Home Articole OBSERVAȚII ȘI OBIECȚII pe marginea proiectului de Ordonanță de Urgență pentru stabilirea...

OBSERVAȚII ȘI OBIECȚII pe marginea proiectului de Ordonanță de Urgență pentru stabilirea unor măsuri referitoare la resursele umane necesare instituțiilor din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională și pentru completarea Codului penal, PLASAT IN PROCEDURA DE TRANSPARENTA DECIZIONALA IN DATA DE 23.06.2025

0

Către: Ministerul Afacerilor Interne

Direcția Informare și Relații Publice

Ref: Proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea Legii 360/2002

privind: Suspendarea raportului de serviciu al polițiștilor

București, 26 iunie 2025

Subsemnata Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul”, persoană juridică cu personalitate legală dobândită conform sentinței civile nr. 22(PJ)/23.11.2006, pronunțată în dosarul nr. 15033/302/2006 al Judecătoriei sectorului 5, cu sediul social în București, str. Corbița nr. 39, sector 5, CIF 19544011, cont bancar RO 96CECEB31231RON1692764, deschis la CEC – Sucursala Lipscani, București, prin reprezentant legal președinte Vitalie Josanu, cu sediul pentru comunicarea actelor de procedură în București, strada Ienăchiță Văcărescu nr.17A, sector 4, parter, ap 1, tel/fax 0213152826, email petitii.sprdiamantul@yahoo.com,

Cu referire la proiectul de Ordonanță de Urgență supus dezbaterii publice privind modificarea art. 27 din Legea 360/2002, prin care se introduce posibilitatea sistării unilaterale a suspendării acordate la cererea polițistului, își exprimă opoziția față de această modificare și solicită respingerea ei în forma propusă.

Observațiile noastre se bazează pe următoarele argumente juridice și constituționale:

  1. Lipsa fundamentului legal actual: Nicăieri în Legea 360/2002 nu se prevede expres că pe timpul suspendării, polițistul trebuie să respecte interdicțiile și incompatibilitățile. Modificarea propusă încearcă să creeze retroactiv această obligație prin metode legislative indirecte, evitând dezbaterea directă asupra principiului.
  2. Încălcarea drepturilor constituționale fundamentale: Modificarea încalcă în mod direct art. 30 (libertatea de exprimare), art. 39 (libertatea întrunirilor), art. 41 (dreptul la muncă) și art. 26 (viața privată) din Constituție, prin aplicarea restricțiilor fără contrapartida beneficiilor statutare.
  3. Contradicția cu propria legislație a pensiilor: Legea 223/2015 prevede că doar 15 ani din 25 trebuie să fie “vechime în serviciu” pentru pensie, acceptând 10 ani de “vechime civilă” liberă de restricții. Această logică contrazice ideea că suspendarea temporară trebuie să rămână sub restricții statutare.
  4. Aplicarea discriminatorie a principiilor: În timp ce polițiști activi cum sunt domnii Bogdan Despescu, Benone Matei și doamna Dorobanțu Ioana ocupă funcții eminamente politice ( Pentru favorizarea domnei Dorobantu se încalcă, prin vointa politica, din sase in sase luni, Codul administrativ pentru menținerea acesteia în funcție, fara concurs)  polițiștii suspendați si neplatiti ar fi “pedepsiți” pentru exercitarea drepturilor si libertati  fundamentale .
  5. Denaturarea institutului suspendării: Suspendarea la cerere, care este un drept al polițistului pentru probleme personale legitime, devine un privilegiu precar supus controlului comportamental total, transformând viața privată în sferă de control institutional.
  6. Strategia legislativă abuzivă (“Calul Troian”): Se folosește acceptabilitatea unei interdicții legitime (activități militare private) pentru a introduce un mecanism general de control asupra tuturor aspectelor vieții private a polițiștilor suspendați.
  7. Incompatibilitatea cu principiile dreptului muncii: Codul Muncii limitează prerogativa disciplinară la “abateri în legătură cu munca”. Pentru polițistul suspendat, care nu prestează muncă și nu primește salariu, nu pot exista asemenea abateri.
  8. Încălcarea testului constituționalității (art. 53): Restricțiile nu sunt necesare într-o societate democratică pentru polițiști neplatit, sunt flagrant disproporționale și anulează în fapt exercitarea drepturilor fundamentale.

Consecințele practice ale modificării: Un polițist suspendat la cerere nu va putea vinde legume la piață pentru supraviețuire, nu va putea exprima opinii politice pe rețelele sociale, nu va putea participa la demonstrații civice, nu va putea candida la consiliul local din satul natal, nu va putea deschide un SRL sau PFA pentru activități comerciale – toate acestea fără să primească vreun beneficiu de la stat.

Soluția constituțională propusă: Dacă se dorește reglementarea aspectelor de securitate națională, modificarea trebuie limitată exclusiv la noua interdicție j) (activități militare private), cu proceduri contradictorii obligatorii și criterii restrictive clare (risc grav și imediat pentru securitatea națională).

În consecință, solicităm:

  1. Respingerea modificării în forma actuală;
  2. Reformularea pentru a viza exclusiv situațiile cu justificare constituțională reală;
  3. Introducerea garanțiilor procedurale adecvate în cazul oricărei intervenții.

Modificarea în forma propusă constituie un atac fundamental la principiile statului de drept democratic și la echilibrul constituțional dintre prerogativele statului și drepturile cetățenilor.

Cu respect,

Pentru Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul”,

Vitalie Josanu
Președinte

Contact pentru comunicări:

Email: petitii.sprdiamantul@yahoo.com

Tel/Fax: 0213152826

Adresă: București, strada Ienăchiță Văcărescu nr.17A, sector 4, parter, ap 1

Această scrisoare de observații este transmisă în cadrul procedurii de transparență decizională conform Legii nr. 52/2003.

No comments

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here