Se zice că de la Ludovic al XIV-lea s-ar trage expresia “statul sunt eu”. Deși asocierea este contestata de unii, in orice caz expresia reflecta natura absolutismului regalității franceze, care confunda statul cu persoana regelui. Totodată, exclamația ”Regelui-soare” corespunde unui fenomen generat de instinctul de supraviețuire, când orice atitudine îndrăzneață la adresa regelui putea trăda existența unei conspirații și care putea anunța un posibil atentat. Trebuie sa vedem aici reziduurile instinctului primar “luptă sau fugi”, într-o competiție pentru supraviețuire, la propriu, fiind folosite armele puterii.
Regăsim aceste reflexe în societățile dictatoriale, le găsim azi și în Coreea de Nord, unde cultul personalității a atins cele mai înalte culmi ale absurdului, l-am cunoscut și noi, într-o epocă pe care am fi vrut-o uitată în veci și pentru totdeauna. Vă mai amintiți expresia: “Dai în mine, dai în tine, dai în fabrici și uzine!” Acum, dacă tot am renunțat demult să mai construim socialiZmul luminos și ne-am apucat serios de capitaliZm, a trebuit să schimbăm și regulile jocului, mimând – cel puțin – o oarecare democratizare. Numai că am schimbat macazul, nu și năravul, astfel încât unele fosile ale vechiului regim – ajunse azi la butoane – mai scapă reflexe comunistoide.
Pentru o societate democratică, opinia critică ocupă un loc special în cadrul oricăror dezbateri în societate, este încurajată și valorificată într-un act de management inteligent. Utilitatea dialogului cu reprezentanții angajaților – chiar daca nu este un demers care să-l caracterizeze pe Benone Matei – constituie rețeta unui management eficient, transparent și de bună credință, chiar și în Poliția Română. Așadar, mai avem la cârmă ipochimeni blocați în instinctul primitiv de a interpreta o opinie contrarie drept un afront la persoană, confundata cu INSĂȘI instituția pe care o conduc. Vedem asta din directiva pe care șeful Poliției Române, Benone Matei a transmis-o structurilor de control intern pentru a înăbuși vocile critice ale liderilor de sindicat incomozi, catalogându-li-se acțiunile drept acte de “denigrare a imaginii Politiei Romane”!
Faptul că domnului Benone Matei i s-a pus rău pata pe liderii de sindicat care îndrăznesc să aibă păreri și dau în vileag managementul defectuos, gestionat de acesta la conducerea Poliției Române, ține să închidă definitiv porțile dialogului social, iar mișcarea sindicală (dacă ar mai trebui tolerată) să îmbrace poziția slugarnică a Corpului National al Polițiștilor.
Dacă am introdus și C.N.P.-ul în scenă, pot trece direct la subiect. Încă de la începutul noului an școlar, foarte insistent mediatizată, o Campanie 2024-2025 de conștientizare asupra efectelor violenței în mediul școlar, care – dincolo de activitățile de rutină, oricum desfășurate de structurile de poliție competente – aduce cu sine noutatea unui afiș, făcut pe repede-înainte și distribuit fulger în toate școlile din țară.

Nu e chiar atât de rău afișul în sine și îndemnul, numai că trebuie să observăm câteva detalii de interes: înainte de toate, atrag atenția instituțiile partenere: Politia Romana și Corpul National al Polițiștilor. Mai apar pe afiș siglele Ministerului Educației dar și steagul Statelor Unite, fără ca promotorii să explice rolul acestora în chestiune. Direcția Siguranță Școlara indică entitatea Mercury 360, cei care au asigurat tipărirea și realizarea/difuzarea câtorva clipuri video în media. https://directiasigurantascolara.politiaromana.ro/ro/activitati/proiecte/campania-tacerea-e-tot-violenta-vocea-ta-e-solutia
Așa cum vedem noi că e auster bugetul Poliției Române, incapabil să angajeze pe funcții proaspeții ofițeri T.C.O., cunoscând și dificultățile manevrării unui buget anual deja aprobat la începutul anului calendaristic, nu ne rămâne decât să bănuim că Poliția Română nu a aruncat un leu pe afișe. Foarte probabil, tipărirea s-a realizat pe banii Corpului Național al Polițiștilor, adică pe banii celor care încă mai finanțează această struțo-cămilă, pe post de vacă mulgătoare la îndemâna IGPR.
Cu toate acestea, afișul ascunde o gândire extrem de perversă, prin îndemnul adresat victimelor să formeze numărul de apel 119. Altfel spus, managerii Poliției Române promovează campanie dar varsă efectele acesteia în grădina Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului, care va trebui sa se spele pe cap cu brațul de sesizări! Limitele acestei instituții, cvasi prezente în materie de atribuții, în raport cu drepturile minorilor se blochează de cele mai multe ori in acceptul părintelui. Așa că, ceea ce ține să realizeze managementul de vârf al Poliției Române este un gest de spălare a mâinilor, aruncând pisica moartă în ograda altuia dar bifând la capitolul imagine, perfect pliabilă conceptului “de la fapte la vorbe”.
Faza dură este că nici nu i-a luat de parteneri in campanie, nu vedem nici sigla DGASPC și nici a Ministerului de resort, ori nu i-au invitat, ori le-au dat flit!
Vitalie Josanu
Sursa imagine: Redbubble