Home Uncategorized S-a publicat Decizia ICCJ nr. 60/2024 privind interpretarea sporului anti-coruptie!

S-a publicat Decizia ICCJ nr. 60/2024 privind interpretarea sporului anti-coruptie!

1

In Monitorul Oficial nr. 1244 din 11 decembrie 2024 s-a publicat DECIZIA nr. 60 din 28 octombrie 2024 referitoare la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 14 alin. (3) din anexa nr. VI  din Legea-cadru nr. 153/2017

Am extras pentru voi, cele mai importante paragrafe:

” (…)

54. Verificând îndeplinirea acestor condiții, se constată că procesul în care s-a formulat prezenta sesizare are ca obiect obligarea unui inspectorat de poliție județean la plata majorării salariale prevăzute de art. 14 alin. (3) din anexa nr. VI Familia ocupațională de funcții bugetare „Apărare, ordine publică și securitate națională“ din Legea-cadru nr. 153/2017. În consecință, pretențiile deduse judecății se circumscriu unor drepturi de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, în sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024.

57. Verificând această condiție, Înalta Curte de Casație și Justiție reține că instanța de trimitere solicită, sub un prim aspect, lămurirea chestiunii de drept ce vizează interpretarea dispozițiilor art. 14 alin. (3) din anexa nr. VI Familia ocupațională de funcții bugetare „Apărare, ordine publică și securitate națională“ din Legea-cadru nr. 153/2017, în sensul de a se stabili dacă majorarea salariului de bază cu 12,5%, prevăzută de aceste dispoziții legale, „se acordă și personalului care îndeplinește numai atribuțiile membrilor Grupului de lucru pentru prevenirea corupției, dar care nu îndeplinește și activități de combatere a corupției în rândul personalului propriu“.

59. De asemenea, de lămurirea acestei chestiuni de drept depinde soluționarea pe fond a cauzei, dat fiind că reclamantul solicită plata majorării salariale în discuție, începând cu trei ani anteriori depunerii cererii de chemare în judecată, precum și pentru viitor.

X.1.2. Asupra fondului sesizării în privința primei chestiuni de drept

62. Prima problemă de drept ce face obiectul sesizării vizează, în esență, determinarea persoanelor care sunt îndreptățite să beneficieze de majorarea soldei de funcție/salariului de funcție/salariului de bază cu 12,5% prin raportare la tipul de activități pe care le desfășoară.

63. Potrivit dispozițiilor art. 14 alin. (3) din anexa nr. VI Familia ocupațională de funcții bugetare „Apărare, ordine publică și securitate națională“ din Legea-cadru nr. 153/2017, „personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și personalul civil care desfășoară activități privind prevenirea și combaterea corupției în rândul personalului propriu beneficiază de majorarea soldei de funcție/salariului de funcție/salariului de bază cu 12,5%.“

64. Din interpretarea gramaticală a textului de lege rezultă că voința legiuitorului a fost aceea ca de majorarea de 12,5% să beneficieze numai personalul care desfășoară atât activități privind prevenirea, cât și activități privind combaterea corupției în rândul personalului propriu.

65. Astfel, în primul rând, având în vedere regula prevăzută de art. 37 alin. (2) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, în lipsa unor definiții legale prin care termenilor de „prevenire“ și „combatere“ să li se dea o altă semnificație în contextul actului normativ ce reglementează salarizarea personalului plătit din fonduri publice, este evident că aceștia sunt folosiți potrivit înțelesului lor din vorbirea curentă.

66. În consecință, în înțelesul art. 14 alin. (3) din anexa nr. VI a Legii-cadru nr. 153/2017, activitățile privind prevenirea corupției sunt acele activități prin care se atrage atenția asupra consecințelor negative ale corupției în rândul personalului propriu, în timp ce activitățile privind combaterea corupției sunt acelea prin care se iau măsuri de anihilare a corupției în rândul personalului propriu. Rezultă deci, în mod evident, că legiuitorul a avut în vedere două tipuri distincte de activități.

67. Împrejurarea că activitățile privind prevenirea și combaterea corupției în rândul personalului propriu au același scop și urmăresc aceeași finalitate, aceea a eradicării corupției în rândul acestui personal, este lipsită de relevanță din perspectiva reglementărilor privind salarizarea, prin raportare la principiul consacrat expres în art. 6 alin. (1) lit. d) din Legea-cadru nr. 153/2017, cel al importanței sociale a muncii, în sensul că salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizează în raport cu responsabilitatea, complexitatea, riscurile activității și nivelul studiilor.

68. Totodată, folosirea particulei „și“ relevă voința legiuitorului de a acorda beneficiul majorării dreptului salarial numai personalului care desfășoară ambele tipuri de activități, atât cele privind prevenirea, cât și cele privind combaterea corupției în rândul personalului propriu.

……………………….

74. Împrejurarea că, prin acte infralegale, în mod distinct față de activitățile propriu-zise privind prevenirea corupției în rândul personalului propriu, au fost reglementate și activitățile privind organizarea și desfășurarea activităților de prevenire a corupției în cadrul Ministerului Afacerilor Interne nu are nicio relevanță din perspectiva dreptului salarial reglementat de art. 14 alin. (3) din anexa nr. VI a Legii-cadru nr. 153/2017, de care pot beneficia numai cei care desfășoară activități propriu-zise de prevenire și combatere a corupției în rândul personalului propriu.

75. Așadar, reformulând prima chestiune de drept din actul de sesizare, de majorarea soldei de funcție/salariului de funcție/salariului de bază cu 12,5% beneficiază numai personalul militar, polițiștii, funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și personalul civil care desfășoară atât activități privind prevenirea, cât și activități privind combaterea corupției în rândul personalului propriu.”

Decizia integrala poate fi lecturata aici:

https://legislatie.just.ro/public/DetaliiDocument/292173

1 Comment

Leave a reply

Please enter your comment!
Please enter your name here