Cum o instituție care ar trebui să impună respectarea legii, o încalcă sistematic în timp ce persecută un președinte de sindicat pentru opinii critice!
În afara legii: Inspectoratul de Politie Judetean Neamt funcționează fără autorizație sanitară!
Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Neamț, sub conducerea inspectorului șef Coman Gabriel și a adjunctului său Barboșanu Marius Ciprian, funcționează în ilegalitate absoluta. Într-un răspuns oficial transmis Sindicatului Polițiștilor din România “Diamantul” la data de 4 martie 2025, conducerea a fost nevoită să recunoască un fapt extrem de grav – instituția operează fără autorizație sanitară pentru toate sediile sale.

Documentul, semnat de inspector principal de poliție Ciofu Ramona, vine ca răspuns la cererea legitimă a sindicatului formulată în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public. Situația este cu atât mai alarmantă cu cât IPJ Neamț este tocmai instituția care ar trebui să vegheze la respectarea legii.


Obligațiile legale ignorate
Legea 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă și Normele metodologice de aplicare stabilesc clar responsabilitatea pentru controlul respectării normelor sanitare în cadrul instituțiilor MAI.
Art. 50 alin. (1) din Normele metodologice precizează explicit: “Ministerul Apărării Naționale, structurile militare şi structurile în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, Direcţia Generală a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei (…) organizează, coordonează şi controlează activitatea de securitate şi sănătate în muncă din unităţile lor, prin serviciile de prevenire şi protecţie create sau desemnate de către aceste instituţii, în scopul aplicării prevederilor prezentei legi.”
Cu alte cuvinte, MAI și structurile sale interne, inclusiv IGPR, au obligația de a controla respectarea normelor de securitate și sănătate în toate unitățile subordinate, inclusiv la IPJ Neamț. Faptul că aceste structuri au ignorat ani de zile lipsa autorizațiilor sanitare obligatorii demonstrează fie complicitatea, fie incompetența sistemului de control intern.
Inspectorii de inspecția muncii – complici ai dezastrului sanitar
Potrivit Art. 50, alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Legii securității și sănătății în muncă, instituțiile din MAI “organizează, coordonează şi controlează activitatea de securitate şi sănătate în muncă din unităţile lor, prin serviciile de prevenire şi protecţie create sau desemnate de către aceste instituţii, în scopul aplicării prevederilor prezentei legi.”
Inspectorii de inspecția muncii din cadrul MAI sunt principalii responsabili pentru acest dezastru sanitar generalizat din Poliția Română. Neîndeplinirea atribuțiilor de control și sancționare de către acești inspectori a condus la situația actuală, în care IPJ Neamț și probabil toate inspectoratele de poliție din țară funcționează fără autorizație sanitară.
Acești inspectori sunt, prin omisiune deliberată, instrumente principale ale perpetuării condițiilor improprii de muncă. În loc să vegheze la respectarea legii, aceștia au devenit complici tăcuți la încălcarea sistematică a normelor sanitare în instituțiile pe care ar trebui să le controleze.
Inspectorii de inspecția muncii din MAI au obligația clară de a verifica periodic toate sediile poliției și de a impune măsuri corective atunci când constată nereguli. Mai mult, ei ar trebui să aplice sancțiuni contravenționale conducerii IPJ Neamț pentru funcționarea fără autorizație sanitară, conform art. 39 din Legea 319/2006.
Deși primesc salarii substanțiale și beneficiază de toate privilegiile funcției publice cu statut special, acești inspectori au preferat să ignore situația dezastruoasă din instituțiile MAI, devenind astfel părtași la încălcarea legii pe care ar trebui să o aplice.
Condiții de muncă improprii pentru polițiști
În răspunsul oficial, conducerea IPJ Neamț afirmă vag că “a demarat procedurile necesare” pentru obținerea autorizației sanitare. Această formulare ambiguă, fără termene concrete sau detalii despre acțiunile întreprinse, reflectă lipsa de interes real pentru rezolvarea problemei.
Inspectorul șef Coman Gabriel și adjunctul său Barboșanu Marius Ciprian, care acordă audiențe în birouri confortabile, par perfect mulțumiți să conducă o instituție care nu respectă normele sanitare elementare pentru angajații săi. Numeroși polițiști sunt nevoiți să lucreze în condiții improprii, unele sedii neavând nici măcar grupuri sanitare corespunzătoare, ci toalete exterioare.
Situația este cu atât mai gravă cu cât, în timpul pandemiei de COVID-19, polițiștii au fost în prima linie, expuși unui risc crescut de infectare, iar instituția lor nu putea asigura nici măcar condițiile sanitare minime obligatorii prin lege.
