Sindicatul Polițiștilor din România DIAMANTUL  a solicitat oficial M.A.I. să respecte legislația și interpretările obligatorii ale ÎCCJ astfel încât toți polițiștii să beneficieze de sporul de condiții grele(antenă) și pe perioada concediilor de odihnă

0

La data prezentei, drepturile salariale încasate pe perioada concediilor de odihnă de către funcţionarii publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne sunt reglementate de art. 37 alin. (1) din O.G. nr. 38/2003.

Executarea acestei prevederi legale a fost restrânsă nelegal de către MAI- vprin Ordinul M.A.I. nr. S/7/2018 pentru aprobarea normelor metodologice privind aplicarea normelor legale referitoare la salarizarea personalului militar, poliţiştilor şi personalului civil din Ministerul Afacerilor Interne – care a stabilit că pe perioada concediilor de odihnă se acordă doar drepturile care nu se plătesc în raport de timpul lucrat, pe baza unor pontaje lunare.

Această interpretare restrictiva oferită prin actul normativ de punere în aplicare (Ordinul M.A.I. nr. S/7/2018 ) nu este în acord cu interpretarea oficială a prevederilor art. 7 din Directiva 2003/88/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind anumite aspecte ale organizării timpului de lucru, oferită de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, în cauza C-155/10, Williams și alții c. British Airways plc., în soluționarea căreia Curtea a pronunțat o hotărâre prealabilă, stabilind că dreptul la concediu plătit este respectat atunci când salariatul se poate bucura în timpul concediului de condiții financiare similare celor de care beneficiază în timpul desfășurării activității, urmând a fi luat în considerare „orice incovenient legat în mod intrinsec de executarea sarcinilor care revin lucrătorului potrivit contractului său de muncă și care este compensat printr-o sumă de bani ce intră în calculul remunerației globale a lucrătorului ”.

          Potrivit celor reţinute de instanţa supremă în Decizia nr. 23/2021- RIL, sporurile pentru condiţii periculoase sau vătămătoare şi pentru condiţii grele de muncă, prevăzute de art. 12 alin. (2) lit. a) şi b) din Anexa nr. VI la legea-cadru nr. 153/2017, sunt sporuri permanente cu caracter variabil şi trebuie să facă parte din remuneraţia plătită pe perioada concediilor de odihnă efectuate funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei în măsura în care aceştia au beneficiat de sporurile respective în perioada de activitate.

          Având în vedere această calificare oficială a sporurilor prevăzute de art. 12 alin. (2) lit. a) şi b) din Anexa nr. VI la legea-cadru nr. 153/2017 ca fiind sporuri permanente dar variabile potrivit pontajelor lunare, Sindicatul Poliţiştilor din România DIAMANTUL, reprezentând interesele membrilor de sindicat, a demarat o serie de acţiuni în instanţele din România, în vederea recunoaşterii dreptului funcţionarilor publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne de a beneficia, pentru perioadele de concediu de odihnă efectuate, de o remuneraţie în care să fie inclusă şi sporurile pentru condiţii periculoase sau vătămatoare şi pentru condiţii grele de muncă, în măsura în care aceştia au beneficiat de aceste drepturi în perioada de activitate.

                 Instanţele naţionale investite cu aceste cereri de chemare la judecată au admis cererile, de referinţă fiind:

  • – Sentința Civilă nr. 410/2024 din 29.04.2024 a Tribunalului Sălaj, prin care Inspectoratul de Poliție Județean Sălaj a fost obligat să recalculeze și să plătească membrilor de sindicat diferențele salariale rezultate din neincluderea sporurilor pentru condiții periculoase/vătămătoare și condiții grele de muncă în remunerația aferentă concediilor de odihnă. Decizia a fost confirmată prin Decizia Civilă nr. 258/27.03.2025 a Curții de Apel Cluj, care a respins recursul IPJ Sălaj ca nefondat și a obligat instituția la plata cheltuielilor de judecată.
  • Tribunalul Brăila: Sentința civilă nr. 210/Fca/2023 (08.05.2023), definitivă prin Decizia Civilă nr. 817/2023 a Curții de Apel Galați
  • Tribunalul Brăila: Sentința Civilă nr. 152/2024, definitivă prin Decizia Civilă nr. 823R/2024 a Curții de Apel Galați
  • Tribunalul Galați: Sentința Civilă nr. 171/2023, definitivă prin Decizia Civilă nr. 116/2024 a Curții de Apel Galați
    • – Tribunalul Vrancea: Sentința Civilă nr. 526/2023, definitivă prin Decizia Civilă nr. 535/2024 a Curții de Apel Galați

Recent, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a pronunțat Decizia Î.C.C.J. nr. 73/2025 – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, obligatorie potrivit art. 521 alin. 3 din Codul de procedură civilă, prin carea stabilit definitiv că sintagma ,,şi celelalte drepturi băneşti avute din cuprinsul art. 37 alin. (1) din O.G. 38/2003  a fost interpretată contrar legislaţiei naţionale superioare şi legislaţiei supranaţionale de către M.A.I., prin Ordinul M.A.I. nr. S/7/2018 pentru aprobarea normelor metodologice privind aplicarea normelor legale referitoare la salarizarea personalului militar, poliţiştilor şi personalului civil din Ministerul Afacerilor Interne.

Potrivit interpretării oficiale şi obligatorii oferită de instanţa supremă, raţionamentul reţinut în Decizia Î.C.C.J. 23/2021 RIL este aplicabil şi funcţionarilor publici cu statut special din cadrul M.A.I., astfel că norma specială – art. 37 alin. 1 din O.G. nr. 38/2003 se completează cu norma generală – art. 150 alin. 1 din Codul Muncii, context în care poliţiştii din cadrul M.A.I., beneficiază de includerea tuturor sporurilor permanente în drepturile salariale aferente perioadelor concedii de odihnă efectuate, inclusiv cuantumurile sporurilor de condiţii periculoase sau vătămătoare şi condiţii grele de muncă, în măsura în care au beneficiat de aceste sporuri în perioada de activitate.

Având în vedere aceste aspecte, în temeiul art. 29 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social am solicitat M.A.I.:

  1. 1. elaborarea și promovarea unui proiect de Ordonanță de Urgență prin care să se recunoască tuturor polițiștilor din M.A.I. și să se acorde retroactiv, începând cu 06.05.2022, diferențele salariale rezultate prin includerea sporurilor pentru condiții periculoase sau vătămătoare și pentru condiții grele de muncă în drepturile aferente concediilor de odihnă efectuate;
  2. 2. modificarea urgenta a Ordinului MAI nr. S/7/2018 pentru alinierea cu legea superioara și interpretarea jurisprudențială, inclusiv cu cele arătate în Decizia ÎCCJ nr. 73/2025, astfel încât toți funcționarii publici cu statut special din M.A.I. să beneficieze pe viitor, fără nicio obstrucție, de includerea acestor sporuri în drepturile aferente concediilor de odihnă;

În concluzie, Sindicatul Polițiștilor din România DIAMANTUL efectuează demersuri la Ministerul Afacerilor Interne vizând recalcularea drepturilor salariale încasate de TOȚI polițiștii nu doar pentru membrii de sindicat !

Cu stimă,

Prim-vicepreședinte

ANDREI Marius

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here