COMUNICAT: Structurile de siguranță școlară din Politia Romana- haos organizatoric și ilegalități în lanț

0

Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” atrage atenția asupra gravelor disfuncționalități și ilegalități în funcționarea structurilor de siguranță școlară la nivel național

După aproape 5 ani de la înființarea pompieristică a Direcției pentru Siguranță Școlară prin Ordinul MAI nr. 1842/08.09.2020 ( nepublicat), Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” constată cu îngrijorare că acest experiment politic s-a transformat într-un haos organizatoric și juridic, punând în pericol nu doar eficiența activității polițienești, ci și legalitatea tuturor actelor emise de polițiștii care activează în aceste structuri.

O structură fantomă cu funcții reale

În urma analizei Regulamentelor de Organizare și Funcționare (ROF) ale Inspectoratelor de Poliție Județene, recent declasificate de sindicatul Diamantul după trei ani de procese cu IGPR la Curtea de Apel București și la Înalta Curte de Casație și Justiție, am constatat o situație revoltătoare: structurile de siguranță școlară la nivel de “birou” nu există în ROF-urile majorității inspectoratelor, deși acestea figurează în statele de organizare, iar sute de polițiști sunt încadrați și își desfășoară activitatea în aceste structuri inexistente din punct de vedere legal.

Mai grav, au fost organizate concursuri și au fost numiți șefi pentru aceste “birouri fantomă”, creându-se astfel o situație fără precedent în care polițiști cu experiență și pregătire profesională sunt puși în situația de a-și desfășura activitatea într-un vid juridic și organizațional.

Un experiment politic eșuat

Ceea ce în septembrie 2020 a fost anunțat de ministrul de atunci, Marcel Vela, drept o prioritate pentru siguranța elevilor, s-a dovedit a fi un simplu instrument de imagine politică, fără substanță și fără suport legal adecvat. Așa cum avertiza sindicatul Europol încă de la momentul anunțului, cele 270 de funcții alocate la nivel național pentru structurile de siguranță școlară au fost insuficiente pentru a acoperi nevoile reale ale celor peste 6000 de unități școlare din România.

Situația actuală este și mai gravă: nu doar că numărul de polițiști este insuficient, dar întreaga structură funcționează în afara cadrului legal, în absența prevederilor explicite din ROF-urile IPJ-urilor.

Este de remarcat că printre arhitecții acestei structuri defectuoase se numără și secretarul de stat Bogdan Despescu, mâna dreaptă a fostului ministru Marcel Vela, care supraviețuiește în continuare schimbărilor politice și ocupă în prezent aceeași funcție înaltă, fiind acum mâna dreaptă a actualului ministru Cătălin Predoiu. Această continuitate în funcții de conducere a persoanelor responsabile pentru haosul administrativ creat ridică semne serioase de întrebare privind voința reală de a remedia problemele structurale identificate.

Disfuncționalități majore și riscuri juridice

Consecințele acestei situații sunt multiple și grave:

  1. Polițiștii lucrează în structuri care nu există conform documentelor oficiale de organizare
  2. Fișele de post sunt completate abuziv și aleatoriu, în lipsa unor atribuții clar definite în ROF pentru structurile de siguranță școlară
  3. Actele întocmite de polițiști pot fi contestate din perspectiva legalității lor, având în vedere că emitentul este o structură care nu există oficial
  4. Concursurile organizate pentru ocuparea funcțiilor de șef birou într-o structură inexistentă în ROF ridică serioase semne de întrebare privind legalitatea acestora
  5. Actele de numire în funcție ar putea face obiectul unor infracțiuni de fals intelectual, întrucât atestă existența unor structuri care nu există în ROF-urile inspectoratelor

Este important de menționat că, potrivit art. 321 alin. (1) din Codul Penal, “Falsificarea unui înscris oficial cu prilejul întocmirii acestuia, de către un funcționar public aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu, prin atestarea unor fapte sau împrejurări necorespunzătoare adevărului ori prin omisiunea cu știință de a insera unele date sau împrejurări, se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani.” Prin urmare, persoanele care au semnat documentele de numire în funcție în cadrul unor structuri inexistente ar putea fi pasibile de răspundere penală.

