
La data de 06.09.2024 a fost publicată în Mon. Of. al României Ordonanţa de urgenţă nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
După cum ne putem da seama şi din numele actului normativ, acesta priveşte adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar, în traducere liberă măsuri de austeritate pentru instituţiile publice.
Din lecturarea textului normativ principalele, apreciem că principalele restricţii asupra Poliţiei Române au fost fixate de art. XXI, alin. (1) respectiv:
“(1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot organiza proceduri de achiziţie publică şi nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare:
- “Bunuri şi servicii” pentru alineatul “Furnituri de birou”;
- “Bunuri de natura obiectelor de inventar”;
- “Cărţi, publicaţii şi materiale documentare”;
- “Consultanţă şi expertiză” cu excepţia celor care sunt necesare pentru finanţarea proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile şi rambursabile;
- “Pregătire profesională”;
- “Studii şi cercetări”, cu excepţia celor care sunt necesare pentru finanţarea proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile şi rambursabile;
- “Alte cheltuieli”, cu excepţia alineatelor “Chirii”, “Prime de asigurare nonviaţă”, “Executarea silită a creanţelor bugetare” şi “Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii” pentru acţiunile privind organizarea şi constatarea infracţiunilor flagrante;
- “Asociaţii şi fundaţii”, cu excepţia angajamentelor ce vizează domeniile “Sănătate”, “Asistenţă socială”.”
Aceste enumerări nu sunt sintagme aleatorii, ci sunt categorii generice ale unor cheltuieli publice, cheltuieli ce au deschidere de credit separată și conturi contabile dedicate. Efectuarea achiziţiei unor bunuri/servicii prin alte deschideri de credite decât cele în care sunt încadrate generic nu este permisă de lege.
Clarificând aceste aspecte, este necesar să ne aplecăm atenţia asupra art. XXI, lit. d) din OUG nr. 107/2024, ce nu interzice plata, ci interzice tocmai organizarea procedurilor de achiziţie publică şi încheierea de angajamente legale pentru categoria de cheltuieli publice consultanţă şi expertiză !
Prin această categorie de cheltuieli bugetare sunt plătite şi expertizele judiciare, inclusiv cele medico-legale dispuse în cauzele penale.
Un alt aspect important ce trebuie analizat sunt derogările de la interdicţiile impuse de art. XXI, alin. (1), cuprinse în aliniatele următoare, respectiv (2) – (8).
Unii ar fi tentaţi să interpreteze că legiuitorul nu a uitat de rolul fundamental al Poliţiei Române în societate şi că ar fi exceptat această instituţie de la restricţiile bugetare prin art. XXI, alin. (7), respectiv:
„Prevederile alin. (1) nu se aplică cheltuielilor pentru realizarea şi menţinerea capacităţii operaţionale a unităţilor/structurilor din domeniul apărării, pentru îndeplinirea misiunilor specifice ce revin acestora.”
Nimic mai eronat! Dacă studiem prevederile art. XX, alin. (2) din acelaşi normativ, într-o altă prevedere de derogare, legiuitorul enumeră ca instituţii diferite cele din domeniul apărare şi cele din domeniul ordine publică şi securitate naţională !
Astfel, existând o fixare clară a instituţiilor în cadrul aceluiaşi act normativ, nu este permisă o interpretare generală potrivit căreia, ordonatorii de credite din cadrul I.G.P.R. ar face parte din instituţiile de apărare, iar astfel să fie exceptate de la reducerile de cheltuieli prevăzute de art. XXI, alin. (1).
Derogările prevăzute de art. XXI, alin. (7) din OUG 107/2024 nu se aplică POLIŢIEI ROMÂNE !!!
Ceea ce nimeni nu vă spune, cu subiect şi predicat, este procedura angajării la plată a instituţiei şi care este actul de încheiere a angajamentului legal în cazul expertizelor judiciare !
Vă spunem noi – potrivit prevederilor legale şi subsecvente, actul de încheiere a angajamentului legal este chiar Ordonanţa organului de cercetare penală a poliţiei judiciare prin care se dispune efectuarea expertizei, ordonanţă înaintată ulterior, prin adresa semnată de şeful fiecărei unităţi…
Aşadar, dacă mă întrebaţi pe mine, aș recomanda abținerea de la emiterea unor astfel de Ordonanţe şi implicit asumarea expertizelor de către cei în drept până nu ni se lămureşte cadrul legal de asigurare a plăţii prestaţiilor experţilor ! Asta în condițiile în care poliţistul are datoria să se abţină de la executarea ordinelor şi misiunilor vădit ilegale, având obligaţia de a-şi informa de îndată şefii despre aceasta, pe cale ierarhică, atât verbal, cât şi prin raport scris, conform prevederilor art. 23, alin. (1) din Codul deontologic al polițiștilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului României nr. 991/2005.
Deocamdată toată lumea vorbeşte despre efectele negative ale OUG 107/2024, însă nimeni nu îşi asumă, juridic, ce facem mai departe ?!
PS: Prezentul articol nu constituie o opinie politică ori o opinie asupra instituţiei Poliţiei Române, ci doar o interpretare obiectivă a unor acte normative, publicate în Monitorul Oficial al României.
Prim-vicepreşedintele Sindicatului Poliţiştilor din România DIAMANTUL
ANDREI Marius
Sursa foto : legestart.ro / cugetliber.ro