” ( expresie care exista in alin 5 si care nu poate fi ignorata) impune existenta unei alte norme de lege, suplimentara, care sa confere ministrului, competenta de a norma un anumit domeniu ( temeiul material).
Prin urmare, un ordin de ministru care invoca drept temei doar 7(5) din OG 30/2007 -doar temeiul pentru forma – nu este legal intrucat nu respecta conditia esentiala ca ministrul sa fie ” In exercitarea atributiilor legale” ( temeiul material) .
Intrebare : Daca ordinul asta normativ si nesecret (care reglementeaza substantial procedura penala) a fost sustras de la publicare in monitorul oficial, cand intra el in vigoare? Cine stie?
Potrivit art 12 (Intrarea în vigoare a actelor normative) din Legea 24/2000:
(1) Legile şi ordonanţele emise de Guvern în baza unei legi speciale de abilitare intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, sau la o dată ulterioară prevăzută în textul lor. Termenul de 3 zile se calculează pe zile calendaristice, începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, şi expiră la ora 24,00 a celei de-a treia zi de la publicare
(2) Ordonanţele de urgenţă ale Guvernului intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, sub condiţia depunerii lor prealabile la Camera competentă să fie sesizată, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută o dată ulterioară.
(3) Actele normative prevăzute la art. 11 alin. (1), cu excepţia legilor şi a ordonanţelor, intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută o dată ulterioară.
Art. 11. –
(1) În vederea intrării lor în vigoare, legile şi celelalte acte normative adoptate de Parlament, hotărârile şi ordonanţele Guvernului, deciziile primului-ministru, actele normative ale autorităţilor administrative autonome, precum şi ordinele, instrucţiunile şi alte acte normative emise de conducătorii organelor administraţiei publice centrale de specialitate se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Emil Pascut

