Home Uncategorized Sindicatul Diamantul solicită sancționarea responsabililor pentru ilegalitățile din organizarea IPJ-urilor

Sindicatul Diamantul solicită sancționarea responsabililor pentru ilegalitățile din organizarea IPJ-urilor

0

11 martie 2025

O bombă cu ceas în organizarea Poliției Române: Sute de polițiști lucrează în structuri care nu există legal

Astăzi, Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” a înaintat Ministerului Afacerilor Interne o petiție oficială prin care solicită tragerea la răspundere disciplinară a funcționarilor responsabili de una dintre cele mai grave ilegalități din organizarea instituțională a Poliției Române din ultimii ani.

În urma unor ample verificări și a obținerii, prin hotărâri judecătorești definitive, a Regulamentelor de Organizare și Funcționare (ROF) ale mai multor Inspectorate Județene de Poliție, Sindicatul Diamantul a descoperit că trei structuri importante în care își desfășoară activitatea sute de polițiști nu există din punct de vedere legal:

  • Structurile de Siguranță Școlară (cca. 300 de polițiști)
  • Structurile de Pregătire Profesională
  • Structurile de Protecția Animalelor

Ilegalitate la nivel național

Situația este cu atât mai gravă cu cât aceste structuri funcționează de facto la nivel național, au șefi numiți în funcții, concursuri organizate, polițiști transferați sau încadrați – toate acestea în absența temeiului legal fundamental care să le ateste existența: Regulamentul de Organizare și Funcționare al fiecărui inspectorat.

“Este inacceptabil ca în anul 2025, aproximativ 300 de polițiști din siguranța școlară, la care se adaugă cei din celelalte structuri menționate, să își desfășoare activitatea într-un vid legal, fiind numiți în funcții în structuri care, conform ROF-urilor, nu există. Acest lucru ridică semne de întrebare serioase asupra legalității tuturor actelor întocmite de acești polițiști în exercitarea atribuțiilor de serviciu”, a declarat Vitalie Josanu, președintele SPR Diamantul.

Responsabilii identificați

În petiția adresată ministrului Cătălin Predoiu și secretarului de stat Bogdan Despescu, Sindicatul Diamantul indică drept principal responsabil pentru această situație pe chestor principal de poliție Valentin Minoiu, Directorul General al Direcției Generale Management Resurse Umane din MAI.

“Conform OMAI nr. 105/2013, responsabilitatea pentru controlul asupra respectării prevederilor regulamentelor de organizare și funcționare, disciplinei de stat, precum și asupra legalității modificărilor organizatorice revine direct Direcției Generale Management Resurse Umane. Este inadmisibil ca structuri înființate încă din 2020 să nu fie incluse în documentele fundamentale care reglementează organizarea IPJ-urilor”, se arată în petiție.

Gravitatea situației și implicațiile legale

Din perspectivă juridică, consecințele acestei situații sunt devastatoare:

  1. Toate actele de numire în funcție ale polițiștilor din aceste structuri sunt viciate de nelegalitate, fiind emise pentru structuri care nu există conform ROF-urilor
  2. Fișele posturilor sunt completate “aleatoriu”, cu încălcarea prevederilor OMAI nr. 140/2016
  3. Există riscul ca actele întocmite de polițiștii din aceste structuri să fie contestate în instanță pe motiv de nelegalitate

Acțiuni judiciare viitoare

Sindicatul Diamantul a anunțat că, în funcție de răspunsul autorităților, va considera și alte căi legale de acțiune, inclusiv sesizarea organelor de urmărire penală.

“Ne aflăm în fața unei situații în care putem vorbi despre posibile fapte de neglijență în serviciu sau chiar fals intelectual, având în vedere că s-au emis acte oficiale care atestă existența unor structuri care de fapt nu există legal. Vom folosi toate mijloacele legale pentru a obține tragerea la răspundere a celor vinovați și remedierea urgentă a acestei situații”, a precizat Vitalie Josanu.

Document integral

În continuare vă prezentăm integral conținutul petiției adresate conducerii MAI, prin care se solicită sancționarea disciplinară a responsabililor și măsuri urgente pentru legalizarea situației celor trei structuri.


Notă: Petiția completă adresată ministrului Afacerilor Interne și secretarului de stat Bogdan Despescu poate fi consultată mai jos.