Amenzi neaplicate și inspectori complici
Conform Art. 39, alin. (2) din Legea nr. 319/2006, “Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei încălcarea dispozițiilor art. 13 lit. b), c), p) și r)”. Aceste dispoziții se referă exact la obligația deținerii autorizației sanitare de funcționare.
Art. 42 din aceeași lege stabilește responsabilitatea aplicării acestor sancțiuni: “Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor prevăzute la art. 39 alin. (2) – (9) și la art. 40 se fac de către inspectorii de muncă.” Conform art. 41, “Sancțiunile contravenționale se aplică angajatorilor” – în acest caz, conducerii IPJ Neamț.
Funcționarea fără autorizație sanitară expune conducerea IPJ Neamț la amenzi între 5.000 și 10.000 lei, amenzi care nu au fost niciodată aplicate. Inspectorii de muncă din cadrul MAI au preferat să-și protejeze superiorii ierarhici, în loc să-și facă datoria legală. Această complicitate a inspectorilor transformă o structură de control menită să protejeze sănătatea și securitatea angajaților într-o simplă fațadă birocratică, inutilă și costisitoare pentru contribuabili.
Ironia situației este că polițiștii, care amendează zilnic cetățeni pentru diverse contravenții, lucrează într-o instituție care încalcă ea însăși legea în mod flagrant, sub protecția tacită a inspectorilor care ar trebui să sancționeze aceste ilegalități.
Minciuni oficiale pentru a masca ilegalitatea
Conform documentului oficial, IPJ Neamț susține că deține “certificat constatator emis în temeiul art. 13 lit. c din Legea 319/2006”, dar recunoaște că nu deține autorizație sanitară. Această distincție încearcă să mascheze ilegalitatea, deoarece:
- Certificatul constatator, conform art. 7 din Normele metodologice, doar atestă că angajatorul și-a asumat pe propria răspundere respectarea legislației, dar nu înlocuiește autorizația sanitară
- Autorizația sanitară este un document obligatoriu care trebuie obținut separat
Art. 3 din Normele metodologice stipulează clar: “În vederea asigurării condițiilor de securitate și sănătate în muncă și pentru prevenirea accidentelor și a bolilor profesionale, angajatorii au obligația să obțină autorizația de funcționare din punct de vedere al securității și sănătății în muncă, înainte de începerea oricărei activități.”
Dublu standard în aplicarea legii
Un restaurant sau un salon de coafură ar fi închis imediat dacă ar funcționa fără autorizație sanitară. În schimb, IPJ Neamț continuă să opereze nestingherit, chiar dacă încalcă aceleași norme pe care trebuie să le impună altora.
Este greu de imaginat ce s-ar întâmpla dacă un agent economic ar funcționa în aceleași condiții ca majoritatea sediilor IPJ Neamț – fără autorizație sanitară și cu facilități sanitare improprii. Cu siguranță ar fi închis imediat, poate chiar de polițiști trimiși de conducerea IPJ Neamț.
Acest dublu standard demonstrează că, sub conducerea inspectorului șef Coman Gabriel și a adjunctului Barboșanu Marius Ciprian, IPJ Neamț consideră că legea se aplică diferit instituțiilor statului față de cetățenii obișnuiți sau agenților economici.
Ipocrizia supremă: Cercetarea disciplinară a președintelui de sindicat
În timp ce conduce o instituție care funcționează în ilegalitate si care ar trebui sa fie inchisa, aceeași conducere ipocrita a IPJ Neamț îl cercetează disciplinar pe comisarul șef Vitalie Josanu, președintele Sindicatului Polițiștilor din România “Diamantul”. Motivul? Exprimarea unor opinii critice în calitatea sa de lider sindical.
Secretizarea abuzivă a procedurii
Pentru a-și ascunde abuzul, procedura disciplinară împotriva lui Josanu a fost clasificată abuziv ca “secret de serviciu”, deși toate materialele care stau la baza acesteia sunt informații publice – postări pe pagina sindicatului și intervenții în emisiuni televizate.
“Proiectul de raport de cercetare prealabilă a fost clasificat abuziv secret de serviciu, fără să existe bază legală justificativă și nici pericol demonstrabil care să poate fi cauzat prin dezvăluire, în scopul de a se eluda obligația de comunicare a raportului către subsemnatul și în scopul de a mă obstrucționa să îmi fac cea mai bună apărare”, arată Vitalie Josanu într-un document depus la IPJ Neamț.
Această secretizare contravine articolului 33 din Legea 182/2002, care interzice explicit “clasificarea ca secrete de serviciu a informațiilor care, prin natura sau conținutul lor, sunt destinate să asigure informarea cetățenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea ori acoperirea eludării legii sau obstrucționarea justiției.”
