NOTĂ DE PREZENTARE
Condițiile de aplicare a mustrării scrise conform Legii 360/2002 privind Statutul polițistului și efectele din perspectiva acordării majorării “Bayraktar” (art. VIII din OUG 26/2024)
Autor: Emil Păscut, Sindicatul Diamantul
I. Cadru legal
Mustrarea scrisă este una dintre sancțiunile disciplinare care pot fi aplicate polițiștilor conform art. 58 alin. (1) lit. a) din Legea 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare.
II. Definiția mustrării scrise
Conform art. 58 alin. (2), mustrarea scrisă constă în reproșul oficial adresat, în scris, polițistului vinovat.
III. Necesitatea cercetării prealabile și consultării Consiliului de disciplină
A. Obligativitatea cercetării prealabile
Este obligatorie efectuarea cercetării prealabile pentru aplicarea mustrării scrise
- Conform art. 584: “Sancțiunile disciplinare se stabilesc și se dispun numai după cercetarea prealabilă și după consultarea Consiliului de disciplină, denumit în continuare consiliul, cu excepția sancțiunilor prevăzute la art. 58 alin. (1) lit. a) și b), care se pot aplica fără consultarea consiliului“
- Legea prevede explicit exceptarea mustrării scrise doar de la consultarea consiliului, nu și de la cercetarea prealabilă
- Art. 593 lit. c) confirmă această interpretare, prevăzând că după efectuarea cercetării prealabile, persoana care a dispus-o poate aplica direct sancțiunea mustrării scrise
B. Exceptarea de la consultarea Consiliului de disciplină
Mustrarea scrisă se poate aplica fără consultarea Consiliului de disciplină
- Articolul 584 prevede în mod explicit că sancțiunile disciplinare prevăzute la art. 58 alin. (1) lit. a) și b) (mustrarea scrisă și diminuarea salariului) se pot aplica fără consultarea consiliului
- Acest aspect simplifică procedura aplicării mustrării scrise, dar nu elimină cerința efectuării cercetării prealabile
IV. Condițiile de aplicare a mustrării scrise
-
Existența unei abateri disciplinare
- Trebuie să existe o faptă care constituie abatere disciplinară, săvârșită cu vinovăție de către polițist
-
Efectuarea obligatorie a cercetării prealabile
- Conform art. 59 alin. (1), cercetarea prealabilă are ca scop stabilirea existenței/inexistenței abaterii disciplinare și a vinovăției
- Cercetarea se dispune de persoana care a luat cunoștință de săvârșirea faptei ce poate constitui abatere disciplinară
- Actul administrativ prin care se declanșează cercetarea prealabilă trebuie să cuprindă nominalizarea polițistului cercetat și a polițistului care va efectua cercetarea (art. 59 alin. 5)
-
Respectarea termenelor legale
- Sancțiunea disciplinară se dispune în termen de cel mult 6 luni de la data emiterii actului administrativ de declanșare a cercetării prealabile, dar nu mai târziu de 2 ani de la data săvârșirii faptei (art. 60 alin. 1)
- Termenul de 6 luni este termen de prescripție, iar termenul de 2 ani este termen de decădere
-
Criterii de individualizare a sancțiunii
Conform art. 60 alin. (4), la stabilirea sancțiunii se ține seama de:
- Activitatea desfășurată anterior
- Împrejurările în care abaterea disciplinară a fost săvârșită
- Cauzele, gravitatea și consecințele acesteia
- Gradul de vinovăție a polițistului
- Recunoașterea săvârșirii faptei care face obiectul cercetării prealabile
- Preocuparea pentru înlăturarea urmărilor faptei comise
-
Emiterea actului administrativ de sancționare
Conform art. 60 alin. (6), actul administrativ trebuie să cuprindă:
- Descrierea faptei care constituie abatere disciplinară și încadrarea juridică
- Precizarea prevederilor legale încălcate
- Motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate
- Sancțiunea disciplinară și temeiul legal
- Termenul și persoana competentă pentru soluționarea unei eventuale contestații
- Instanța competentă pentru contestarea actului administrativ
- Alte date și elemente necesare
-
Persoana competentă să aplice sancțiunea
- Sancțiunea se dispune prin act administrativ al persoanei care a dispus efectuarea cercetării prealabile (art. 60 alin. 5)
V. Procedura simplificată pentru mustrarea scrisă
- După efectuarea cercetării prealabile, conform art. 593 lit. c), persoana care a dispus cercetarea poate aplica direct măsura prevăzută la art. 581 sau sancțiunea mustrării scrise
- Aceasta reprezintă o procedură simplificată, care nu necesită consultarea Consiliului de disciplină, dar care totuși presupune efectuarea cercetării prealabile
VI. Procedura de contestare
- Polițistul poate contesta sancțiunea disciplinară în termen de 10 zile lucrătoare de la data luării la cunoștință (art. 61 alin. 1)
- Contestația se adresează șefului unității ierarhic superioare
- Efectele sancțiunii disciplinare se suspendă până la emiterea deciziei motivate de soluționare a contestației
VII. Perioada de aplicabilitate a sancțiunii
Conform art. 627, polițistul se află sub efectul sancțiunii disciplinare de mustrare scrisă timp de 6 luni de la aplicare.