Responsabilități clare

Conform art. 32 din Ordinul 105/2013: “Răspunderea pentru prevederea în statele de organizare a posturilor pe tipuri și categorii de funcții, în limitele aprobate, precum și pentru modificările operate potrivit prezentului ordin revine șefilor/comandanților care le-au avizat și/sau aprobat.”

Este evident că avem de-a face cu o situație gravă de încălcare a disciplinei de stat, iar responsabilitatea aparține întregului lanț decizional, de la conducerea IPJ-urilor până la nivelul IGPR și MAI. În mod special, considerăm că secretarul de stat Bogdan Despescu, în calitate de coordonator al activității structurilor de ordine publică din perioada înființării acestor birouri și până în prezent, nu poate eluda răspunderea pentru acest eșec administrativ, mai ales că este una dintre puținele persoane care și-au păstrat funcțiile înalte în MAI indiferent de schimbările politice, fiind un factor de continuitate și în guvernarea actuală.

Cerem conducerii ministerului să nu trateze această problemă ca pe un simplu accident administrativ, ci ca pe o încălcare gravă a normelor de organizare și funcționare, cu implicații directe asupra legalității tuturor actelor emise de aceste structuri în ultimii ani.

Situația polițiștilor din structurile de siguranță școlară

În spiritul prevederilor art. 23 din HG 991/2005 pentru aprobarea Codului de etică și deontologie al polițistului: “Polițistul are datoria să se abțină de la executarea ordinelor și misiunilor vădit ilegale, având obligația de a-și informa de îndată șefii despre aceasta, pe cale ierarhică, atât verbal, cât și prin raport scris.”

Polițiștii încadrați în aceste structuri se află într-o situație imposibilă, fiind prinși între obligația de a-și face datoria și realitatea că funcționează într-o structură inexistentă în documentele oficiale.

Solicitările Sindicatului

În fața acestei situații alarmante, Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul” solicită:

  1. Clarificarea urgentă a statutului juridic al structurilor de siguranță școlară la nivelul IPJ-urilor
  2. Punerea în acord a ROF-urilor cu statele de organizare, pentru a asigura legalitatea activității polițiștilor
  3. Verificarea legalității concursurilor organizate pentru funcțiile de conducere în cadrul acestor structuri
  4. Identificarea și tragerea la răspundere disciplinară și/sau penală a factorilor de decizie responsabili de această situație, inclusiv pentru posibile infracțiuni de fals intelectual
  5. Evaluarea impactului juridic al actelor emise de structurile care nu figurează în ROF
  6. Sesizarea organelor de urmărire penală competente pentru verificarea legalității documentelor de numire în funcție în cadrul acestor structuri inexistente

Concluzie

Ne aflăm în fața unui eșec administrativ de proporții. Ceea ce trebuia să reprezinte o soluție pentru siguranța școlară s-a transformat într-un haos organizatoric și juridic. Acest experiment politic nu doar că nu și-a atins obiectivele declarate, dar a creat o situație de nelegalitate care afectează sute de polițiști și pune sub semnul întrebării legalitatea actelor emise în exercitarea funcției.

Solicităm ministrului Catalin Predoiu, daca mai trece si cand mai trece pe la biroul de ministru al MAI, să trateze cu maximă seriozitate această problemă și să adopte măsuri urgente pentru remedierea situației.


Sindicatul Polițiștilor din România “Diamantul”
Președinte,
Vitalie Josanu

Pentru informații suplimentare:
Tel 0735510735 (Vitalie Josanu)
E-mail: petitii.sprdiamantul@yahoo.com

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here