SINDICATUL POLIȚIȘTILOR DIN ROMÂNIA “DIAMANTUL”

Sediul social: București, Str. Corbița nr. 39, Sector 5
Sediul pentru comunicare: București, Str. Ienăchiță Văcărescu nr. 17A, Sector 4, parter, ap. 1
CIF: 19544011
Tel/Fax: 0213152826
Email: petitii.sprdiamantul@yahoo.com

Nr. 225/VJ / 11.03.2025

Către,

MINISTERUL AFACERILOR INTERNE

Piața Revoluției nr. 1A, sector 1, București

În atenția:

  • Domnului Ministru Cătălin PREDOIU
  • Domnului Secretar de Stat Bogdan DESPESCU

Referitor la: Solicitare de măsuri disciplinare și administrative urgente privind neincluderea structurilor de siguranță școlară, pregătire profesională și protecția animalelor în Regulamentele de Organizare și Funcționare ale IPJ-urilor


Stimate Domnule Ministru,

Subscrisa, Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul”, persoană juridică cu personalitate legală dobândită conform Sentinței Civile nr. 22(PJ)/23.11.2006, pronunțată în dosarul nr. 15033/302/2006 al Judecătoriei Sectorului 5, cu sediul social în București, Str. Corbița nr. 39, Sector 5, CIF 19544011, cont bancar RO96CECEB31231RON1692764, deschis la CEC – Sucursala Lipscani, București, prin reprezentant legal Președinte Vitalie Josanu, cu sediul pentru comunicarea actelor de procedură în București, Strada Ienăchiță Văcărescu nr. 17A, Sector 4, parter, ap. 1, tel/fax 0213152826, e-mail: petitii.sprdiamantul@yahoo.com,

În baza prevederilor Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, a OMAI nr. 105/2013 privind activitatea de planificare structurală și management organizatoric în unitățile MAI, precum și în temeiul dreptului sindical de a reprezenta interesele membrilor noștri, formulăm prezenta:

PETIȚIE

prin care solicităm:

  1. Dispunerea de urgență a unei anchete administrative pentru identificarea tuturor funcționarilor responsabili de neactualizarea Regulamentelor de Organizare și Funcționare (ROF) ale Inspectoratelor Județene de Poliție, în sensul neincluderii și nereglementării corespunzătoare a următoarelor structuri:
  • Structura de Siguranță Școlară
  • Structura de Pregătire Profesională
  • Structura de Protecția Animalelor
  1. Tragerea la răspundere disciplinară a domnului chestor principal de poliție VALENTIN MINOIU, Director General al Direcției Generale Management Resurse Umane, precum și a tuturor celorlalți funcționari care vor fi identificați ca fiind responsabili pentru această situație gravă care afectează legalitatea actelor administrative și raporturile de serviciu ale polițiștilor.
  2. Dispunerea măsurilor administrative necesare pentru remedierea de urgență a acestor aspecte de nelegalitate, prin actualizarea și completarea ROF-urilor tuturor IPJ-urilor cu structurile menționate.

MOTIVE:

I. SITUAȚIA DE FAPT

În urma verificărilor efectuate de către organizația noastră sindicală, am constatat următoarea situație deosebit de gravă care afectează legalitatea activității a aproximativ 300 de polițiști din structurile de siguranță școlară, precum și a celor din structurile de pregătire profesională și protecția animalelor:

  1. Structurile de siguranță școlară au fost înființate și operaționalizate la nivelul IPJ-urilor începând din anul 2020, prin dispoziții ale șefilor de inspectorate și prin numirea de personal în funcții la aceste structuri.
  2. Polițiștii din structurile de protecția animalelor au fost încadrați sau transferați în urma OUG nr. 175/2020 pentru completarea unor acte normative cu incidență în protecția animalelor, precum și pentru stabilirea unor măsuri organizatorice. Conform acestui act normativ, polițiștii din Poliția Română au atribuții specifice privind protecția animalelor.
  3. Cu toate acestea, Regulamentele de Organizare și Funcționare ale IPJ-urilor NU prevăd existența acestor structuri, ceea ce generează o gravă nelegalitate în funcționarea inspectoratelor de poliție și în situația raporturilor de serviciu ale polițiștilor care își desfășoară activitatea în cadrul acestor structuri.

II. SITUAȚIA DE DREPT ȘI CONSECINȚELE JURIDICE

Această situație de nelegalitate generează consecințe juridice deosebit de grave:

  1. Actele de numire în funcție ale polițiștilor sunt viciate de nelegalitate, întrucât numesc polițiști în structuri care, conform ROF, nu există. Această situație poate fi considerată o atestare neadevărată a existenței unor structuri inexistente din punct de vedere legal.
  2. Fișele posturilor sunt completate “aleatoriu”, cu încălcarea prevederilor art. 8 din Anexa nr. 1 la OMAI nr. 140/2016 privind activitatea de management resurse umane în unitățile de poliție, care interzice în mod expres “modificarea sau completarea aleatorie a elementelor de conținut ale fișei postului”.
  3. Art. 9 alin. (2) din HG 137/2020 prevede explicit că: “Atribuțiile și sarcinile individuale ale personalului se stabilesc prin fișa postului, care se întocmește pe baza regulamentului de organizare și funcționare.” În absența reglementării acestor structuri în ROF, întreaga activitate a polițiștilor din aceste structuri se desfășoară într-un cadru nelegal.
  4. Conform art. 33 alin. (2) din OMAI nr. 105/2013, “disciplina de stat presupune ca fiecare funcționar public, funcționar public cu statut special, cadru militar în activitate, personal contractual sau gradat și soldat profesionist să își desfășoare activitatea în unitatea organizatorică și pe postul în care este încadrat și salarizat, potrivit prevederilor statului de organizare, cu respectarea prevederilor din fișele posturilor.”
  5. Art. 6 alin. (2) lit. a) din Anexa nr. 1 la OMAI nr. 140/2016 precizează în mod expres că la culegerea datelor necesare analizei postului, comisia de analiză a postului utilizează în principal “regulamentul de organizare și funcționare a unității”, ceea ce demonstrează că fișa postului trebuie să fie în concordanță cu structura organizatorică prevăzută în ROF.