VIII. Efectele mustrării scrise asupra majorării “BAYRAKTAR”
Polițiștii aflați sub efectul unei sancțiuni disciplinare nu beneficiază de majorarea salarială prevăzută de art. VIII din OUG nr. 26/2024
A. Majorarea “BAYRAKTAR” – cadru legal
Conform răspunsurilor oficiale ale IPJ Hunedoara, IPJ Bistrița-Năsăud și IGPR:
- Majorarea salarială este prevăzută de art. VIII din OUG nr. 26/2024 privind stabilirea unor drepturi specifice personalului Ministerului Apărării Naționale
- Actele normative de aplicare sunt Ordinul viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne nr. S/84 din 31.05.2024 și nr. S/16 din 23.01.2025
- Aceste acte completează Ordinul MAI nr. S/7/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea personalului militar, polițiștilor și personalului civil din MAI
B. Condițiile de acordare a majorării salariale
Pentru a beneficia de majorarea salarială (cunoscută informal ca “BAYRAKTAR”), personalul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Să nu se afle sub efectul vreunei sancțiuni disciplinare – conform pct. 2 lit. b din anexa nr. 18 la Ordinul M.A.I. S/7/2018, cu modificările și completările ulterioare
- Să fi participat la evaluările la pregătirea de specialitate, educație fizică și sport și la ședințele de tragere cu armamentul
- Să nu se fi dispus împotriva acestuia punerea în mișcare a acțiunii penale pentru infracțiune săvârșită cu intenție
- Să nu desfășoare alte activități decât cele profesionale aferente funcției îndeplinite la nivelul unității/structurii/instituției, în timpul programului normal de lucru (cu excepția situațiilor de reprezentare sindicală)
C. Cuantumul majorării salariale
Conform informațiilor din răspunsurile instituțiilor de poliție la petițiile adresate:
- Pentru un calificativ de “foarte bine”, procentul majorării salariale este de 100% din majorarea prevăzută
- Pentru un calificativ de “bine”, procentul majorării salariale este de 80% din majorarea prevăzută
- În cazul polițiștilor aflați sub efectul unei sancțiuni disciplinare, inclusiv mustrare scrisă, aceștia nu beneficiază deloc de majorarea salarială, indiferent de calificativul de evaluare
D. Procedura administrativă pentru producerea efectului financiar
Important: Pentru producerea efectului financiar (sistarea majorării “BAYRAKTAR”) este necesară emiterea și comunicarea către polițistul sancționat a unui act administrativ specific.
Conform răspunsurilor oficiale furnizate de IPJ Hunedoara (nr. 12845/23.06.2025), IPJ Bistrița-Năsăud (nr. 29.834/23.06.2025) și IGPR – Centrul de Informare și Relații Publice (nr. 297.317/23.06.2025):
- În situația în care se constată incidența vreunei situații de acordare/reducere/sistare a majorării salariale prevăzute de OUG nr. 26/2024, sunt emise acte administrative potrivit competențelor de gestiune a resurselor umane
- Aceste acte administrative sunt aduse la cunoștința personalului în cauză, pe bază de semnătură
- Prevederile Anexei nr. 18 și Anexei nr. 18A la Ordinul MAI nr. S/7/31.01.2018 stipulează în mod expres condițiile de acordare/reducere/sistare a majorării salariale
Observație: Până când Sindicatul nu a criticat public practica defectuoasă de ascundere a actelor administrative de reducere/sistare a majorării Bayraktar, acestea nu se comunicau polițiștilor sancționați disciplinar, aceștia fiind împiedicați să se informeze și să conteste, eventual.
E. Consecințe financiare directe
Aplicarea unei mustrări scrise conduce la pierderea integrală a majorării salariale “BAYRAKTAR” pentru întreaga perioadă în care polițistul se află sub efectul sancțiunii (6 luni), însă această pierdere operează doar după emiterea și comunicarea actului administrativ specific.



