Cătălin Predoiu: prim-ministrul, vice-prim-ministrul, ministrul si presedintele PNL care conduce un sistem de sclavie modernă în Poliția de Frontieră

0

În spatele imaginii falsificate de ministru merituos si competent al Ministerului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu gestionează un sistem care perpetuează practici de sclavie modernă, forțând polițiștii de frontieră să presteze zeci de ore consecutive de muncă ( faimoasa permanenta de la domiciliu), fără compensații adecvate și cu încălcarea flagrantă a legislației naționale și europene.

“Ați urmărit să fraudați” – acuzația directă a agentului Rusu

Într-o solicitare oficială către MAI, IGPF, Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmației, agentul șef principal Alin Sebastian Rusu a formulat una dintre cele mai directe acuzații la adresa conducerii instituției, afirmând fără echivoc: ” prin obligarea subsemnatului să asigur fără plată permanența echipei CFL de la domiciliu, în afara programului normal de muncă plătit, ați urmărit să fraudați:

  • dispozițiile legale imperative care obligau ca continuitatea serviciului de poliție să fie asigurată de unitate, prin rotația polițiștilor (program în ture)
  • art 39 din lege 360/2002 și art 42 din OMAI S/108/2011
  • obligația dvs. de plata a orelor de muncă prestate de polițiști în beneficiul angajatorului.”

Această acuzație directă, formulată într-un document oficial, reprezintă o dovadă clară a conștientizării de către agenți a abuzurilor la care sunt supuși și a hotărârii de a le contesta, în ciuda riscurilor.

Ani de muncă forțată neplătită

Scrisoarea lui Alin dezvăluie amploarea reală a sistemului abuziv: polițistul a solicitat “o adeverință din care să rezulte, pentru fiecare lună din ultimii 3 ani, numărul de ore neplătite în care am fost obligat să fac parte din echipa de cercetare la fața locului, în afara programului de muncă, când mă aflam în timpul meu liber, de recuperare și odihnă.”

Mai mult, el a solicitat o defalcare precisă a orelor de permanență neplătite:

  • orele de așteptare la domiciliu, în afara programului regulat de muncă, prestate în intervalul ora 16:00-ora 08:00
  • orele de așteptare la domiciliu prestate în zilele de sâmbătă, duminică și zile de sărbători legale.

(Nu va bucurati, nu au raspuns! Toate cele trei institutii sesizate – MAI, IGPF, ITPF- au refuzat sa comunice lui Alin, numarul de ore impuse ca permanenta neplatita de la domiciliu)

“Secretizarea ordinului S/108/2011 s-a dispus fraudulos”

Explicând motivele pentru care ordinul care reglementează permanența a fost clasificat abuziv, agentul Rusu afirmă fără menajamente: “În fapt, în opinia mea, secretizarea ordinului s-a dispus fraudulos, în scopul de a supune polițiștii la muncă forțată și neremunerată, urmărindu-se îngrădirea accesului la informație, la opinie și la justiție al polițiștilor victime ale muncii forțate și neremunerate, inclusiv urmărindu-se îngrădirea posibilității victimelor de a solicita consultanță de la sindicate și avocați.”

Această afirmație este întărită de solicitarea de declasificare a OMAI S/108/2011, pe baza art. 20 din legea 182/2002, întrucât “nu există niciun prejudiciu demonstrabil care să fie produs unei persoane, dacă norma ar fi adusă la cunoștința publică.”

Prejudiciul economic – o sumă uriașă

Alin Rusu ridică o întrebare șocantă despre dimensiunea financiară a acestui sistem abuziv. El a cerut MAI, IGFP SI ITPF SIGHETU MARMATIEI sa ii comunice: “Să îmi comunicați care este suma pe care ați economisit-o în fiecare an din ultimii 9 ani, prin obligarea subsemnatului să asigur permanența echipei CFL de la domiciliu, în afara programului de muncă recunoscut și plătit de dvs.”

Nu a raspuns niciuna din cele trei institutii!

Mai mult, agentul solicită calculul și plata tuturor acestor ore din ultimii 3 ani în care a fost obligat să asigure permanența echipei CFL de la domiciliu, din timpul său liber, fără să fie plătit.

Dovada concretă: graficul oficial al sclaviei moderne

Documentul oficial de planificare a polițiștilor cu atribuții de cercetare la fața locului pentru luna MARTIE 2025, aprobat de șeful Sectorului Poliției de Frontieră Siret, comisarul șef Silviu Diaconescu, și întocmit de adjunctul său, comisarul șef Dănuț Tcaciuc, reprezintă dovada incontestabilă a abuzurilor din sistem.