III. RESPONSABILITATEA JURIDICĂ

Potrivit prevederilor legale în vigoare:

  1. Art. 32 din OMAI nr. 105/2013: “Răspunderea pentru prevederea în statele de organizare a posturilor pe tipuri și categorii de funcții, în limitele aprobate, precum și pentru modificările operate potrivit prezentului ordin revine șefilor/comandanților care le-au avizat și/sau aprobat.”
  1. Art. 33 alin. (1) din OMAI nr. 105/2013: “Controlul asupra respectării prevederilor regulamentelor de organizare și funcționare, regulamentelor de ordine interioară, actelor normative în vigoare privind organizarea structurală, disciplinei de stat, precum și asupra legalității și eficienței modificărilor organizatorice efectuate sau propuse de către unități se face de Direcția generală management resurse umane și de celelalte structuri cu atribuții de control.”
  1. Art. 33 alin. (4) din OMAI nr. 105/2013: “Structurile cu atribuții de control care constată încălcări ale prevederilor prezentului ordin sunt obligate să sesizeze această situație Direcției generale management resurse umane, care dispune măsuri potrivit competențelor.”

Având în vedere prevederile de mai sus, considerăm că principalul responsabil pentru această situație de nelegalitate este directorul general al Direcției Generale Management Resurse Umane, chestor principal de poliție Valentin Minoiu, care nu și-a îndeplinit atribuțiile legale de coordonare, control și asigurare a legalității organizării structurale a inspectoratelor de poliție.

IV. TEMEI LEGAL PRIVIND SOLICITAREA DE MĂSURI DISCIPLINARE

Vă solicităm respectuos să dispuneți măsuri disciplinare (si/sau penale) împotriva persoanelor vinovate, în conformitate cu:

  1. Art. 57 și următoarele din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, care reglementează răspunderea disciplinară a polițiștilor;
  2. Art. 37 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, care reglementează răspunderea disciplinară a funcționarilor publici;
  3. Art. 280 alin. (1) din Codul Penal care prevede că: “Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, cu știință, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică.”

V. MĂSURI SOLICITATE

Ca urmare a aspectelor prezentate, vă solicităm să dispuneți următoarele măsuri:

  1. Sancționarea disciplinară a domnului chestor principal de poliție Valentin Minoiu și a tuturor persoanelor identificate ca fiind responsabile pentru neactualizarea ROF-urilor IPJ-urilor;
  2. Dispunerea măsurilor de actualizare urgentă a Regulamentelor de Organizare și Funcționare ale tuturor IPJ-urilor, pentru a include și reglementa corespunzător structurile de siguranță școlară, pregătire profesională și protecția animalelor;
  3. Verificarea legalității tuturor actelor administrative (ordine, dispoziții, fișe de post) emise în legătură cu structurile mai sus menționate și luarea măsurilor necesare pentru remedierea situațiilor de nelegalitate, inclusiv din perspectiva savarsirii unor infractiuni de fals intelectual, ca urmare a inexistentei structurilor in ROF-uri;
  4. Informarea organizației noastre sindicale cu privire la rezultatul verificărilor și măsurile dispuse.

MENȚIUNI IMPORTANTE:

Precizăm că Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” a obținut în instanță declasificarea și comunicarea mai multor Regulamente de Organizare și Funcționare ale IPJ-urilor din țară, iar în urma analizei acestora s-a constatat că TOATE structurile menționate (siguranță școlară, pregătire profesională și protecția animalelor) LIPSESC din aceste documente fundamentale.

Considerăm că această situație reprezintă o încălcare gravă a principiului legalității în administrația publică și afectează în mod direct raporturile de serviciu a aproximativ 300 de polițiști din structurile de siguranță școlară, precum și a celor din structurile de pregătire profesională și protecția animalelor.

În conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, art. 33 prevede în mod explicit: “Este interzisă clasificarea ca secrete de serviciu a informațiilor care, prin natura sau conținutul lor, sunt destinate să asigure informarea cetățenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea ori acoperirea eludării legii sau obstrucționarea justiției.” Prin urmare, informațiile legate de organizarea structurală a inspectoratelor de poliție sunt de interes public și nu pot fi clasificate pentru a ascunde nereguli sau ilegalități.

Vă solicităm să ne comunicați răspunsul și măsurile luate în termenul legal prevăzut de lege.

Cu deosebită considerație,

Vitalie Josanu
Președinte
Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul”

No comments

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here