Vânătoarea de vrăjitoare organizată de conducerea IPJ Neamț
Ofițerul Dăscălescu Oana, șefa biroului control intern și cea care conduce cercetarea împotriva lui Josanu, a emis anterior o directivă prin care solicita șefilor de servicii să supravegheze și să raporteze activitățile extraprofesionale ale angajaților, inclusiv postările online.
Această directivă, care amintește de practicile Securității, demonstrează intenția conducerii IPJ Neamț de a monitoriza și controla viața privată a angajaților, încălcând drepturile fundamentale ale acestora. Este de remarcat că, deși această directivă reprezintă o încălcare gravă a drepturilor angajaților, nicio măsură nu a fost luată împotriva emitentei.
Încălcarea Legii dialogului social
Cercetarea lui Vitalie Josanu pentru activitatea sa sindicală reprezintă o încălcare flagrantă a Legii 367/2022 privind dialogul social, care garantează independența organizațiilor sindicale și interzice orice acte de ingerință în activitatea acestora.
Articolul 7 prevede clar: “Este interzisă orice intervenție din partea autorităților publice, a angajatorilor și a organizațiilor acestora de natură să limiteze ori să împiedice exercitarea drepturilor” sindicale. Mai mult, articolul 10 interzice “orice acțiuni sau inacțiuni ce aduc prejudicii membrilor organizațiilor sindicale pentru motive care privesc apartenența la sindicat sau activitatea sindicală.”
Activitățile pentru care este cercetat Josanu – postări pe site-ul sindicatului și participări la emisiuni televizate – intră în sfera firească și legală a activității sindicale. Mai mult, odată cu Legea 367/2022, legiuitorul a eliminat în mod intenționat interdicția ca sindicatele să desfășoare activități cu caracter politic, oferind o libertate mai mare de exprimare, inclusiv în sfera politică.
Sindicatele – parte a societății civile, nu a instituției
Este important de subliniat că sindicatele, inclusiv cele din MAI, nu aparțin instituției, ci societății civile. Acestea pot deveni, în anumite momente, grupuri de lobby sau de advocacy pentru interesele membrilor lor.
Conform definițiilor academice: “Societatea civilă cuprinde forme asociative de tip apolitic şi care nu sunt părţi ale unei instituţii fundamentale a statului sau ale sectorului de afaceri. Astfel, organizaţiile neguvernamentale – asociaţii sau fundaţii, sindicatele, uniunile patronale, sunt actori ai societăţii civile, care intervin pe lângă factorii de decizie, pe lângă instituţiile statului de drept pentru a le influenţa, în sensul apărării drepturilor şi intereselor grupurilor de cetăţeni pe care îi reprezintă.”
Astfel, cercetarea disciplinară a lui Vitalie Josanu pentru activități sindicale reprezintă o ingerință ilegală în activitatea societății civile, o tentativă de intimidare și de limitare a dreptului constituțional la liberă exprimare și asociere.
Concluzie: Un sistem care se autoprotejează prin intimidare
Situația de la IPJ Neamț ilustrează perfect disfuncționalitățile sistemului polițienesc din România. Avem un sistem distopic în care legea se aplică diferențiat si o conducere care nu respectă ea însăși legea. Acesti indivizi cu profil de infractori pana la urma, indraznesc să-i persecute pe cei care îndrăznesc să critice sau să aducă la lumină neregulile din sistem.
Chestorul Despescu, care a condus ani de zile Poliția Română și este ministrul ” de facto” în MAI, a patronat un sistem în care legea se aplică diferențiat și în care instituțiile statului se protejează reciproc, ignorând normele elementare de siguranță și sănătate în muncă pentru propriii angajați.
În timp ce polițiștii de rând sunt nevoiți să lucreze în condiții improprii, fără respectarea normelor sanitare obligatorii, conducerea se concentrează pe persecutarea celor care îndrăznesc să critice aceste nereguli. Este un sistem care se autoprotejează prin intimidare și care consideră că legea este doar pentru ceilalți, nu și pentru cei care ar trebui să o aplice.
Ipocrizia de a cerceta disciplinar un lider sindical pentru opinii critice, în timp ce Politia funcționează în ilegalitate totala, punand in pericol grav, de zeci de ani, sanatatea salariatilor, reprezintă un exemplu perfect al disfuncționalității profunde din sistemul polițienesc românesc, sub conducerea lui Predoiu, Despescu si Benone Matei! Iar daca cumva, unitatile de politie nu au avut zeci de ani, autorizatie sanitara de functionare, aici e caz de afectare a sigurantei nationale, pentru s-au pus in pericol, zeci de mii de oameni! Oare cati s-au imbolnavit in sistem, din cauza nerespectarii conditiilor legale sanitare?
Emil Pascut