Am amintit în treacăt despre demisii, tocmai pentru că aveam date certe despre numeroși colegi care își înnoiesc periodic rapoartele de pensionare, în speranța că politicienii nu vor schimba totuși condițiile privind pensionarea. Acum mi-am propus să ating problema viitoarelor demisii, pentru că unii le cred doar vorbe goale, aruncate la nervi și că – în definitiv – nu au unde pleca polițiștii.
Îmi zicea recent un experimentat judiciarist, devenind om ce duce în spate o întreagă structură, că nu mai vede la mulți dintre tineri o pasiune mai mare decât interesul financiar. S-a schimbat generația și odată cu ea mentalitatea, atitudinea față de muncă. Vrei să-l ai, îl plătești, nu îl plătești, nu se implică ori pleacă!
Lăsând povestea cu ”pasiunea” pentru poveștile din pagina MAI, statutul de polițist, pompier, cadru militar a fost atractiv datorită celor trei avantaje majore:
- SALARIUL – a rămas ecoul din el, în prezent a ajuns sub nivelul unor categorii de salariați NECALIFICAȚI sau cu calificare sub nivelul studiilor superioare. În 2006 salariul unui polițist era apropiat de al unui procuror, în prezent e de 2 sau chiar 3 ori mai mic, nu mai vorbim de breasla magistraților, ca să rămânem în aceeași familie de… ”ecarisaj social”. Recrutările din ultima vreme au dovedit o scădere drastică a doritorilor și respectiv probleme mari pentru selecție (de la 20 pe un loc la doar trei).
- LIMITA DE PENSIONARE – care a suportat deja o modificare, de la 55 ani, la 60 ani iar acum deja vor să întindă până la 65 de ani, de rând cu toată lumea. Spre deosebire de judecători care sunt în vârful piramidei salariale și chiar dacă sunt duși la 65 de ani n-au unde găsi salariu cu patru zerouri, polițiștii nu găsesc același resort care să-i rețină.
- GARANȚIA UNUI LOC DE MUNCĂ după terminarea școlarizării. Ar rămâne cam singurul avantaj deși distribuirea dintr-un colț în altul al țării și dificultățile de transfer din cauza penuriei de personal, demonetizează și acest ultim avantaj pentru un candidat informat. Nu uităm că am trecut și prin niște valuri de restructurări care au desființat funcții și au lăsat pe drumuri colegi.
Art. 70 din Legea 360 /2002 realizează o formă de ”legare de glie” a polițiștilor, astfel încât dacă ai terminat o școală de subofițeri sau academia de poliție ai obligația să stai 10 ani în sistem. Dacă ai făcut școală de poliție și după asta Academie, stai 20 de ani! (dar câți sunt în această situație?)
”(1) Candidatul admis în instituţiile de formare profesională iniţială ale Ministerului Afacerilor Interne sau care formează personal pentru nevoile Ministerului Afacerilor Interne este obligat să încheie un angajament că va lucra în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, pentru o perioadă de 10 ani de la data naşterii raportului de serviciu”.
Așadar, cumva – la o primă vedere – s-ar crede că în MAI cadrele tinere nu pot pleca, vârsta de pensionare e departe și ar fi descurajați de plata contravalorii școlarizării. Recent am finalizat o lucrare penală privind plângerea ANAF față de un polițist care a ales să demisioneze și trebuia să plătească vreo 24000 lei. Prin urmare, într-o analiză a perspectivelor balanța nu este neapărat în favoarea sistemului.
Problema e că din cauza crizei adânci de personal, MAI a recrutat mult personal din sursă externă, care constituie acum aproape 50% din efective și care nu este ”legat de glie”, nu are nici o obligație contractuală în acest sens. Dintre aceștia, mulți au intrat cu o anumită calificare profesională și pot oricând să-și găsească un loc de muncă.
Așadar, ne imaginăm scenariul unei limite de vârstă la 65 de ani:
în primul rând, efectivul neoperativilor, care nu pot beneficia de reducerile operativului de 13 ani, se va împrăștia ca un stol de vrăbii. Cum mai ții un specialist IT în sistem, cu un salariu de 3000 de lei, când singura lui motivație era pensionarea la 60 ani? Unde găsești prostul să-l ții până la 65 de ani, plătit mai sub prețul pieței dar într-un regim restrictiv? La fel vor proceda toți cei din structurile financiare. Pus în pielea unuia ca aceștia, nu văd nici un motiv să mai rămân și imediat cum găsesc o alternativă, am plecat șuierând!
Să intrăm în mediul operativilor, unde deja după 40 de ani condiția fizică îți arată niște limite, inerente vârstei iar infractorul nu ține cont de baremele sportive. Mulțimea restricțiilor, cu singurile venituri asigurate DOAR din salariu – Poliția fiind dusă dus de politicieni, media și societate undeva în coada priorităților – aruncat într-o dizgrație publică nemeritată, cu un salariu derizoriu pentru riscuri și privațiuni majore, fiind în prima linie în fața mediului infracțional (parte infiltrat și de politicienii care îi decid soarta prin legi), sunt tot atâtea motive care într-o analiză de perspectivă l-ar face pe un tânăr să taie poala și să-și găsească o altă carieră, mai ”onorabilă”.
Cine vor fi blocați în sistem? Cei care nu vor avea curajul să o ia de la zero și cei care sunt acum trecuți de 40 de ani, au făcut stagiul minim de 15 ani și ar mai strânge din dinți DOAR ca să le treacă timpul, că fiind țepuiți de atâtea ori, nu mai vezi tragere de inimă!
Așadar, cine stinge lumina?
Vitalie Josanu