La poziția 4, marcată vizibil, se află agentul șef principal Rusu Alin, cu 6 “X”-uri pe grafic – fiecare “X” reprezentând, conform notei explicative de la subsolul documentului, o tură completă de 24 de ore. “Intervalul orar zilnic în care se asigură echipele de cercetare la fața locului începe de la orele 08:00 și se încheie a doua zi la 08:00,” se specifică în mod explicit.

Pentru luna martie 2025, Agentul șef principal Rusu Alin a fost programat pentru 6 ture echipa CFL de câte 24 de ore (în zilele 4, 8, 12, 16, 20 și 24 și 29), ceea ce înseamnă 144 de ore. Acestea se adaugă la programul normal de lucru de 8 ore pe zi, timp de 16 zile lucrătoare în aceeași lună, rezultând un total de 272 de ore de muncă într-o singură lună.

Calculul se împarte astfel:

Total: 144 + 128 = 272 ore de muncă în martie 2025

6 ture echipa CFL × 24 ore = 144 ore

16 zile lucrătoare × 8 ore = 128 ore (program normal de lucru)

Acțiunea în justiție împotriva secretizării abuzive a reglementărilor

Sătul de abuzuri, agentul șef principal Rusu Sebastian-Alin a luat o decizie fără precedent: A formulat cerere de chemare la judecata a Ministerului Afacerilor Interne, Inspectoratului General al Poliției de Frontieră și Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmației, cerând declasificarea Ordinului Ministrului Afacerilor Interne nr. S/108/2011 privind serviciul de permanență și accesul în unitățile MAI.

Cererea de chemare la judecata formulata catre Curtea de Apel Suceava dezvăluie un aspect șocant al sistemului abuziv: ordinul care reglementează permanența, aplicat miilor de polițiști, este clasificat abuziv drept “secret de serviciu” – o metodă de a ascunde ilegalitățile și de a face imposibilă contestarea lor.

“Clasificarea acestui ordin îmi limitează accesul la informații esențiale privind drepturile și obligațiile mele de serviciu, mă împiedică să consult specialiști juridici independenți pentru interpretarea corectă a prevederilor care îmi afectează condițiile de muncă, și creează un dezechilibru de putere nejustificat între conducere și polițiști,” arată agentul Rusu în cererea de chemare în judecată.

Mai grav, “acest dezechilibru este folosit de conducere pentru a constrânge polițiștii să presteze permanență de la domiciliu, neplătită și având caracter de muncă forțată, întrucât este impusă prin cercetări și sancțiuni disciplinare și pecuniare, toate cu caracter ilegal.”

Logica absurdă: “Nu ai prestat activitate în interesul angajatorului”

Pentru a justifica refuzul de a plăti orele suplimentare, conducerea Poliției de Frontieră folosește o logică absurdă: “deși nu ați prestat această activitate în interesul angajatorului, nu poate fi considerată muncă suplimentară prestată peste programul normal de muncă.”

Absurditatea este evidentă: dacă nu este în interesul angajatorului, de ce sunt polițiștii obligați să presteze acest serviciu și sancționați disciplinar când nu răspund la chemări în timpul lor liber?

Represalii financiare mascate prin secrete de serviciu

Documentele pregatite pentru instanță dezvăluie un mecanism diabolic de represalii financiare împotriva polițiștilor care îndrăznesc să conteste sistemul.

“În anul 2025 am fost cercetat disciplinar de două ori (și sancționat o dată, a doua cercetare este încă în curs) pentru că nu m-am supus chemărilor angajatorului ITPF SIGHETU MARMAȚIEI, în perioada în care eram planificat ilegal, în contra art 42 din OMAI S/108/2011, să asigur permanența echipei CFL de la domiciliu, în afara programului de muncă și fără nicio compensație,” arată agentul Rusu.

În urma sancționării, polițistul a pierdut majorarea acordată prin OUG 26/2024 – o formă mascată de amendă financiară, aplicată abuziv prin mecanisme clasificate.

“Sclavii sunt doar polițiștii operativi”

Sistemul abuziv vizează selectiv anumite categorii de personal, în special pe cei din structurile operative de politie judiciara si de criminalistica. “Sclavii sunt doar polițiștii operativi!” – concluzionează reprezentanții sindicali.

Absurditatea clasificării: norme secrete pentru cetățenii obișnuiți

Cererea de chemare în judecată dezvăluie un aspect de-a dreptul absurd: OMAI S/108/2011 reglementează inclusiv procedura de acces a cetățenilor în unitățile de poliție, dar este clasificat ca “secret de serviciu”.

“Cetățenii care doresc să intre într-o unitate de poliție trebuie să respecte reguli pe care nu le pot cunoaște, deoarece sunt ‘secret de serviciu’,” subliniază ironic agentul Rusu, adăugând că “în fiecare an, zeci de mii de cetățeni intră în unitățile de poliție pentru rezolvarea unor probleme personale sau ale statului, inclusiv parlamentari, magistrați procurori, corespondenți de presă, fotoreporteri, operatori radio și de televiziune – toți aceștia fiind supuși unor reguli ‘secrete’ de acces.”

De la promisiuni clare la realitatea abuzivă: permanența forțată

Ironia situației actuale este cu atât mai dureroasă cu cât, în 2018, agentul Rusu Sebastian-Alin primea asigurări oficiale că nu va fi obligat să efectueze permanență neplătită la domiciliu. Documentele din acea perioadă, obținute de la Inspectoratului Teritorial al Poliției de Frontieră Sighetu Marmației, sunt edificatoare.

În ianuarie 2018, ITPF Sighetu Marmației îi comunica oficial agentului: “temerea dumneavoastră de a fi planificat în 2018 pentru activitatea de permanență neremunerată la domiciliu este neîntemeiată.”

Șapte ani mai târziu, sub mandatul ministrului Predoiu, aceleași practici neconforme cu legea nu doar că persistă, dar s-au intensificat până la nivelul unor abuzuri sistematice, punând în pericol sănătatea fizică și psihică a polițiștilor și, implicit, securitatea frontierelor.

Ministrul care delegă totul, dar nu-și asumă nimic

În ciuda abuzurilor evidente, ministrul Predoiu pare să fi adoptat o strategie de delegare excesivă a responsabilităților, păstrându-și mâinile curate în timp ce subalternii implementează practici abuzive. Un ordin din 17 octombrie 2023, semnat de Predoiu și obținut de Sindicatul “Diamantul”, dezvăluie modul în care ministrul și-a delegat competențele în materie de resurse umane către secretarul general și secretarii de stat.

“Să fii ministru la MAI e mai ușor decât șef de post! Delegi tot ce mișcă și ești liber!” – este caracterizarea acidă făcută de Sindicatul “Diamantul” într-o postare recentă.

O eroare care nu trebuie repetată în noul guvern

În contextul formării noului guvern, informațiile despre menținerea lui Cătălin Predoiu în funcția de ministru al Afacerilor Interne trezesc îngrijorări serioase. Președintele Nicușor Dan și Ilie Bolojan, figuri-cheie în negocierile pentru noul cabinet, ar comite o gravă eroare menținându-l pe Predoiu la conducerea MAI.

Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” a lansat deja o invitație publică către toate sindicatele din poliție pentru a transmite o scrisoare deschisă adresată Președintelui României și domnului Ilie Bolojan, prin care să protesteze împotriva intenției de a menține în noul Guvern, în funcția de ministru al MAI, pe domnul Cătălin Predoiu.

“În perioada mandatului său, domnul Predoiu s-a dovedit un ministru inexistent, care nu a întreprins niciun demers minimal de reformare a MAI și a încurajat exacerbarea autoritarismului,” se arată în invitația sindicatului.

Menținerea lui Predoiu ar transmite un semnal dezastruos către angajații MAI: că abuzurile, ilegalitățile și sistemul de permanență forțată – această formă modernă de sclavie instituțională – sunt acceptate și vor continua sub noul guvern.

Concluzie: Cătălin Predoiu, ministrul care patronează sclavia modernă

În calitate de ministru al Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu poartă responsabilitatea ultimă pentru sistemul abuziv de permanență forțată din Poliția de Frontieră – o formă de sclavie modernă mascată sub eufemisme administrative și protejată prin secretizare excesivă.

Fie că prin delegare excesivă, fie prin dezinteres, fie prin complicitate activă, ministrul a permis perpetuarea unui sistem care încalcă flagrant drepturile fundamentale ale angajaților și legislația europeană, împiedicând contestarea acestor abuzuri prin clasificarea abuzivă a actelor normative relevante.

Rămâne de văzut dacă vocea acestor sclavi moderni ai statului român va fi auzită în justiție, sau dacă sistemul de permanență forțată va continua să funcționeze sub patronajul tacit al ministrului Predoiu, cu prețul epuizării fizice și psihice a celor care ar trebui să asigure securitatea frontierelor României.

Vasile RAVEN

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here